واکنش مجلسی ها به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس

ریال نیوز : تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان دادند و اعلام کردند که بر سر تمامیت ارضی ایران با هیچ کس تعارف ندارند.

به گزارش ریال نیوز ، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس در صفحات شخصی توئیترشان مطالبی نوشتند که به شرح زیر است:

احمد نادری نماینده تهران:

رویا فروشی به کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس، از امریکا و غرب به چین و شرق رسیده!

این ضرب‌المثل فارسی که کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی؛ مصداق بارز امید کشورهای حاشیه خلیج فارس به چین است که سال‌ها درگیر تایوان مانده!

چینی ها گنده‌تر از دهانشان حرف نزنند. جانم فدای ایران

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت:

دولت چین بداند صحبت راجع به هر چیزی جز حق مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه آتش بر خرمن صلح در منطقه غرب آسیاست.

ما بر سر تمامیت ارضی خود با هیچ کس تعارف نداریم، چه غرب باشد چه شرق.

سیدنظام الدین موسوی نماینده تهران:

دولت چین باید بداند تمامیت ارضی ایران خط قرمز ماست و در این باره با هیچ کس تعارف نداریم.

هر دولتی، در هر شرایطی و با هر بهانه ای بخواهد درباره یک سانتی متر از این مرز پرگهر اما و اگر کند، پاسخ قاطعی از ملت و نظام ایران دریافت خواهد کرد.

امیدواریم بفهمند و سریعاً جبران کنند.

همانطور که ج.ا ایران در خصوص تایوان دخالتی ندارد انتظار است چین نیز از دخالت‌های تفرقه افکن پرهیز کند.

محمدرضا احمدی سنگری نماینده رشت:

بی تردید منافع ملی و به ویژه تمامیت ارضی کشور بر هر رابطه تجاری اولویت دارد. انتظار داریم دولت چین در خصوص موضوع جزایر سه گانه ایران همان موضعی را اتخاذ کند که دوست دارد سایر کشورها در خصوص تایوان اتخاذ کنند.

روح الله حضرت پور نماینده ارومیه:

ادعای اخیر دولت چین در خصوص جزایر سه‌گانه ایران، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی این کشور از جمله پیمان شانگهای است و واکنش وزارت خارجه و عملکرد وزیری که قبلا به زبان چینی هم توئیت می‌زد، کافی و متناسب نیست.

استاندارد دوگانه وزارت خارجه در قبال رفتارهای بین‌المللی غرب و شرق برای ملت ایران قابل تحمل نیست. اگر وزارت خارجه در مسائل مختلف از جمله کشتار مسلمانان در چین با قاطعیت رفتار می‌کرد، امروز شاهد این گستاخی‌ها نبودیم.

حمایت‌های چین از برنامه هسته‌ای ایران در سالهای گذاشته از یک عمق منفعت‌طلبانه نشات می‌گیرد و اگر روزی این منافع از بین برود، این کشور نیز ممکن است در قالب یک کشور متخاصم در مقابل ایران قرار گیرد. متاسفانه برخی آقایان در داخل کشور نمی‌خواهند این واقعیت‌ها را ببینند.

زهره الهیان نماینده تهران:

به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس از موضع گیری صحیح و قاطع وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه مشترک چین با چند کشور عربی در ریاض کمال تشکر را دارم.

جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری پیرامون تمامیت ارضی خود تعارف و مماشات ندارد، حتی شرکای راهبردی مانند کشور چین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا