ادامه کشمکش وزارت جهاد و صمت بر سر مرغ

به گزارش ریال نیوز،حدود ۳ هفته از افزایش قیمت ناگهانی و عجیب مرغ گذشته است؛ در حال حاضر علی رغم تزریق مرغ تنظیم بازاری و اعمال فشار به واحد‌های عرضه کننده سطح شهر هنوز قیمت مرغ با نرخ مصوب آن اختلاف چند هزار تومانی دارد.

بررسی‌های میدانی ما از بازار مرغ نشان می‌دهد هنوز راه زیادی برای رسیدن به نرخ مصوب این کالا وجود دارد و فروشندگان نگران افزایش قیمت دوباره مرغ در بازار هستند.

یکی از فروشندگان مواد پروتئینی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از کاهش عرضه مرغ در میادین اصلی خبر داد و گفت: اگر اوضاع بر همین منوال باقی بماند با کاهش عرضه مرغ تنظیم بازاری، قیمت مرغ در بازار مجدد افزایش  پیدا خواهد کرد.

کاهش قیمت مرغ در صورت تامین نهاده های دامی

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از کاهش چشمگیر قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به آنکه سهمیه نهاده دامی به ۸۰ درصد افزایش یافته، قیمت مرغ نسبت به روز‌های اخیر کاهش معناداری داشته است. علی رغم افزایش سهمیه واحد‌های مرغداری، اما مشکل بارگیری و تحویل بار از سوی تجار همچنان وجود دارد به طوریکه برخی واحد‌های مرغداری با گذشت  یک ماه از خرید، نهاده‌ای به دستشان نرسیده است و برخی دیگر واحد‌ها به رغم پایان دوره تولید، نهاده‌ای با نرخ مصوب دریافت نکرده اند.

اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به جدیت در تامین نهاده‌های دامی انتظار می‌رود که مشکل تحویل و بارگیری نهاده در زمان مقرر حل شود تا میل و رغبت مرغدار به تولید افزایش یابد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: آینده قیمت مرغ به تعهدات دولت در تامین نهاده‌های دامی بستگی دارد به طوریکه کاهش یا افزایش قیمت منوط به تامین نهاده‌های دامی است.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۶ هزار تومان و ذرت را ۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر نهاده به ازای هر قطعه، ۴ کیلو تامین شود، شاهد کاهش قیمت در بازار سیاه و ثبات نرخ مرغ در بازار خواهیم بود.

او تاکید کرد: با وجود آنکه وعده‌ها در خصوص سهمیه نهاده‌ها تنها در سامانه بازارگاه تخصیص داده شده و واحد‌ها در تامین همچنان دچار مشکل هستند، از این رو واحد‌ها در جوجه ریزی با احتیاط عمل می‌کنند. مسئولیت تامین نهاده‌ها بر عهده دولت است و مسئولان دولتی باید مشکلات تامین و ترخیص نهاده و تخصیص ارز را حل کند.

بر اساس این گزارش همین نهاده که تعیین کننده آینده بازار مرغ و گوشت کشور است امروز به محل کشمکش دولتی‌ها تبدیل شده است. مسئولان وزارت جهاد بر کمبود و مشکل در تامین نهاده‌ها تاکید دارند در حالی که مسئولان وزارت صمت مدعی تامین کافی نهاده مورد نیاز کشور هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا