دستاوردهای هوش مصنوعی از سلامت تا صنعت

ریال نیوز : رئیس کارگروه خدمات مالی هوشمند کمیسیون هوش مصنوعی نظام صنفی رایانه ای چالش های حوزه هوش مصنوعی را تشریح کرد.

به گزارش ریال نیوز ، مستخدمین حسینی درباره بررسی اقدامات و اهمیت هوش مصنوعی با بیان این‌که با گسترش روزافزون فناوری‌های هوش مصنوعی، اقدامات متعددی در این حوزه صورت گرفته که تأثیرات گسترده‌ای بر صنایع مختلف و حتی زندگی روزمره شهروندان داشته است افزود : فارق از موضوعات زیرساختی که همیشه چالش کسب و های پردازش محور است، یکی از چالش‌های اصلی در حوزه هوش مصنوعی، تعامل موثر بین انسان و ماشین است. همچنین تضمین اعتبار و امنیت داده‌ها، حفظ حریم خصوصی نیز از دیگر چالش‌های مهم است که باید به آن توجه کرد. علاوه بر این توانایی تفسیر و تبدیل داده‌های بزرگ به اطلاعات مفید نیز چالش‌های دیگری است که با آن در کشور روبرو هستیم.
 
وی درباره چالش کلی هوش مصنوعی در ایران گفت : در ابتدا می‌توان به موضوع مهم تنظیم گری اشاره داشت ولی با نگاه دیگری در حوزه هوش مصنوعی، دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تولید دانش و نخبگان نقش بسیار مهمی دارند. این مراکز با انجام پژوهش‌های پایه و کاربردی در زمینه هوش مصنوعی می‌توانند کمک بسیار مؤثری به توسعه این فناوری کنند. اما چالش‌های بسیاری نیز در راه این مراکز قرار دارد. یکی از این چالش‌ها، کمبود منابع مالی برای انجام پژوهش‌های پیشرفته و گسترده در حوزه هوش مصنوعی است. دولت به عنوان یکی از سازمان‌های تأمین کننده منابع مالی، می‌تواند نقش بسزایی در حل این مشکل داشته باشد. که به فضل الهی تا کنون حمایت های خوبی را از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان داشته که انشالله همینطور روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.
 
 مستخدمین حسینی به نقش بسیار مهم صنعت در توسعه هوش مصنوعی اشاره کرد و اظهار داشت : شرکت‌ها و سازمان‌های صنعتی با استفاده از دانشگاه‌ها به عنوان منابع اصلی دانش و نخبگان می‌توانند به تولید و استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد و کارآمدی خود بپردازند. اما چالش اصلی در اینجا عدم هماهنگی بین نیازهای صنعت و تولیدات دانشگاه‌ها است. برقراری ارتباط مؤثر و همکاری بین حاکمیت ، دانشگاه‌ها و صنعت یک فرصت بسیار مهم برای پیشبرد هوش مصنوعی است.
 
به گفته وی دولت نیز به عنوان سازمان تأمین کننده سیاست‌ها و استراتژی‌های توسعه هوش مصنوعی نقش حائز اهمیتی دارد. با تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌های مناسب دولت می‌تواند زمینه را برای توسعه و گسترش هوش مصنوعی فراهم کند. اما چالش اصلی در اینجا آگاهی نداشتن و فراموشی نقش حائز اهمیت هوش مصنوعی در تأمین رضایت مندی‌های جامعه است. دولت با اطلاع‌رسانی مناسب و ترویج فرهنگ هوش مصنوعی می‌تواند این چالش را پاسخ دهد و این در حالی است که ما در کمیسیون های هوش مصنوعی نظام صنفی رایانه ای استان تهران و کمیسیون اینترنت اشیا نظام صنفی رایانه ای استان تهران چندین سال است تمرکز ویژه ای روی این موضوعات و کمک به رفع این چالش ها داریم.

وی با بیان این‌که کمیسیون های تخصصی نظام صنفی رایانه ای مخصوصا کمیسیون های خلاق و نوآور می‌توانند بازوی مناسبی برای مشاوره به دولت در راستای تنظیم قوانین و مقررات باشند افزود : ایران در زمینه هوش مصنوعی پیشرفت های بسیار چشمگیری داشته و بدون شک یکی از بهترین ها در سطح جهانی است که به قول معروف حرفی برای گفتن دارد. لذا از همه دست اندرکاران این حوزه و مسئولین تقاضا دارم تا پیشبرد هوش مصنوعی را در دستور کارهای خود قرار دهند.

گفتنی است ؛ حسین مستخدمین حسینی ، کارشناس مدیریت کسب و کار و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد گرایش کارآفرینی است . او از سال ۹۵ تاکنون با جمعی از همکارانش در حال فعالیت در حوزه هوش مصنوعی هستند. ابتدا شروع به تحقیق و پژوهش در این زمینه کردند. در سال ۹۷ به صورت خصوصی اولین شرکت خودش را ثبت کرد و سپس شروع به طراحی اولین پلتفرم مبتنی بر پردازش تصویر کرد که با استفاده از این پلتفرم در سال ۹۹ موفق به کسب مجوز دانش بنیان از نهاد ریاست جمهوری شد. وی در طول زمانی که در این حوزه فعالیت داشته است چندین پروژه طراحی و به مرحله اجرا رسانید که یکی از این پروژه ها هیت مپ (یا نقشه گرمایی) فروشگاهی بود که برای مجموعه انتخاب الکترونیک آرمان (اسنوا) در یکی از فروشگاه های این مجموعه در تهران به صورت آزمایشی اجرا شد. در این پروژه از فناوری های پردازش تصویر و پردازش داده استفاده شد که با استفاده از این فناوری چگالی افراد درون تصویر محاسبه شده و یک نقشه حرارتی بر آن اساس ایجاد می کند که با پردازش آن اطلاعات به بهترین نوع چیدمان فروشگاه ها، پیش بینی مسیرهای پر تردد و زمان های اوج آن می توان رسید.
از پروژه های دیگری که طرح اولیه آن را اجرا کرد استفاده از هوش مصنوعی در ایمنی معدن زغال سنگ بود. این پروژه تلفیقی از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء بود که توانست نتایج اولیه قابل قبولی را نیز ارائه دهد. یکی دیگر از پروژه های دیگر ایشان هوشمند سازی پارکینگ های عمومی با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء بوده است. این پروژه برای تامین امنیت و همچنین مدیریت بهینه شده فضاهای خالی پارکینگ بسیار کارآمد است. همچنین با همکاری یکی از مجموعه های دانش بنیان و معتبر تولید کننده ماژول ها و ادوات هوشمند سازی، توانست خدمات هوشمندسازی واحد های مسکونی را در کارنامه خود به ثبت برساند. وی در حال حاضر در حال آماده سازی چندین پروژه در حوزه های صنعت سلامت در جهت تشخیص بیماری، تحلیل بازار و فروش هوشمندانه و همچنین رسانه های بر پایه هوش مصنوعی برای ارائه به شهروندان و کسب و کارهای کشور هست.
 
شایان ذکر است ؛ حسین مستخدمین حسینی در حوزه مشاوره کسب و کار و برندسازی هم فعالیت دارد و یک دپارتمان تخصصی هم در مجموعه خود راه اندازی کرده که فارق از هوش مصنوعی در حوزه های طراحی نرم افزار، طراحی سامانه های اختصاصی، آفلاین و دیجیتال مارکتیگ هم فعالیت دارد که طراحی پلتفرم های مبتنی بر وب چندین سامانه VOD در حوزه های فیلم و سریال و ورزشی ، طراحی یک سامانه جامع صادراتی برای قدرت بخشیدن به صادرات کشور و ارز آور و همچنین طراحی اولین تلویزیون اینترنتی قرآن در جهان اسلام از دستاوردهای ایشان در این حوزه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا