امکان تغییر روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت وجود ندارد

حسین فهیمی با بیان این که سهام عدالت شامل 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی است گفت: وقتی که فردی روش مستقیم در آزادسازی سهام عدالت را انتخاب می کند در واقع داراییهای مذکور در شرکت‌های بورسی به نام این فرد به صورت اتوماتیک و خودکار ثبت می‌شود.
وی افزود، بر این اساس سهام 36شرکت بورسی در ملکیت فرد قرار میگیرد و بنابراین دیگر امکان اصلاح روش آزادسازی یا تغییر به روش غیرمستقیم وجود ندارد چرا که در این شرایط بایستی آن سهام از ملکیت فرد خارج شود که چنین موضوعی امکان پذیر نیست.

شرایط واریز سود سهام شرکتها از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از جنبه‌های مدیریت دارایی دریافت سود هر سهم است گفت: متاسفانه امروز پرداخت سود سهام به صورت پراکنده انجام می‌شود و هر شرکتی  از مکانیزم پرداخت سود مربوط به خود اقدام‌کرده و این‌سود از طریق بانکهای مختلف پرداخت می‌شود.

فهیمی با بیان اینکه اگر شرکت‌های بورسی سود مجامع را به سامانه سجام پرداخت کنند امکان واریز متمرکز سود به سهامداران فراهم می شود، گفت: پیشنهاد ما این است که شرکت‌های بورسی توزیع سود مجامع را برای سهامداران خرد یا سهامداران زیر یک درصد از طریق سامانه سجام یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام دهند.

رئیس شرکت سپرده گذاری مرکزی با بیان اینکه اگر چنین مطالبه‌ای از سوی سهامداران مطرح می‌شود بایستی آن را از طریق شرکت در مجامع تقسیم سود پیگیری کنند گفت: در صورت مطالبه سهامداران امکان واریز سود از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی فراهم می‌شود و این موضوع یک الزام برای شرکت‌ها خواهد بود.

وی افزود در حال حاضر سامانه های مربوط به پرداخت متمرکز سود مجامع شرکت ها آماده است اما متاسفانه یک الزام قانونی قوی برای واریز سود مجامع از طریق سامانه سجام وجود ندارد.

فهیمی با اشاره به اینکه در برخی موارد هزینه دریافت سود و مراجعه به بانک‌ها از خود سود بالاترست، گفت: هر قانون بالادستی مانند مصوبه مجلس که  الزام و ضمانت اجرایی مناسب داشته باشد میتواند شرایط پرداخت متمرکز سود مجامع را فراهم‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا