جای خالی کالاهای ایرانی در بازار عمان

ریال نیوز : رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت : ارزیابی‌ها نشان می‌دهد شناخت فعالین اقتصادی ایران از بازار عمان هنوز ناقص است.

به گزارش ریال نیوز ، جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با بیان این که روابط تجاری میان دو کشور طی چند سال اخیر روند افزایشی داشته است، گفت: صادرات ایران به عمان در سال مالی ۱۴۰۳ (مارس ۲۰۲۴ تا مارس ۲۰۲۵) به حدود ۲ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد حدود ۱۵ درصدی داشت.

رازقی جهرمی درباره حجم مبادلات فروردین تا مرداد امسال هم اعلام کرد: طی این پنج ماه، حجم مبادلات تجاری دو کشور به یک میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار رسید که ۷۸۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ایران به عمان و ۳۷۳ میلیون دلار واردات از این کشور بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در خصوص ظرفیت‌های تجاری میان دو کشور گفت: مقامات رسمی کشور گفته‌اند که حجم تجارت بین ایران و عمان می‌تواند به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار برسد. این یعنی میزان مبادلات تجاری می‌تواند به ۱۰ تا ۱۵ برابر میزان فعلی برسد. البته رسیدن به این عدد، مستلزم رفع موانع زیرساختی، بانکی، لجستیکی، تسهیلات و بازارسازی است و اگر این موانع برطرف شود، رشد معنادار خواهد بود.

رازقی جهرمی تصریح کرد: بنابراین می‌توان گفت که صادرات ایران به عمان مشروط به تحقق سیاست‌های حمایتی می‌تواند از سطح دو میلیارد دلاری کنونی، در افق میان‐مدت (مثلاً ۳‐۵ سال) به پنج تا ۱۰ میلیارد دلار برسد و در چشم‌انداز بلندتر، امکان جهش به ۱۵ تا ۳۰ میلیارد دلار وجود دارد.

وی در پاسخ به این که عمده کالاها و خدماتی که بین دو کشور مبادله می‌شود، چیست، توضیح داد: صادرات ایران به عمان عمدتاً شامل محصولات کشاورزی، فلزات نیمه تمام، محصولات فلزی، محصولات پتروشیمی و نفتی، محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی و محصولات ساختمانی است. واردات ایران از عمان نیز شامل کالاهایی چون محصولات کشاورزی مانند ذرت، کنجاله، روغن آفتابگردان و محصولات معدنی و صنعتی بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در پاسخ به این که چه ظرفیت‌های بالقوه‌ای در زمینه صادرات و واردات میان ایران و عمان وجود دارد که هنوز بهره‌برداری نشده است، هم گفت: بازار محصولات لبنی و فرآورده‌های لبنی ایران در عمان نسبت به ظرفیت موجود بسیار کوچک است. مثلاً صادرات ایران به عمان از این گروه طی سال ۲۰۲۳ حدود پنج میلیون دلار بوده است. امکان استفاده از عمان به عنوان «دروازه» برای صادرات به بازارهای منطقه و آفریقا هم مطرح شده است. سرمایه‌گذاری مشترک صنعتی، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و ایجاد زنجیره تأمین مشترک صنعت و کشاورزی نیز از ظرفیت‌های مطرح شده است.

وی در خصوص مهمترین چالش‌هایی که فعالان اقتصادی ایرانی در تعامل با عمان با آن مواجه‌اند، توضیح داد: رقابت بالا با کشورهای منطقه و نبود سهم قابل توجه ایران در برخی بخش‌ها، عدم آشنایی کافی تجار ایرانی با بازار عمان، استانداردها، نوع بسته‌بندی، بازاریابی تخصصی و قراردادها از عمده موانع در مسیر تجارت دو کشور است. مشکلات بانکی از جمله در خدمات، تضمین‌ها و انتقال ارز هم بین دو کشور وجود دارد. زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک، کانتینر سرد، خطوط مستقیم حمل و نقل نیز با کمبود مواجه است.

رازقی جهرمی اظهار کرد: اگر محدودیت‌های بانکی وجود نداشت؛ بدون شک حجم مبادلات بسیار فراتر می‌رفت. در حوزه گمرکی نیز مشکلاتی در استانداردها، بسته‌بندی و الزامات بهداشتی مطرح شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان درباره بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در عمان هم گفت: بخش صنعت و تولید مشترک مانند صنایع لبنی و غذایی که ایران در آن مزیت دارد، بخش لجستیک و ترانزیت و استفاده از عمان به عنوان مسیر ترانزیتی، بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی عمان که موقعیت خوبی برای صادرکنندگان ایرانی دارد و حوزه انرژی، معدن و فناوری‌های نوین می‌تواند از حوزه‌های جذاب عمان برای سرمایه‌گذاران ایرانی باشد.

وی درباره میزان حضور ایران در بازار لبنیات عمان اظهار کرد: ایران در صنعت لبنی دارای مزیت است و صادرات لبنی ایران به بیش از ۳۰ کشور رسیده است. بنابراین سهم ایران در این بازار به شدت قابل افزایش است. اگر ایران بتواند استانداردها، بسته‌بندی، توزیع و بازاریابی را بهبود دهد؛ بازار عمان برای لبنیات ایرانی می‌تواند چشمگیر شود. اما صادرات ایران در گروه «لبنیات، تخم‌مرغ، عسل» به عمان هنوز بسیار پایین است و حدود پنج میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ برآورد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به توافقات میان ایران و عمان برای تسهیل مبادلات میان دو کشور، گفت: در جلسه مشترک اقتصادی میان ایران و عمان ۱۸ تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف امضا شده است. همچنین مذاکرات برای ایجاد بانک مشترک و تسهیل ترانزیت از بنادر جاسک و چابهار به عمان در حال انجام است. هدف‌گذاری مشترک برای رسیدن به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار تجارت نیز بیان شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان خاطرنشان کرد: اقداماتی چون تسهیل مقررات بانکی، ایجاد تضمین‌های بانکی و کانال‌های مالی مشترک با عمان، ارتقا کیفیت، بسته‌بندی و استانداردهای صادراتی ایران برای سازگاری با بازار عمان، توسعه حمل و نقل و زنجیره تأمین، بازاریابی هدفمند، حضور در عمان با استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال، آموزش تجار ایرانی برای بازار عمان و استفاده از مزیت‌های ایران مثل قیمت، کیفیت و نزدیکی جغرافیایی برای ورود به بخش‌های غذا، لبنیات و کشاورزی، می‌تواند سهم ایران از بازار عمان را افزایش دهد.

رازقی جهرمی در خصوص میزان شناخت فعالین اقتصادی ایران از بازار عمان هم گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این شناخت هنوز ناقص است. عدم آشنایی با بازار عمان، استانداردها، بازاریابی و بسته‌بندی یکی از ضعف‌های مهم است. بنابراین نیاز به ارتقای سطح آگاهی تجار ایرانی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

پربازدیدترین ها