افزایش گرایش مردم به خرید و فروش اینترنتی

به گزارش ریال نیوز، محسن وطن‌پرست با اشاره به تغییر شکل فعالیت شرکت ملی پست با توسعه شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر اظهار کرد: گرایش مردم به خرید و فروش اینترنتی افزایش یافته و سلیقه مشتریان از ارسال نامه‌های کاغذی برای احوالپرسی به ارسال بسته و امانت تغییر پیدا کرده است.

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و پیمانکاران شرکت ملی پست با بیان اینکه گرایش مردم به خرید و فروش اینترنتی بیشتر از قبل شده و پاکت و اسناد پستی کاهش یافته است، تصریح کرد: طی ۱۰ ماه اخیر حدود ۹۰ درصد خدمات بسته و امانت نسبت به سال قبل بیشتر شده و مرسولات مربوط به تجارت الکترونیک رشد ۴۴ درصدی داشته است.

وطن پرست ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و اطلاعیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برای ماندن در خانه، فعالیت شرکت ملی پست افزایش محسوسی داشته است.

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و پیمانکاران شرکت ملی پست با بیان اینکه  شرکت ملی پست به نوعی پیشانی دولت است، تصریح کرد: قبل از انقلاب خدمات اداره پست محدود به سرویس‌های اکسپرس و معمولی بود، اما با پیروزی انقلاب و توسعه دامنه خدمات از قبیل خدمت‌های ملی و سراسری این شرکت نقش مهمی در خدمات دهی مناسب دولت داشته است.

وی با اشاره به خرید یک میلیون و دویست هزار جلد کتاب از نمایشگاه بین المللی عنوان کرد: ۸۵۲ هزار مرسوله پستی ظرف مدت ۱۰ روز پذیرش شده است و در حالی توزیع این کتاب‌ها هستیم.

به گفته وی، با احتساب خرید ۱۵۰ هزار بن خرید پیش بینی‌ها حکایت از افزایش ۳ برابری مرسوله‌های پستی داشت، اما با افزایش استقبال شاهد ثبت ۸۵۲ هزار مرسوله کتاب بودیم.

وطن پرست ادامه داد: بخشی از سفارشات در دست آماده سازی از سوی ناشران است و تا کنون ۶۸۰ هزار بسته توزیع شده است.

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و پیمانکاران شرکت ملی پست با اشاره تنوع خدمات پستی در راستای عدالت اجتماعی عنوان کرد: طبق آمار وزارت ارشاد ۱۷ هزار مرسوله در مناطق روستایی ارسال شده است و شبکه خدمات رسانی در دورترین نقاط خدمات دهی  از قبیل مرسوله‌های حاکمیتی مانند  پاسپورت و گواهینامه را ارائه خواهد کرد.

وی افزود: به دلیل نقاط تماس بالا، خدمات نیابتی متنوعی از قبیل امور مالیاتی ثبت اسناد و کارت ملی تعریف شده است به طوری که ۱۱ هزار و ۲۸۳ واحد قبول در شبکه پستی است که بخشی از آن‌ها دولتی دفاتر پیشخوان و دفاتر ‌ای تی سی هستند.

تحویل یک میلیون سیم کارت به سرپرستان خانوار

وطن پرست با اشاره به ارسال سیم کارت توسط شرکت پست بیان کرد: با الزام دولت مبنی بر ثبت نام برای دریافت وام از طریق سیم کارت تحت مالکیت افراد سرپرست خانوار یک میلون سیم کارت به مشترکان تحویل داده شده است آن هم در شرایطی که عمدا این صاحبان این سیم کارت در روستا‌های دورافتاده قرار داشتند.

 

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و پیمانکاران شرکت ملی پست ابراز کرد: فروش محصولات شبکه‌های مجازی و سایت‌های خرید آنلاین میزان ارسال مرسولات را افزایش داده است، اوایل سال گذشته با شیوع بیماری کرونا در برهه‌ای از زمان سیستم ریلی تعطیل، باربری، هوایی تعطیل بود و انتقال مرسولات تنها بر عهده اداره پست بود، اما خدمات رسانی متوقف نشد.

وی افزود: بر اساس آدرس مشتری شرکت پست مسئول ارسال مرسوله خواهد بود و پروتکل‌های موجود مبتنی بر آدرس مقصد است و در صورت سه بار مراجعه و عدم حضور شخص برای دریافت بسته پستی به باجه‌های معطله تحویل خواهد شد.

وطن پرست تصریح کرد: کد پستی دستاوردی است که پس از انقلاب ایجاد شده و به ازای هر مکان کد پستی ده رقمی برای تسهیل گری در دریافت مرسولات و سایر خدمات سازمانی ایجاد شده است.

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و پیمانکاران شرکت ملی پست بااشاره به افزایش تعداد مرسولات پستی بیان کرد: در ۹ ماهه اول سال گذشته ۱۷ میلیون ۴۰۰ هزار بسته ارسال شد، که این رقم در نه ماه سال ۹۹ با افزایش حدود ۲ برابری به ۳۳ میلیون بسته رسیده است.

وی با بیان اینکه اتحادیه جهانی پست خدمات نرمالی مانند ارسال مرسوله دارد که همه موظف به اجرای آن هستند، عنوان کرد: با وجود برخی از محدودیت ها مانند  استفاده از شرکت هواپیمایی برای ایران،  توانستیم خدمات متنوع و  پایداری را ارائه دهیم.

وطن پرست بیان کرد: استفاده از سرویس‌هایی تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی در سال‌های اخیر افزایش یافته و تعداد فروشگاه‌های اینترنتی زیر مجموعه شرکت‌های واسط نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و پیمانکاران شرکت ملی پست بیان کرد: اصلی‌ترین بخش خرید فروش اینترنتی در شرکت پست است که صاحبان کسب و کار خرد تبادل محصولات خود را به پست محول می‌کنند.

به گفته وی؛ سرویس پست ویژه سریع‌ترین خدمات پستی است که می‌توان ظرف مدت ۲۴ ساعت محموله پستی را تحویل دهد.

وی با اشاره به ثبات قیمت خدمات پستی در ۲ سال اخیر بیان کرد: قیمت خدمات پستی توسط کمیسیون تنظیم و مقرارت ارتباطی تعیین می شود، آخرین افزایش قیمت مربوط به ۲ سال پیش بوده و با وجود افزایش نرخ بنزین، هزینه خدمات پستی افزایش نیافته است.

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و پیمانکاران شرکت ملی پست با اشاره به همکاری ۱۰ هزار ۸۰۰ پیمان کار در کشور با شرکت پست در دفاتر روستایی بیان کرد: میزان بیمه خدمات پستی بر اساس نرخنامه کمیسیون تنظیم و مقرارت ارتباطی است، با دریافت ۸۰۰ تومان تعرفه بیمه، بسته پستی تا ۸۰۰ هزار تومان بیمه خواهد شد، در صورت اعلام مشتری مبنی بر ارزش مندی کالا تا سقف ارزش کالا  و بر اساس  نرخنامه اعلامی  در بحث مفقودی و خسارت را پوشش خواهیم داد.

وی با اشاره به انواع خدمات نیابتی، سرویس‌های الکترونیکی غیر حضوری برای مشتریان بیان کرد: قابلیت سفارش تمبر شخصی الکترونیکی فراهم شده ، سیستم رهگیری مرسولات پستی جز دستاورد‌های این شرکت است با مرسوله پستی یک بارکد تعریف شده و مرسولات پستی معطله را می‌توان از طریق پیامک رصد کرد.

وطن پرست با اشاره به ایجاد هاب‌های متعدد پستی در کشور افزود: در اوایل سال با تمرکز خطوط پستی، ره سپاری مرسولات در مرکز مبادلات صورت می‌گرفت، اما با افزایش مرسولات هاب‌های منطقه‌ای در اصفهان مشهد، تبریز و همدان برای تمرکز زدایی ایحاد شده است.

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و پیمانکاران شرکت ملی پست بیان کرد: دسته بندی  مرسولات پستی در حال حاضر با تجزیه دستی صورت می‌گیرد که با استفاده از ماشین تجزیه مکانیزه ضمن افزایش کیفیت سرعت خدمات را نیز افزایش خواهیم داد، به دنبال استفاده از سیستم دسته بندی مکانیزه و برای هاب دیگر در منطقه هستیم.

وطن پرست در پایان با بیان اینکه شبکه پست نیازمند حمایت‌هایی زیر ساختی برای ارائه پایدار است گفت: در سرویس پست یافته، کارت و اسناد مفقودی که معمولا مردم آن را به صندوق پست می‌اندازند، جمع آوری با استفاده از سامانه ورود اطلاعات به دست صاحبان آن خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا