ریال نیوز : عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران به بازار گفت: در مجموع بدهی خودروسازان به صنعت تایر بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است.
به گزارش ریال نیوز ، «جمال میرزایی» ، مدیرعامل گروه صنعتی بارز و عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران درباره چالش های پیش روی تولیدکنندگان و چشم انداز سال جاری در صنعت تایر گفت : در حال حاضر شرایط تایرسازان واقعا نگرانکننده است، ما در تامین ارز دچار چالش جدی شدهایم و از ابتدای سال جاری تاکنون نتوانستیم تامین ارز متناسبی برای صنعت تایر داشته باشیم؛ این درحالی است که سال گذشته شرایط بهتری داشتیم. قطعا چالش تخصیص و تامین ارز بر تولید تایر درسال جاری تاثیر خواهد گذاشت. تایرسازان در حال رایزنی هستند تا بتوانند ارز را به نحوی برای تهیه مواداولیه تامین کنند. متاسفانه سامانه جامع تجارت هم بیش از دو ماه متوقف بود و ثبت سفارش مواداولیه را با مشکلات جدی مواجه کرده است، این توقف به گونه ای بوده است که نتوانستیم ثبت سفارشات را به درستی انجام دهیم. در کل شرایط تولید صنعت تایر با موانع زیادی روبروست که باید هر چه سریع تر برطرف شود.
وی در پاسخ به این که در صورتی که سیاست های ارزی به شکل فعلی ادامه داشته باشد، تولید لاستیک خودرو در سال جاری با چند درصد کاهش مواجه خواهد شد؟ اظهار داشت : ما انتظار داشتیم امسال حدود ۵۰ هزار تن به ظرفیت تولید صنعت تایر کشور اضافه شود و ظرفیت کلی تولید لاستیک خودرو به بیش از ۱۵۰ هزار تن برسد. اما متاسفانه در دو ماه ابتدای سال جاری با کاهش تولید ناشی از چالش های که پیشتر اشاره کردم، مواجه شدیم. به طور خاص، گروه صنعتی بارز مجبور شد به دلیل مشکلات سامانه جامع تجارت و عدم ترخیص مواد اولیه از گمرک، ۱۰ روز تولید خود را متوقف کند.
میرزایی درباره میزان اختصاص ارز به واردکنندگان تایر در سال گذشته افزود : سال گذشته در مجموع یک میلیارد یورو به واردکنندگان تایر اختصاص داده شد. این در حالی است که نیاز واقعی تولیدکنندگان فقط ۳۰۰ میلیون یورو بود و در نهایت کمتر از ۲۲۰ میلیون یورو به صنعت تایر اختصاص یافت. این عدم توازن نشان می دهد که سیاست های ارزی به ضرر تولید داخل تمام شده است.
وی درباره واردات بیرویه و تاثیر آن بر بازار گفت : متاسفانه واردات تایر با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی مواجه بوده است. فقط در بخش تایر سواری بیش از ۹ میلیون حلقه وارد شده و در بخش تایر اتوبوسی نیز بیش از ۲ میلیون حلقه وارد شده که حتی بیش از کل نیاز سالانه کشور است. این واردات نه تنها باعث کاهش قیمت نخواهد شد، بلکه برای تولیدکننده و واردکننده فضای رقابت ناسالم ایجاد میکند و به تولید تایر در کشور ضربه می زند.
وی در پاسخ به این که آیا تبعیض تعرفه ای در رشد واردات تایر به کشور تاثیری داشته است؟ تصریح کرد : بله، متاسفانه بخشی از تایرهای وارداتی با ارز ترجیحی وارد کشور شدند و تعرفه تایر اتوبوسی نیز عملا صفر است. این در حالی است که ما مواد اولیه خود را با تعرفه بالا و ارز آزاد وارد می کنیم. تعرفه واردات مواد اولیه ۱۵ درصد است، اما واردات لاستیک خودرو صفر است، این سیاست هیچ منطق اقتصادی ندارد.
میرزایی با اشاره به میزان بدهی خودروسازان به تولیدکنندگان لاستیک افزود : در مجموع بدهی خودروسازان به صنعت تایر بیش از ۳ هزار میلیارد تومان (سه همت) است.سالهاست معترض هستیم که چرا واردکنندگان مشمول قیمتگذاری نیستند، اما تولیدکننده باید با دست بسته رقابت کند و با قیمت دستوری کار کند؟
به گفته وی اگر قرار است قیمت گذاری انجام شود، باید برای واردکننده و تولیدکننده صورت گیرد. سالهاست معترض هستیم که چرا واردکنندگان مشمول قیمتگذاری نیستند، اما تولیدکننده باید با دست بسته رقابت کند و با قیمت دستوری کار کند؟ این وضعیت هم به کیفیت لطمه می زند و هم حقوق سهامداران را آسیب پذیر می کند. اگر قرار است قیمت گذاری دستوری تداوم داشته باشد، باید به صورت عادلانه و برای همه باشد؛ در غیر این صورت، باید کاملا حذف شود.
منبع : بازار