کاهش واردات طلای سفید

به گزارش ریال نیوز، محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه از افزایش تولید طلای سفید خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار تا پایان آذر، ۱۷۷ هزار تن وش پنبه وارد کارخانه‌های پنبه پاک کنی شد که امیدواریم تا پایان بهمن به بالای ۲۰۰ هزار تن وش برسد که با مقایسه آمار سال قبل، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر است.

او افزود: از مجموع وش که تا به حال وارد کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی شده است، حدود ۱۴۸ هزار تن پنبه تسویه شده که ۲۸ هزار تن آن در کارخانه موجود است و از این‌ میزان ۵۲ هزار تن پنبه استحصال شده است.

کاویانی با بیان اینکه ۶ هزار و ۴۰۰ تن پنبه از سال قبل در کارخانه‌ها موجود است، گفت: براین اساس ۵۸ هزار و ۶۰۰ تن پنبه تسویه شده قابل عرضه به صنایع نساجی است که تا پایان آذر حدود ۴۷ هزار تن از این‌ میزان خریداری و حمل شده است.

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: امسال ۱۷۷ هزار تن وش وارد کارخانه‌ها شده، در حالی که سال قبل تا این تاریخ ۱۱۰ هزار تن بوده است. همچنین در سال قبل حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن پنبه تا این تاریخ استحصال شده بود که با ۲ هزار تن سال ما قبل حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن پنبه قابل استحصال به صنایع نساجی بوده است که این امر افزایش تولید و استقبال صنایع نساجی از تولید را نشان می‌دهد.

او از کاهش ۳۰ هزار تنی واردات پنبه خبر داد و گفت: بنابر آمار ۹ ماهه امسال حدود ۵۰ هزار تن پنبه وارد کشور شده، در حالی که سال قبل این رقم حدود ۸۰ هزار تن بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا پایان بهمن بیش از ۹۰ درصد وش برداشت و وارد کارخانه‌ها شده است، افزود: ۱۰ درصد مابقی در حال انتقال به کارخانه‌های پنبه پاک کنی است که برآورد می‌شود تا پایان اسفند انجام شود و همواره انتظار می‌رود که امسال بیش از ۲۵۰ هزار تن وش وارد کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی شود.

کاویانی با بیان اینکه برداشت وش پنبه طی فصول پاییز و زمستان از مزارع کار سختی است، گفت: با توجه به آنکه برداشت پنبه تا اواخر بهمن در خراسان و فارس ادامه دارد، امیدواریم ماشین‌های برداشت پنبه تولید داخل و وارداتی افزایش یابند تا برداشت این محصول دچار مشکل نشود.

مدیر عامل صندوق پنبه با بیان اینکه سال گذشته هر کیلو پنبه تولیدی ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شد، گفت: امسال در برخی استان‌ها وش مرغوب و درجه یک را با قیمت ۱۶ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کردند که کشاورزان از این موضوع رضایت نسبی دارند چرا که هزینه‌های تولید تا حدی جبران شده است.

کاویانی افزود: با توجه به قیمت مناسب وش پنبه پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت پنبه در سال آینده افزایش یابد، هر چند زراعت پنبه در مقایسه با بسیاری از محصولات قابل رقابت نیست، همین امر موجب شده تا کشاورزان رغبتی به تولید نداشته باشند.

او با بیان اینکه برداشت پنبه با دست کار بسیار دشواری است، افزود: در فصل زمستان، کشاورزان حداکثر ۴۰ کیلو وش برداشت می‌کنند که با افزایش تعداد ماشین‌های برداشت، راندمان در هکتار به سبب بذور مناسب تولید افزایش می‌یابد و با این وجود زراعت مقرون به صرفه است.

کاویانی درباره آخرین وضعیت مکانیزاسیون و ماشین آلات زراعت پنبه بیان کرد: طی سال‌های اخیر به سبب شرایط تحریم نتوانستیم ماشین آلات برداشت پنبه را وارد کنیم که از این منظر در تنگنا هستیم، اما در هر حال امیدواریم‌که تعداد ماشین آلات داخل مشابه ماشین آلات خارجی افزایش یابد، چرا که در عملیات کاشت و داشت مشکل چندانی نداریم.

این مقام‌مسئول با بیان اینکه مکانیزاسیون برداشت پنبه در حد صفر است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ دستگاه ماشین برداشت پنبه در کشور وجود ندارد، در حالی که یکی از راه‌های توسعه زراعت پنبه مکانیزاسیون است.

او در پایان با اشاره به اینکه ایران در زمره تولید کننده پنبه در جهان به شمار می‌رود، تصریح کرد: این در حالی است که واردات و قاچاق بی رویه پوشاک، تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از صنایع نساجی را به همراه داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + دو =

دکمه بازگشت به بالا