آرایش انتخاباتی با ابزارهای رسانه ای

در دهه های اخیر شاهد بودیم پیام های ارتباطی و فناورهای وسایل ارتباطی چه نقش بسزایی در رشد و جریان سازی و قدرت غیر قابل تصوری در تولید پیام و انتقال و پذیرش و متقاعد سازی داشته است؛ چناچه دولت آمریکا با پیام های رادیویی توانست شوروی سابق و اروپای شرقی را از فرهنگ خود روی گردان کند.
رسانه ها قادرند با کلیشه سازی و ارائه افکار قالبی ، شخصیت پردازی کنند. بنابراین عاملی که ضعف ملت ها شده است نداشتن برنامه مدون و راهکارهای متناسب فرهنگی در خور جامعه است . مسیر مطلوب فرهنگ باید براساس مدیریت صحیح و ضرورت درگیری آحاد مردم در الگو سازی و هنجارهای جامعه و رسیدن به آرمان اجتماعی نظیر عدالت و سلامت و… باشد.
رسانه ها افکار و عقاید جدید را در جامعه تزریق و با پررنگ کردن برخی امور مثبت یا منفی نقش اصلی در این سناریو را برعهده دارند. این فرایند در گلوگاه های مهم سیاسی نظیر انتخابات بارزتراست و با جلب افکارعمومی سبب رقابت یا حذف حزب ها می شود. بنابراین رسانه ها می توانند بر قضاوت و حتی باور جامعه تاثیر بگذارند.
فرصت محدود رویارویی سیاسی کاندیداتورها از حساس ترین موضوعات در حوزه تبلیغات سیاسی است که جایگاه اساسی در نظام اجتماعی سیاسی دارد و تقریبا اثرگذارترین راهبرد محسوب می شود. بنابراین بسیج جامعه و جریان سازی به نحوه تبلیغات، رسانه و کیفیت آن وابسته است. ملورن دی فلور معتقد است که نبود استحکام منجر به نفوذ بالای رسانه در جامعه می شود که دارای سه جز تاثیرعاطفی، رفتاری و شناختی است. سالومون اش نیز معتقد است افراد در دو منبع احساس خود و دیگران دچار سردرگمی در قضاوت می شوند .
بنابراین نقش تبلیغات و رسانه به عنوان عنصر مهم ضروری است اما در تبلیغات اسلامی هدف، مسیر را توجیه نمی کند بلکه قیودی دارد که اگر تبلیغ فاقد آن شرایط باشد قطعا تزویر و تحریف است و معصیت قلمداد می شود. این شرایط باید عین حق و خیر باشد و مصلحت جامعه را تضمین کند تا سبب کمال انسانیت شود.
یکی از مهمترین انتخابات در شرایط حال کشورمان انتخابات ریاست جمهوری 1400 است که می تواند با توجه به نظریه انقلابی گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری در عرصه جدید خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی مهم ترین انتخابات سیاسی در دهه پنجم انقلاب باشد.
از آنجا که دولت سازی دینی و اسلامی یکی از ارکان تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف نهایی نظام جمهوری اسلامیِ پیشرفته منتهی به ظهور است باید توجه زیادی به قدرت رسانه در یکسان سازی داشت. پروفسور الیزابت نوئل نئومن جامعه شناس آلمانی، مدل مارپیچ سکوت را برای تاثیر متقابل بین ارتباط جمعی، ارتباط فردی و درک شخص افراد ارائه داده است. در واقع این نظریه از بازگو کردن ایده افراد و اجتناب از انزوا سخن می گوید که احزاب با قدرت گرفتن و تضعیف سایر احزاب شروع به سخن می کنند و ابراز تمایلات افزایش می یابد و در صورت سکوت یک موضوع سایر احزاب نیز سکوت می کنند که به این طریق ماریچ سکوت شکل می گیرد.
اما آنچه از شناخت دقیق و بصیرت افراد، مهم و قابل تعمق است توجه به رسانه های معاند و متنوع داخلی برای تفرقه اندازی و دور کردن از فرامین امامین انقلاب وشاخص های انقلابی است که همین موضوع در انتخابات گذشته تکرار شده است. در واقع رسانه ها با بازیگردانی برای متقاعد سازی، مخاطبان جامعه را به افترا و دوری افکار عمومی و حتی نخبگان جامعه از اصول انقلاب اسلامی و شاخص ها اقدام می کند .
بنابراین نخبگان و دلسوزان و جوانان مطالبه گر جامعه باید در این عرصه مهم که نمودهای بارز جنگ نرم است به صورتی پرچم داری کنند که راه را بر سودجویان ومفسدان که طالب سود شخصی و منفعت طلبی و دوری از آرمان های انقلاب هستند ببندند.
لذا مقام معظم رهبری در گام دوم توجه به جوانان و میدان داری و مقابله با تزویر و فساد در داخل و خارج کشور را مهم شمرده و فرمودند باید خطاها و اشتباهات ۴۰ سال اول انقلاب را ارزیابی و تصحیح کنیم. درباره اینکه مشکلات این نظام در کجا دارد اتفاق می‌افتد، معتقد هستم هم در بخش‌های انتصابی نظام و هم در بخش‌های انتخابی نظام مشکلات وجود دارد.
این معضلی است که بافت دولت در ایران بعد از انقلاب را دچار مشکل کرده است. ما در ترکیب و رابطه نهادها در داخل و نظریه‌های پشتیبان دچار لغزش هستیم و نتوانسته‌ایم تعامل و نسبت این نهادها را به خوبی در درون یک دولت بازتعریف کنیم. لذا یکی از مهمترین وظایف جامعه علاوه بر حضور و مشارکت حداکثری که مصداق آیه 39 سوره النجم (وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعىٰ) است باید در فضا و مدیریت رسانه به صورت تخصصی و با تعهد ودلسوزی دروازه بانان واقعی اخبار باشند تا افراد شایسته نظام جمهوری اسلامی را به سوی دولت انقلابی و اسلامی ببرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا