نحوه ثبت شرکت مهندسی برق

شرایط ثبت شرکت مهندسی برق شامل قوانین و مراحل خاصی می شود که در این مقاله به طور کامل با آنها آشنا خواهید شد.

طبق قوانین ثبت شرکت مهندسی برق در دو قالب مسئولیت محدود و سهامی خاص امکان‌پذیر است. ثبت چنین شرکتی تفاوت زیادی با ثبت شرکت مهندسی ندارد، با این حال شاید در برخی مراحل تفاوت‌هایی در آنها مشاهده شود. برای مثال در ثبت شرکت‌های فنی مهندسی برق ممکن است نیاز به اخذ مجوزهای مربوطه از وزارت نیرو یا سازمان محیط زیست ایجاد شود.

لازم به ذکر است ثبت شرکت فنی مهندسی برق سهامی خاص و با مسئولیت محدود با یکدیگر تفاوت دارد. این تفاوت در شرایط، مراحل و مدارک ثبت شرکت خلاصه می‌شود. در این مقاله با هدف آشنایی شما عزیزان با فرآیند ثبت یک شرکت مهندسی برق، به صورت اختصاصی در اینباره صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع شرکت مهندسی برق

طبق بند 2 اساسنامه شرکت‌ها که صراحتا به موضوع فعالیت شرکت پرداخته است، اساساً ثبت شرکت مهندسی در حوزه برق به دو نوع مختلف تقسیم بندی می‌شود. یک شرکت مهندسی برق می‌تواند در قالب شرکت مسئولیت محدود یا در قالب شرکت سهامی خاص فعالیت خود را پیگیری کند. تفاوت‌های بارزی میان ثبت شرکت فنی مهندسی با مسئولیت محدود و ثبت شرکت فنی مهندسی با سهامی خاص وجود دارد. برای مثال شرکت مسئولیت محدود جهت ثبت شرکت دست کم نیاز به 2 عدد شریک دارد. این در حالی است که حداقل تعداد شرکای مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص 3 عدد می‌باشد. همچنین این شرکت نیازمند 2 دو نفر بازرس است تا بتواند مراحل ثبت شرکت را سپری نماید.

شایان ذکر است علاوه بر اساسنامه شرکت‌ها، یک شرکت مهندسی برق بر اساس نوع حوزه کاری خود می‌تواند به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم شود. در فهرست زیر انواع شرکت‌های فنی مهندسی بر اساس این دسته بندی را مشاهده می‌نمایید:

  • طراحی و اجرای تاسیسات برقی

  • نظارت بر پروژه‌های برقی

  • مشاوره فنی مهندسی در زمینه برق

  • مطالعه و پژوهش در حوزه برق

مجوزهای لازم برای ثبت شرکت مهندسی برق

به طور کلی جهت ثبت شرکت مهندسی برق نیازمند اخذ مجوزهای مربوطه از مراجع ذیربط می‌باشد. این مجوزها به طور مستقیم به نوع فعالیت شرکت، میزان دخالت آن در امور پیمانکاری و تعامل با مراجع قانونی بستگی دارند. در لیست زیر برخی از مهمترین مجوزهای مورد نیاز جهت ثبت شرکت فنی مهندسی برق را ارائه کرده‌ایم:.

  • اخذ مجوز از وزارت نیرو: چنانچه شرکت مربوطه در حوزه خاصی از مهندسی برق نظیر پروژه‌های برق رسانی، نصب تجهیزات الکتریکی یا نیروگاه فعالیت باشد، دریافت مجوزهای لازم از وزارت نیرو ضرورت پیدا می‌کند.

  • اخذ مجوزهای محیط زیست: در صورت تداخل فعالیت‌های شرکت مهندسی برق با محیط زیست یا انرژی تجدیدپذیر یا قصد انجام پروژه‌های نسبتا عظیم، احتمالا نیاز به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست داشته باشید.

  • کارت بازرگانی: در صورتی که شرکت مهندسی برق تمایل به واردات تجهیزات الکتریکی یا صادرات این قبیل محصولات را در برنامه کاری خود داشته باشد، باید جهت دریافت کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه نماید.
  • اخذ کد اقتصادی و ثبت آن در اداره مالیات: هر شرکت مهندسی برق موظف به دریافت کد اقتصادی از اداره مالیات است. این کد باید در اداره مالیات به ثبت برسد تا شرکت امکان انجام فعالیت‌های اقتصادی را کسب کند. همچنین جهت تنظیم اظهارنامه مالیاتی داشتن کد اقتصادی ضروری است.
  • اخذ سایر مجوزهای تخصصی: همچنین یک شرکت فعال در زمینه مهندسی برق می‌بایست در صورت لزوم برخی از مجوزهای اضافی نظیر استاندارد محصولات و تجهیزات برقی و ایمنی و حفاظت کارکنان را جهت اجرای فعالیت‌های ساختمانی یا پیمانکاری دریافت نماید.

گرید شرکت مهندسی برق

یکی از مجوزهایی که دریافت آن هنگام ثبت شرکت مهندسی برق ضرورتی ندارد، اخذ گرید یا رتبه بندی برای شرکت است. این شاخص توسط سازمان برنامه و بودجه به شرکت تخصیص داده می‌شود که بیانگر توان مالی و فنی شرکت مربوطه در انجام امور پیمانکاری است. بر همین اساس تنها آن دسته از شرکت‌هایی که موضوع فعالیت آنها در حوزه پیمانکاری باشد، ملزم به اخذ گرید شرکت هستند. ارائه این مدرک برای سایر شرکت‌های مهندسی برق الزامی نیست. جالب است بدانید رتبه بندی بر اساس عددی در بازه 1 الی 5 انجام می‌شود که گرید 5 کمترین و گرید 1 بالاترین رتبه را نشان می‌دهد.

مجوزهای لازم برای ثبت شرکت مهندسی برق

شرایط ثبت شرکت مهندسی

همانطور که گفته شد، ثبت شرکت مهندسی برق یا سایر حوزه‌های مهندسی، در دو قالب مسئولیت محدود و سهامی خاص انجام می‌شود. هر یک از شرکت‌های فوق شرایط خاصی جهت ثبت شرکت پیش روی خود می‌بینند. در ادامه با توجه به تفاوت شرایط ثبت شرکت در این دو قالب، هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • طبق قانون تجارت، ثبت شرکت مهندسی برق با مسئولیت محدود، مستلزم پیدا کردن دست کم 1 شریک است. همچنین داشتن سرمایه حداقلی به میزان 1 میلیون ریال از مهمترین شروط ثبت چنین شرکت‌هایی خواهد بود.

  • از طرفی ثبت یک شرکت فنی مهندسی برق با سهامی خاص، نیازمند دست کم 2 نفر شریک است، چرا که بر اساس قوانین چنین شرکتی باید برای ثبت شدن دست کم 3 شریک داشته باشد. مازاد بر آن، شرکت فنی مهندسی برق جهت فعالیت به صورت سهامی خاص، می‌بایست حداقل 2 نفر به عنوان بازرس در میان سهامداران خود داشته باشد. همچنین برای ثبت چنین شرکتی باید آورده شرکا حداقل 1 میلیون ریال باشد که 35 درصد آن تا تکمیل مراحل ثبت مسدود خواهد شد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت مهندسی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مهندسی برق با مسئولیت محدود و سهامی خاص به شرح زیر است:

مدارک ثبت شرکت‌های فنی مهندسی برق با مسئولیت محدود

جهت ثبت شرکت‌های فنی مهندسی برق در قالب مسئولیت محدود باید مدارک زیر جمع آوری شود:

  • کپی برابر اصل کارت ملی کلیه سهامداران

  • کپی برابر اصل شناسنامه شرکا و مدیران

  • برگ درخواست یا تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص، تکمیل ان در 2 برگ و امضای کلیه سهامداران

  • تنظیم شرکت نامه و تکمیل کردن آن و امضای آن توسط کلیه سهامداران

  • تنظیم اساسنامه و امضای آن توسط کلیه سهامداران

  • صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره و امضای ان توسط سهامداران و بازرسین

  • ارسال مجوزهای مورد نیاز از سوی مراجع ذی ربط

  • تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار جهت اثبات غیر دولتی بودن شرکت

  • گواهی عدم سوءپیشینه برای کلیه اعضا

  • ارائه مجوز در صورت تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها

مدارک ثبت شرکت‌های فنی مهندسی برق با سهامی خاص

مدارک زیر برای ثبت شرکت‌های فنی مهندسی برق در قالب سهامی خاص مورد نیاز است:

  • برگ اظهارنامه شرکت سهامی خاص، تکمیل آن و امضای توسط کلیه سهامداران

  • اساسنامه شرکت سهامی خاص با امضای کلیه سهامداران در تک تک صفحات

  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین با امضای سهامداران و بازرسین

  • صورت جلسه هیئت مدیره با امضای مدیران منتخب مجمع

  • فتوکپی شناسنامه کلیه سهامداران

  • فتوکپی شناسنامه کلیه بازرسان

  • فتوکپی کارت ملی کلیه سهامداران

  • گواهی واریز دست کم 35 درصد از سرمایه شرکت به حساب بانک

  • ارائه مجوز به تشخیص کارشناسان اداره ثبت شرکت ها

مراحل ثبت شرکت مهندسی

مراحل ثبت شرکت مهندسی

با وجود تفاوت نحوه ثبت شرکت فنی مهندسی برق با مسئولیت محدود و سهامی خاص، می‌توان ادعا کرد فرایند کلی ثبت شرکت در قالب این دو نوع شرکت یکسان می‌باشد. مراحل ثبت یک شرکت فنی مهندسی به ویژه مهندسی برق به شرح زیر است:

  1. انتخاب نوع شرکت

  2. تعیین شرکا و سهامداران

  3. تعیین نام شرکت

  4. تنظیم اساسنامه شرکت

  5. ثبت الکترونیکی درخواست جهت ثبت شرکت

  6. جمع آوری مدارک و ارسال فیزیکی آنها از طریق پست به اداره ثبت شرکت‌ها

  7. بررسی مدارک توسط اداره ثبت شرکت‌ها

  8. دریافت مشاوره ثبت و آگهی تاسیس

  9. دریافت کد اقتصادی

  10. پلمپ دفاتر قانونی

  11. اخذ مجوزهای مورد نیاز

  12. دریافت رتبه بندی یا گرید شرکت مهندسی (در صورت نیاز)

هزینه ثبت شرکت مهندسی

هزینه ثبت شرکت فنی مهندسی از جمله ثبت شرکت مهندسی برق ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد. به طور کلی، هزینه ثبت شرکت‌های فنی مهندسی بر اساس پارامترهایی نظیر نوع شرکت (سهامی خاص یا مسئولیت محدود)، حوزه کاری شرکت، هزینه‌های اداری و … مشخص می‌گردد. بخشی از هزینه ثبت شرکت مهندسی در زمان مراجعه به اداره ثبت پرداخت می‌شود که شامل حق الثبت، هزینه درج آگهی در روزنامه رسمی و هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی می‌باشد. مازاد بر ان تعرفه راه اندازی شرکت، هزینه‌های ناشی از اخذ مجوزها، هزینه ثبت مالیات، نرخ استخدام وکیل در صورت نیاز و … همگی در قیمت نهایی ثبت یک شرکت مهندسی دخیل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا