پیام پروفسور امین در تجلیل از دکتر جعفر شعار

ریال نیوز : پروفسور امین در تجلیل از دکتر جعفر شعار استاد فقید ادبیات فارسی پیامی صادر کرد.

به گزارش ریال نیوز، روز اول مرداد ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه تبریز مراسم بزرگداشتی برای دکتر جعفر شعار استاد فقید ادبیات فارسی برگزار می شود. پیام زیر به درخواست دکتر اسماعیل تاجبخش استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی به قلم پروفسور حسن امین استاد برجسته فلسفه، ادبیات و حقوق، تحریر و به آن همایش ارسال شده است:

استاد دکتر جعفر شعار از ارکان ادب معاصر و از مفاخر آذربایجان و ایران بود. من از این استاد با فضل و فضیلت در حیات او در آذر ۱۳۷۷ در مقاله ای در ماهنامه «کلک» و دو سال بعد در کتاب «برگی از ادبیات معاصر ایران»، در پیوند با همکاری دکتر شعار با استاد دکتر پرویز ناتل خانلری و همسرش دکتر کیا در تدوین کتاب دستور زبان فارسی یاد کرده ام. آشنایی و دوستی من با دکتر جعفر شعار در دایره المعارف بزرگ اسلامی به یمن همکاری و دوستی ایشان با خویشاوند دانشمندم شادروان استاد محمدعلی مولوی که عضو شورای علمی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و از همسنگران سیاسی استاد سید محمدکاظم بجنوردی موسس این دایره‌المعارف (در قبل از انقلاب در حزب ملل اسلامی) بود، اتفاق افتاد. بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در آن سالها هنوز در خیابان آقایی در نیاوران جنب مرکز مطالعات وزارت امور خارجه مستقر بود و به مقر کنونی اش در دارآباد منتقل نشده بود. دکتر شعار از معدود همکاران آن دایره‌المعارف بود که اتاقی مستقل داشت و نام او بر لوحی زیبا و آبرومند بر دیوار نزدیک در اتاقش نصب شده بود. دکتر شعار در آن اتاق به عنوان یک مرجع علمی گره گشا و‌ پاسخگوی پژوهشگرانی بود که در زمینه های مختلف از قرآن پژوهی گرفته تا ادبیات کهن فارسی و عربی نیاز به راهنمایی داشتند.
خدمات استاد شعار به علم و ادب چه از راه آموزش و تدریس، چه تحقیق و پژوهش، چه در حوزه تصحیح انتقادی متون و چه از طریق ترجمه، قابل ملاحظه است. ما وامدار بزرگان و پیشکسوتانی همانند استاد دکتر جعفر شعاریم و من به نوبت ناقابل خود، از راه دور از دانشگاه قدیمی ام در شهر گلاسگو با تقدیر از برگزار کنندگان بزرگوار این مراسم در تبریز عزیز، به روان پاک این استاد بزرگ درود می فرستم و برای او علو درجات آرزومندم.
سیدحسن امین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا