الگوی هدر رفت منابع در صنایع خودروسازی ایران
ریال نیوز : ناترازی و نا تعادلی در صنعت خودروسازی هیچ ارتباطی به مردم ندارد که مردم تاوان آن را بدهند پر واضح است که صنعت خودروسازی میتوانست جز صنایع سود ده کشور باشد ولیکن الان تبدیل به صنعت زیانده شده است و این همانا حاصل عملکرد دستاندرکاران خودرو در گذشته می باشد .
به گزارش ریال نیوز ، چنین به نظر میرسد که شرکتهای خودروساز داخلی در بازی زیرساختها بازی را باخته اند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند این شرکتها در آینده نچندان دور تبدیل به یک شرکت فرسوده و مستهلک می شوند و چه بسا در حال حاضر در چنین وضعیتی قرار دارند. اعلام ضرر ۲۰۰۰ میلیارد تومانی ماهیانه خود دلیل متقنی است بر این ادعا ! درخواست دبیر محترم انجمن خودروسازان مبنی بر افزایش ۸۰ درصدی قیمتها بدین معناست که برنامهریزی کرده اند تا هزینه صنایع زیان ده خودروسازی را از جیب مردم جبران کنند . مطلب این است که افزایش قیمت با کدام واقعیتهای محاسباتی و اقتصادی برخی از مسئولان افزایش قیمتها را شجاعت دولت معرفی میکنند این در حالیست که آقای دکتر پزشکیان قبل از انتخابات تعریف دیگری از شجاعت را ارائه دادند و چه شده است؟ که تعریف شجاعت بعد از انتخابات تغییر کرده است
عین اظهارات آقای دکتر پزشکیان قبل از انتخابات. : « هر اقدامی ما انجام بدهیم ٫ هر اقدامی٫ چه بنزین چه اقدامهای دیگر ٫ که تاثیر بر زندگی مردم دارد بدون مشورت و مشارکت مردم دفعتا” واحده ٫ اتفاق نخواهد افتاد ٫. نمیشود این را با ماشینی که به زور به مردم میفروشیم و روند را بستهایم در ۱۰۰ کیلومتر فلان لیتر بنزین مصرف میکند و این مردم مجبورند این ماشین را بخرند و از آن قیمتها را ببریم بالا». پرسش این است که با کدام مرجع یا نهاد و انجمن مردمی مستقل مشورت شده است ؟ و تاییدیه کدام نهاد مردمی مجوز افزایش قیمت را تایید کرده. ٫ وزارت کشور پاسخگو باشد که کدام نهاد مردمی مورد مشورت دولت در افزایش قیمتها قرار گرفته است؟ اگر مقصود سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است این سازمان یکی از معاونت های وزارت صمت است سازمان دولتی و تابع سیاستهای دولت میباشد و تنها انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان تحت نظارت این سازمان نیز در حال حاضر در تعطیلی به سر میبرد در همین زمینه پاسخگویی دولت کجای این داستان قرار دارد؟ وعده گفتگو و همفکری با مردم چرا اتفاق نیفتاده است؟ با این اوصاف این شائبه به وجود میآید که انجمن خودروسازان چون زورش به سیاستهای نادرست دستگاهای بالا دستی دولتی و رانت بازان با نفوذ در بدنه صنعت نمیرسد میخواهد با طمع محاسباتی هزینه سو مدیریت ها و عقب ماندگی های گذشته را از جیب مردم بگیرد متاسفانه وزارت صمت نیز در این زمینه ابتکار عملی از خودشان نشان ندارد و همانا کد منفعت طلبی یک جانبه را حکایت میکند و منفعت مردم به عنوان ذینفعان اصلی کشور نادیده گرفته شده است.
ناترازی و نا تعادلی در صنعت خودروسازی هیچ ارتباطی به مردم ندارد که مردم تاوان آن را بدهند پر واضح است که صنعت خودروسازی میتوانست جز صنایع سود ده کشور باشد ولیکن الان تبدیل به صنعت زیان ده شده است و این همانا حاصل عملکرد دستاندرکاران خودرو در گذشته می باشد سیاستهای اشتباهی توسط افراد اشتباهی ٫ در نتیجه زیان انباشته و ده ها مشکل دیگر را در پی داشته است. چه دلیلی دارد که تاوان کج فهمی های گذشته مسئولان و متولیان همه جوره را مردم بدهند۰ در تعجبم چرا دولت سیزدهم در سه ماهه شروع به کارش اصرار دارد لکه ناخوشایندی را بر پیشانی عملکرد خود در تاریخ ترسیم نماید چقدر مناسب است دولت محترم داشبورد مدیریتی سه و نیم ماهه گذشته خود را خودش برای خودش کارسازی و پایش نماید گرانی افزایش قیمتها با کاور آزاد سازی قیمتها را آن هم یک طرفه بدون ایجاد زیر ساخت لازم مهمترین دستاورد دولت بوده است که پایگاه اجتماعی و مردمی دولت را تضعیف می کند در این نوشتار مختصری از مواردی را که از چشم متقاضیان افزایش قیمت خودرو پنهان مانده است انشا مینمایم.با اندک تمرکز به موارد مطرح شده مشخص میشود که نسخه قابل قبول تری برای برون رفت شرکت خودروساز از بن بست بوجود آمده از قبل وجود داشته و دارد. ولیکن قابلیتهای مدیریتی لازم وجود ندارد که این صنعت ارزشمند را به ورطه زیان انباشته رسانده است
#تدبیر برای کاهش هزینههای مرتبط با نیروهای مازاد و سفارشی تدبر برای کاهش هزینه به صورت کلی
# افزایش تیراژ تولید در قطعه سازی و خودرو سازی یکی از مهمترین اقداماتی بود که میتوانستند با افزایش تولید قیمت تمام شده خودرو را کاهش دهد که این چنین نشده است.
#کارآمد نمودن سیاست های تامین مالی برای قطعه سازان وخودروسازان ازطریق آشتی آنها با نظام بانکی
#شایسته آن است که هرگونه حمایتی از صنایع خودروسازی از طرف دولت بدون تعیین شرط در راستای افزایش بهرهوری و کیفیت انجام نشود
# رسیدگی به هزینههای نظارتی غیر ضروری و غیر موثر و یا برخی باز دید های سلیقه ای که بعضاً ارزشی برای صنعت قطعه سازی و خودرو سازان به ارمغان نمی آورد
# تدبیر برای متناسب سازی هزینه ها و منابع انسانی و سایر منابع با تیراژ تولید. در مقام مقایسه با خودرو سازان موفق
#رسیدگی به سرمایهگذاریهای غیر اقتصادی صنعت قطعه سازی و خودرو ساژان که هزینههای آن به قیمت تمام شده منتقل میشود
#شایسته آن است که هرگونه حمایتی از صنایع خودروسازی از طرف دولت مشرط به افزایش بهرهوری و کیفیت بهبود همچنین رضایت مندی مشتریان ۰۰۰ باشد
# لازم است رقابتی کردن صنعت خودروسازی از حالت نمایشی و شعاری خارج شود و فضای رقابتی سالم حاکم شود
#آنچه که ضرورت دارد مناسبات خودروساز با قطعه سازان و بقیه شرکتها و دستگاههای مرتبط و سازمانهای نظارتی مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاحات لازم در راستای اقتصادی کردن تولید و بهبود کیفیت صورت پذیرد باز تعریف رابطه های کاری و نو پنداری در این زمینه
#وضعیت موجود صنعت خودروسازی حاصل کنترلها و نظارتهای ناکارآمد دولت در گذشته است لذا نظارت و کنترل عالیه لازمه نجات صنعت میباشد برای مثال: در مواردی که دولت باید دخالت کند ترک فعل اتفاق افتاده و در مواردی که فضای رقابتی میتواند مسائل را هدایتگر باشد دولت دخالت سلیقهای دارد
#دولت در حمایت از صنعت خودروسازی بین شرکتهای وارد کننده و سازندگان داخلی و مونتاژ کاران عدالت را رعایت نکرده بعضاً شاهد هستیم که فرصتهای بازار به صورت مهندسی شده در اختیار برخی از شرکتهای ذینفوذ قرار گرفته است این رویه ناصحیح باید اصلاح شود
# در مواردی شاهد هستیم باجگیریهای مختلفی از خودروسازها انجام میپذیرد و به نظر میرسد برخی از سازمانهای بالادستی و یا سازمانهای مرتبط صنعت خودروسازی را محل گنج میدانند وبا استفاده از هژمونی سازمانی خود برای خودشان کار تراشی کرده و هزینه آن را با اجبار از شرکتهای خودرویی و یا قطعه سازان میگیرند
# خلاصه اینکه هدر رفت در صنعت خودروسازی بسیار زیاد و غیر قابل قبول است و باید در همین خصوص تدبیر شود
#برخی از مسئولین سازمانهای بالادستی متوهم و رابطه گریز هستند و امکان هرگونه تعاملی را از متخصصین و خودروسازان سلب مینمایند و صرفاً در دایره بینش محدود خود به دنبال اعمال قدرت هستند و این رفتار غیر حرفه ای آسیب رسان صنعت خودروسازی و قطعه سازان است که هزینه هایی را به صنعت تحمیل میکند
اگر چه مطلب زیاد است لیکن به همین چند مورد بسنده میکنم و امید است آن دسته از مسئولین دلسوز و کاردان قبل از به خاک نشستن سرمایههای صنعتی کشور از نکته نظرات صاحب نظران داخلی و خارجی بهره گرفته و این صنعت را از مصادره افراد ذی نفوذ و متوهم خارج نماید و آن را به ریل توسعه و بهبود هدایت کنند.
صادق بشیری
بسیار مفید بود، ممنون.