*شاهنامه امین* از پروفسور امین، فردوسی روزگار ما

ریال نیوز : مجلدات هفتگانه *شاهنامه امین* توسط فیلسوف و حقوقدان بین المللی،ادیب، نویسنده و سخنور متفکر، پروفسور « *سید حسن امین* » به نظم و نثر، سرایش و نگارش شده و شاهنامه تازه ای است که ضمن خلاصه کردن شاهنامه فردوسی، مکمل و متمم شاهنامه فردوسی است که با شیوه ای خاص ، تحلیل، تفسیر، روزآمد و آماده شده‌است.

به گزارش ریال نیوز ، این اثر حماسی و تاریخی ماندگار در هفت مجلد تصنیف و تدوین شده که هر جلد آن کتاب مستقلی است منتشر شده‌است.

مفاهیم روزآمدی مانند: *آزادگی، جوانمردی، حقوق بشر و عدم تبعیض جنسیتی، قومی، زبانی و غیره* در آن موج می‌زند . نگارنده و سراینده این اثر، علاوه بر بازآفرینی شاهنامه، تداوم تاریخ ایران و جهان را نیز در آن گنجانده و ادامه تاریخ ایران تا امروز را به سبک و سیاق فردوسی ، اما براساس تاریخ مستند به رشته تحریر در آورده است.
دیباچه‌ای که بر جلد اول این اثر فاخر نگاشته شده، خود ارزش کتابی مستقل را دارد و سرشار از مفاهیم و معانی دقیق و مهم ادبی، تاریخی و فرهنگی است که ذهن خواننده را برای ورود به دریای بیکران نظم،آماده می‌سازد. ما در اینجا به طور خلاصه مضامین مجلدات هفتگانه شاهنامه امین را ذکر می کنیم:
*جلدها*
📙 *جلد اول*
جلد اول در باب هستی‌شناسی،ایران‌شناسی، اساطیر و تاریخ ایران باستان و موقعیت آن در جهان آن روزگار تا سقوط سلسله ساسانیان است.

📙 *جلد دوم*
جلد دوم به تاریخ تمدن و فرهنگ ایران باستان از آغاز تا پایان ساسانیان پرداخته‌است.

📙 *جلد سوم*
جلد سوم تاریخ ادیان در ایران باستان و به صورت خاص تاریخ ادیان ایرانی است که مهم تر از همه، این است که پروفسور امین، در این مجلد متن جامع گاتای زرتشت را به نظم فارسی امروز درآورده است.

📙 *جلد چهارم*
در جلد چهارم است که شاهنامه امین وارد دوران تاریخ ایران پس از اسلام می‌شود و از حمله اعراب به ایران تا پایان خلافت عباسی را به رشته نظم درمی‌آورد.

📙 *جلد پنجم*
جلد پنجم این اثر دوره طولانی تاریخی از حمله مغول به ایران تا برآمدن قاجاریه را پوشش می‌دهد.

📙 *جلد ششم*
جلد ششم شامل تاریخ ایران از ابتدای دوران قاجار تا ۱۴۰۰ خورشیدی و معرفی نام‌آوران تاریخی، علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی، حقوقی و اقتصادی ایران زمین است.

📙 *جلد هفتم*
فهرست مشروح الفبائی مفهوم‌ها، آئین‌ها، اعلام تاریخی، و جغرافیائی ایران، یعنی نمایه مشروح دائرةالمعارفی سرشناسه‌های شاهنامه امین.
…….🌹🌹🌹 …….
اهمیت این اثر فاخر بی‌نظیر ادبی در عصر حاضر را باید در پرداختن به ابعاد مختلف تاریخ ایران در تمام ادوار دانست که در کمتر اثری اعم از منثور و منظوم دیده می‌شود.
این کتاب در مقام بستر سازی برای نوزایی علمی و فرهنگی ایران و رنسانس ایرانی تدوین شده‌است. نگارنده این کتاب « *پروفسور سیدحسن امین* » شاهنامه امین را به مناسبت هزارمین سال پایان یافتن سرایش شاهنامه فردوسی به حکیم ابوالقاسم فردوسی تقدیم داشته است.
*پیشنهاد می شود هر خانواده ایرانی، که عاشق و پاسدار فرهنگ و تمدن نیاکان پاک سرشت این مرز و بوم میباشد و پندار و گفتار و کردار نیک را سرلوحه زندگی خود قرار داده است یک دوره کامل آنرا به فرزندان شان هدیه نمایند.*

📙📙📙📙📙📙📙
نویسنده : علی خطیبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا