پزشکیان دانش بنیان ها را درک کند

ریال نیوز : رئیس کارگروه هوش مصنوعی و فناوری ارتباطات مجمع جهانی سادات گفت: از رئیس جمهور جدید انتظار می رود که با درک اهمیت شرکت های دانش بنیان و حوزه فناوری اطلاعات، سیاست های حمایتی و تشویقی مناسبی را در دستور کار خود قرار دهد تا زمینه رشد و توسعه این بخش ها فراهم شود.

به گزارش ریال نیوز، حسین مستخدمین حسینی ، رئیس کارگروه هوش مصنوعی و فناوری ارتباطات مجمع جهانی سادات و مدیر برنامه ریزی سازمان مردم نهاد ترویج اینترنت اشیاء و علوم داده با تبریک پیروزی رئیس جمهور منتخب ایران اسلامی اظهار داشت: همه عزیزان و همکارانی که در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و فناوری ارتباطات فعال هستند چندین چالش و دغدغه در این حوزه ها یافتند که از رئیس جمهور منتخب انتظار می رود تا به این مسائل توجه ویژه ای داشته باشند.

وی افزود : در حال حاضر که هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و به طور کلی صنعت فاوا یکی از شاخه های بسیار مهم در زمینه های متفاوتی (مانند علم، نظامی، سیاسی، درمان و غیره) است درنتیجه ایجاد رگولاتوری تخصصی در این حوزه ها می تواند کمک شایانی کند.

به گفته وی شرکت های دانش بنیان نقش محوری در توسعه اقتصادی و فناوری کشور دارند. این شرکت ها با ارائه محصولات و خدمات نوآورانه زمینه رشد و پیشرفت را فراهم می کنند. حمایت از آنها می تواند منجر به افزایش اشتغال، ارتقای دانش فنی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا شود. بنابراین نیازمند سیاست های حمایتی مناسب از جمله تسهیل در تأمین مالی، ارائه مشوق های مالیاتی و ایجاد زیرساخت های لازم هستیم.

مستخدمین حسینی ادامه داد : همانطور که قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس به تصویب رسیده است. در حوزه فناوری اطلاعات نه تنها این بخش نقش محوری در پیشرفت و توسعه همه ابعاد جامعه دارد بلکه یکی از اصلی ترین شاخه های اقتصاد دانش بنیان است. سرمایه گذاری در زیرساخت های فناوری اطلاعات و حمایت از شرکت های فعال در این حوزه می تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور باشد. توجه ویژه به فناوری اطلاعات و تقویت زیرساخت های آن، همچنین می تواند به افزایش رقابت پذیری و بهبود جایگاه کشور در عرصه بین المللی منجر شود.

وی با بیان این‌که جلوگیری از تک قطبی شدن در حوزه های شرکت های دانش بنیان و به خصوص فناوری اطلاعات که با تلاش سازمان نظام صنفی رایانه ای تا حد بسیار زیادی جلوگیری به عمل آمد. اما این مهم باید مورد توجه جدی رئیس جمهور جدید نیز قرار گیرد افزود : دولت جدید باید با حمایت از شرکت های جدید و نوپا در کنار شرکت های بزرگ، زمینه رقابت سالم و جلوگیری از انحصار را فراهم کند که با اتکا به این روش می توان یکپارچگی و انسجام را در حوزه های مربوطه نگه داشت. باید توجه داشته باشیم که مدیریت و برنامه زیری صحیح نه تنها نیازمند دانش تئوریک بلکه نیازمند تجربه واقعی از شرایط و اکوسیستم حوزه های مختلف نیز هست.

وی ادامه داد : نه تنها حمایت های مالی بلکه حمایت های زیرساختی، آموزشی و مشاوره ای نیز باید به طور متنوع و عادلانه در اختیار شرکت های مختلف قرار گیرد. این حمایت همچنین می تواند شامل خصوصی سازی در زمینه های دانش بنیان به خصوص در حوزه هایی که ذکر شد باشد.

به گفته مستخدمین حسینی با ایجاد نظام ارزیابی شفاف و کارآمد، عملکرد شرکت ها و چگونگی تخصیص منابع حمایتی مورد پایش قرار می گیرد اظهار داشت : باید در سطوح مختلف جغرافیایی و تخصصی، مراکز رشد و شتاب دهنده های متعددی ایجاد شود تا زمینه ظهور ایده ها و شرکت های نوآور در نقاط مختلف کشور فراهم شود. این نیاز شامل پارک های علم و فناوری و همچنین کارخانه های نوآوری نیز می شود.

وی به تقویت ارتباطات بین المللی در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت : با ایجاد ارتباطات بین المللی و همکاری های فناورانه، دسترسی شرکت ها به بازارهای جهانی و فناوری های نوین افزایش می یابد و در نتیجه باعث گسترش زیر ساخت های بین المللی و ارز آوری در کشور می شود و این درحالی است که ایجاد همکاری و زیرساخت های بین المللی برای پیشرفت و ارزش آفرینی در حوزه شرکت های دانش بنیان و فناوری اطلاعات بسیار مهم است.

وی ایجاد شبکه های همکاری بین المللی را از دیگر پیشنهادات حوزه هوش مصنوعی برشمرد و افزود : با ایجاد شبکه های همکاری بین المللی، شرکت های داخلی فرصت تعامل و همکاری با شرکت های خارجی پیشرو را خواهند داشت. این امر می تواند منجر به انتقال دانش، فناوری و بهبود کیفیت محصولات شود.

رئیس کارگروه هوش مصنوعی و فناوری ارتباطات مجمع جهانی سادات با اشاره به توسعه زیرساخت های ارتباطی و فناوری گفت : با سرمایه گذاری در زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات، امکان تعامل و همکاری های بین المللی تسهیل خواهد شد. این امر می تواند شامل توسعه شبکه های پرسرعت، ابری سازی زیرساخت ها و استانداردسازی ارتباطات و گسترش پهنای باند باشد.

وی به ایجاد مراکز نوآوری مشترک اشاره کرد و افزود : با ایجاد مراکز نوآوری مشترک با همکاری شرکت های خارجی، زمینه تبادل دانش، ایده و فناوری فراهم می شود به طوری که این مراکز می توانند به عنوان پلی برای ورود شرکت های داخلی به بازارهای جهانی عمل کنند و می تواند یکی از اهداف مهم و بزرگ برای سازمان ملی هوش مصنوعی باشد.

مستخدمین حسینی حمایت از حضور در رویدادهای بین المللی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت : با حمایت از حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه ها، کنفرانس ها و رویدادهای بین المللی، زمینه معرفی توانمندی های آنها در سطح جهانی فراهم می شود.

وی به تسهیل در جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و افزود : با ایجاد محیط مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی، شرکت های داخلی می توانند از منابع مالی و تجربیات بین المللی بهره مند شوند.

به گفته این کارشناس حوزه هوش مصنوعی توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و فناوری کشور ایفا کند. این شرکت ها با ارائه محصولات و خدمات نوآورانه، زمینه رشد و پیشرفت را فراهم می کنند.

وی با بیان این‌که در حوزه فناوری اطلاعات سرمایه گذاری در زیرساخت ها و حمایت از شرکت های فعال در این بخش می تواند منجر به افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و ارتقای کیفیت خدمات شود گفت : جلوگیری از تک قطبی شدن در این حوزه ها از طریق ایجاد شرایط رقابتی سالم، تنوع بخشی به سبد حمایت ها و تقویت نظام ارزیابی و نظارت بسیار ضروری است.همچنین ایجاد همکاری ها و زیرساخت های بین المللی می تواند به پیشرفت و ارزش آفرینی شرکت های دانش بنیان و فناوری اطلاعات کمک شایانی کند.

مستخدمین حسینی تصریح کرد : نهایت بهترین نوع برنامه ریزی تشخیص جایگاه فعلی ایران در اکو سیستم جهانی فناوری های دانش بنیان به خصوص فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است. با اتکا به این دانش می توانیم نقاط مثبت و منفی موجود را شناسایی و در تقویت و رفع آنها اقدامات لازم را صورت داد.

وی افزود : امیدوارم رئیس جمهور جدید با در نظر گرفتن این موارد بتواند گام های موثری در جهت توسعه این حوزه های حیاتی بردارد.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا