پیشنهاد ایران برای تاسیس بانک مشترک شانگهای

ریال نیوز : سرپرست ریاست جمهوری در نخستین حضور ایران در اجلاس همکاری‌های شانگهای، گفت: پیشنهاد می‌کنیم شبکه مناطق آزاد مشترک ایجاد و بانک مشترک شانگهای به منظور توسعه همکاری‌ اعضای سازمان، تاسیس شود.

به گزارش ریال نیوز ، محمد مخبر ، سرپرست نهاد ریاست جمهوری در بیست و چهارمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که صبح امروز در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد با ایراد سخنانی گفت: عالیجنابان در ابتدای سخنم یاد و خاطره رئیس جمهور شهید آقای ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه شهید امیر عبداللهیان را گرامی می‌دارم و زحمات و نقش مؤثر آنها در پیشبرد دیپلماسی چند جانبه جمهوری اسلامی در سه سال گذشته به ویژه عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس را گرامی می‌دارم.

وی ضمن قدردانی از حفاظ همدردی و درخواست شرکت در مراسم رئیس جمهور شهید و همراهانش توسط کشورهای عضو شانگهای بیان کرد: از تلاش‌های صورت گرفته توسط آقای توقایف رئیس جمهور محترم قزاقستان و دولت این کشور در طول یک سال گذشته و در زمان ریاست بر سازمان همکاری شانگهای، کمال تشکر را دارم. همچنین عضویت کامل بلاروس در سازمان را به رئیس جمهور محترم و مردم محترم بلاروس تبریک می‌گویم.

مخبر همچنین به حوادث تروریستی اخیر در شهرهای دربند و مخاش قلعه در روسیه اشاره کرد و ضمن تسلیت و همدردی با آنها ادامه داد: حضار گرامی متأسفانه در ۹ ماه گذشته و برخلاف همه موازین بین‌المللی، و هرگونه اخلاق انسانی شاهد موج گسترده‌ای از نسل کشی، جنایت جنگی و کشتار وسیع زنان و کودکان بی‌گناه غزه، توسط رژیم صهیونیستی هستیم. عالیجنابان تداوم جنایات وحشیانه و سازمان یافته رژیم صهیونیستی مورد حمایت آمریکا علیه مردم مقاوم و مظلوم غزه که جامعه بشری را در بهت و حیرت سازمان‌های بین‌المللی را در بی عملی فرو برده است را به شدت محکوم می‌کنیم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه سخنانش در اجلاس شانگهای گفت: ما بر ضرورت اقدامات مؤثر کشورها به ویژه توسط اعضای سازمان همکاری شانگهای جهت توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و لزوم ارسال فوری، کافی و بلامانع کمک‌های بشردوستانه به غزه تاکید می‌کنیم.

مخبر به وجود فرصت‌های بی‌شماری در قلمرو کشورهای عضو شانگهای اشاره کرد و افزود: فرصت‌هایی در زمینه تجارت، تولید، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، گمرک، مخابرات و همچنین توسعه فناوری در زمینه هوش مصنوعی جهت تعامل وجود دارد که باید از آن به نفع رفاه ملت‌ها و تثبیت صلح پایدار و توسعه فراگیر در منطقه شانگ‌هایی و در سراسر جهان استفاده کرد.

وی فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی را که نقش کلیدی در تسهیل تجارت دارند، زمینه توسعه اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: همین کوریدورها نقش مهمی در ثبات سیاسی کشورهای عضو شانگهای ایفا خواهند کرد. معتقدیم اعضای سازمان همکاری شانگهای می‌توانند از طریق کریدور شمال جنوب و از طریق بنادر جنوبی ایران با هزینه کمتر و سرعت بیشتری به مبادلات تجاری با کشورهای جهان بپردازند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی مکمل یکدیگر هستند پیشنهاد می‌کنیم تا نسبت به ایجاد شبکه مناطق آزاد مشترک و برقراری پیمان‌های اقتصادی نظیر موافقتنامه تجارت ترجیحی و آزاد در سطح سازمان مبادرت شود. عالیجنابان جمهوری اسلامی ایران قویاً مخالف اعمال ابزارهای سیاسی به ویژه تحریم‌های یک جانبه ظالمانه در حوزه انرژی است. و به عنوان تولید کننده عمده منابع انرژی به ویژه نفت و گاز همواره سیاست چند جانبه گرایی در حوزه انرژی را دنبال نموده است.

مخبر افزود: جمهوری اسلامی ایران به طور فعال در تدوین سند راهبرد انرژی همکاری شانگهای مشارکت داشته از تثبیت و اجرای آن حمایت می‌کند. خوشبختانه موضوع استفاده از ارزهای ملی و افزایش سهم آنها در تسویه وجوه تجاری کشورهای عضو به صورت جدی در دستور کار سازمان قرار گرفته است و جمهوری اسلامی ایران از تداوم مذاکرات گروه‌های تخصصی در این زمینه تا حصول نتیجه نهایی یعنی کاهش و یا حذف دلار ر مبادلات چند جانبه حمایت می‌کند.

وی به تجربه به دست آمده در ذیل اتحادیه بانکی سازمان‌، گفت: به نظر ما تأسیس بانک مشترک شانگهای، می‌تواند موجب ارتقای سطح همکاری کشورهای عضو در حوزه‌های مالی و اقتصادی گردد. همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل خود را برای اجرایی‌سازی برنامه عملیاتی، همکاری‌های علمی و فناوری میان کشورهای عضو سازمان در حوزه‌های اولویت دار، به ویژه در حوزه جدیدترین فناوری‌های پزشکی، زیست فناوری و هوش مصنوعی اعلام می‌دارد.

مخبر در پایان گفت: عالیجنابان؛ جمهوری اسلامی ایران از اسناد و تفاهمات صورت گرفته در سازمان شانگهای، از جمله سند جامع و بلند مدت استراتژیک توسعه همکاری سازمان و دیگر اسناد مرتبط، حمایت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا