صرفه جویی 83.5 میلیون مترمکعب آب در استان قزوین

ریال نیوز : مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: با اقدامات بعمل آمده در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان از ابتدای سال‌ جاری تاکنون از بیش از 83.5 میلیون مترمکعب آب در سفره های آب زیرزمینی حفظ و حراست بعمل آمده است.

به گزارش ریال نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، مهدی رجحانی ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری درچهارمین جلسه سازگاری با کم آبی استان قزوین با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و سایر اعضا اظهار داشت: در راستای صرفه جویی در مصرف منابع آب و براساس قوانین و مقررات ابلاغی، کاشت چمن در اماکن عمومی ممنوع بوده، همچنین در یک دوره زمانی مشخص و براساس برنامه ریزی، فضای سبز موجود باید با گونه های گیاهی کم آب بر جایگزین شده و برای آبیاری آن نیز نباید از منابع آب شرب استفاده شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به اهمیت موضوع آب در استان عنوان داشت: پروژه های دانش بنیانی که با هدف ارتقاء بهره وری در حوزه آب در حال اجرا هستند مانند بازار و بانک سهم آب باید با جدیت مورد پیگیری قرار گیرند.

منصور ستوده ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به اقدامات این شرکت در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴۸ حلقه چاه در استان پر و مسلوب المنفعه شده و با این اقدام از حدود 3.8 میلیون مترمکعب آب در سفره های زیرزمینی حفظ و حراست بعمل آمده است.

وی افزود: همچنین در همین بازه زمانی پروانه بهره برداری ۷۴۳ حلقه چاه کشاورزی در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه های شرکت آب منطقه ای قزوین تعدیل و اصلاح شده است و تعداد ۶۵ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز نیز توقیف شده است.

ستوده ادامه داد: در شش ماهه اول سال ‌جاری ۱۲۳ دستگاه کنتور هوشمند برروی چاه‌های مجاز استان نصب شده که این اقدام نیز باعث شده تا از اضافه برداشت حدود 28.3 میلیون مترمکعب آب جلوگیری بعمل آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: در سال گذشته ۳۶ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی و ساماندهی شد که این اقدام جهادی باعث گردید تا سیلاب مهرماه علیرغم این‌که میزان آن در ۵۴ سال گذشته بی سابقه بوده (حدود ۲۰ میلیمتر) بصورت ایمن از بستر رودخانه عبور کرده و خسارتی در این زمینه گزارش نشده است.

ستوده با اشاره به این‌که در راستای مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب شرب، باید استفاده از آن برای فضای سبز ممنوع شود، تصریح کرد: آب شرب با هزینه های بسیار بالایی در حال تامین است لذا ضروری است برای تامین آب فضای سبز به سمت آب های جایگزین مانند پساب حرکت کنیم که این اقدام نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذیربط است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در پایان عنوان داشت: براساس بخشنامه ابلاغی وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص تعیین سقف کف شکنی با هدف پیشگیری از افزایش نرخ فرونشست در دشت های کشور، با توجه به نرخ فرونشست دشت قزوین، صدور هرگونه مجوز کف شکنی برای چاه های کشاورزی در مناطق دارای فرونشست در استان ممنوع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا