افزایش صادرات نفت، راه نجات بحران اقتصادی ایران

به گزارش ریال نیوز، رویترز در خبری مهم نوشت که، صادرات نفت ایران با وجود تحریم های آمریکا در سپتامبر سال جاری افزایش یافته است که راه نجاتی برای اقتصاد این کشور خواهد بود و بحران ارزی را فروکش می کند.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط تنکر ترکرز، صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافته و بین 400 هزار تا 1.5 میلیون بشکه در روز قرار دارد.

سمیر مدنی، یکی از موسسان این شرکت با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران گفت: « شاهد 1.5 میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام و میعانات گازی در ماه جاری میلادی بوده ایم. این رشد در یک سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است».

این مقدار دو برابر صادرات ایران در ماه اوت است و حدود 11 درصد از آن به نفت خام فوق سبک یا میعانات گازی اختصاص دارد. ایران در ماه اوت بین 300 هزار تا 750 هزار بشکه در روز صادرات نفت داشت.

اطلاعات تنکرترکرز که با ردیابی نفتکش ها و ذخایر نفتی به دست می آید نشان می دهد حدود نیمی از صادرات ایران توسط نفتکش های خارجی و از طریق انتقال کشتی به کشتی انجام می‌شود. به این ترتیب، تعیین مقاصد نهایی آنها سخت است.

باتوجه به عدم تغییر در مدیریت وزارت نفت و ناتوانی تیم بیژن زنگنه در فروش نفت خام، به نظر می رسد که متغیری خارج از معادلات مرسوم وارد کار شده و باعث جهش در صادرات نفت خام کشور شده است.

از چند ماه پیش اخباری درباره توافق راهبردی 25 ساله با چین در رسانه ها منتشر شده بود که نشان می داد ایران در حال برنامه ریزی هایی کلان است که منطق تعاملات جاری را تغییر داده و ظرفیت های گسترده ای برای خود فراهم می کند.

برخی کارشناسان معتقدند که جهش در صادرات نفت خام ایران مقدمه قرارداد راهبردی 25 ساله با چین است که پیش از امضای نهایی آغاز شده است.

پایان/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا