جوانگرایی فقط در شعار؛ سازمان راهداری همچنان در تسخیر مدیران قدیمی

بررسی های ریال نیوز نشان داد

ریال نیوز : با گذشت بیش از ۷ ماه از آغاز به کار دولت چهاردهم، وعده جوان‌گرایی در بدنه اجرایی کشور، به‌ویژه در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، هنوز در حد شعار باقی مانده است. انتقادات از عدم حضور مدیران نخبه و جوان در این سازمان، با وجود تاکیدات وزیر راه بر ضرورت تحول‌خواهی و استفاده از نیروهای تازه‌نفس، رو به افزایش است.

به گزارش ریال نیوز ، در حالی که یکی از شعارهای کلیدی دولت چهاردهم، ایجاد تحرک در ساختار مدیریتی دستگاه‌های اجرایی از طریق جوان‌گرایی و بهره‌گیری از توان تخصصی نیروهای جدید بود، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنان با همان چهره‌های مدیریتی گذشته اداره می‌شود. منتقدان می‌گویند در این سازمان، جابه‌جایی‌ها تنها به تغییر اتاق مدیران محدود شده و خبری از تغییر نگرش، تحول در عملکرد یا استفاده از نخبگان جوان نیست.

با گذشت حدود هفت ماه از آغاز فعالیت دولت چهاردهم، بررسی وضعیت مدیریتی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حکایت از استمرار ساختار سنتی و چرخش محدود مدیریتی دارد. در حالی‌که بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند با روی کار آمدن دولت جدید، فضای مدیریتی این سازمان نیز دستخوش تحولی اساسی شده و مسیر برای حضور جوانان نخبه و متخصص باز شود، اما شواهد نشان می‌دهد که تغییرات صرفاً در حد جابجایی صندلی‌ها بوده است.

یکی از منتقدان باسابقه حوزه حمل‌ونقل در این‌باره می‌گوید: «در سازمان راهداری، مدیران انگار از بدو تولد مدیر به دنیا آمده‌اند؛ صرفاً از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می‌شوند و هیچ نشانی از نوگرایی و جسارت مدیریتی دیده نمی‌شود.»

این در حالی است که خانم دکتر صادق، وزیر راه و شهرسازی، در سخنان متعدد خود از آغاز دولت چهاردهم تاکنون، بارها بر لزوم استفاده از مدیران جوان، نخبه و توانمند تأکید کرده و گفته بود: «تحول در زیرساخت‌های حمل‌ونقل، نیازمند تحرک در ساختار مدیریتی و میدان دادن به نسل جدید است.»

با این وجود، بدنه سازمان راهداری همچنان به ساختار کهنه مدیریتی خود وفادار مانده و از هرگونه تغییر عمیق و تأثیرگذار پرهیز کرده است. بسیاری از کارشناسان، این وضعیت را نتیجه نوعی محافظه‌کاری در انتصابات و نبود اراده جدی برای اصلاح ساختار می‌دانند.

این در حالی است که بارها به چالش‌های موجود در این سازمان از جمله فرسودگی ساختاری، ضعف در تصمیم‌گیری‌های به‌روز، و عدم بهره‌مندی از فناوری‌های نوین اشاره شده، اما تا امروز گامی در جهت درمان این معضلات برداشته نشده است.

بر اساس آمارها، بیش از ۶۰ درصد مدیران میانی و ارشد سازمان راهداری، دارای سابقه‌ای بیش از ۱۵ سال مدیریت در همین سازمان هستند و تغییر مدیریتی در آن‌ها عمدتاً به تغییر محل خدمت یا عنوان شغلی محدود شده است.

با توجه به تاکید دولت بر تحول‌خواهی، انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی، در ماه‌های پیش‌رو، به‌صورت جدی‌تری نسبت به اصلاح ساختار مدیریتی در سازمان‌های تابعه خود اقدام کرده و جوانان نخبه، باانگیزه و متخصص را جایگزین مدیرانی کند که سال‌هاست در سایه ثبات مدیریتی، تحولی ایجاد نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا