برندگان زمزمه جدید مجلسی ‌ها درباره اینستاگرام

به گزارش ریال نیوز به نقل از گسترش نیوز، از مجلس، زمزمه فیلترینگ اینستاگرام به گوش می‌رسد. این شبکه اجتماعی، میزبان تعداد زیادی از کسب و کارهای ایرانی است. آیا نمایندگان و سیاست‌گذاران به عواقب اقتصادی تصمیمات خود توجه دارند؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با دبیر و عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

رضا الفت نسب گفت: «از دیدگاه حاکمیت و نهادهای مختلف آن، اینستاگرام یک پلتفرم غیررسمی است. در این شرایط اگر اتفاقی رخ دهد و شکایتی شود نمی‌‌توان پیگیری زیادی به عمل آورد؛ مگر آنکه پلیس فتا به ماجرا ورود کنند. طبق آمارهای غیررسمی حدود ۲۰۰ کسب و کار در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. احتمالا این آمار بعد از کرونا افزایش یافته است. کسب و کارهای عضو اتحادیه کسب و کارهای مجاز یاز اینستاگرام صرفا به عنوان یک ابزار تکمیلی استفاده می‌کنند چون ابزار اصلی آنها سایت است. اینستاگرام ساماندهی نشده است. به هر حال معتقدیم که اینستاگرام باید ساماندهی می‌شد که مردم متضرر نشوند. البته ساماندهی اینستاگرام کار بسیار سختی است چون این پلتفرم همکاری خاصی نداشته است».

وی افزود: «اگر اتفاقی برای این پلتفرم بیفتد قشر آسیب‌پذیر ما متحمل بیشترین ضرر و زیان می‌شوند. نبود جایگزین مناسب هم باعث تشدید مشکلات کسب و کار ها می‌شود. بدون شک ما هم با پلتفرم ایرانی مخالف نیستیم ولی ابتدا باید بستر لازم تدارک دیده شود. تجربه فیلترینگ در دو سال اخیر نشان می‌‌دهد که پیام‌رسان‌های داخلی چندان جوابگو نبوده‌اند. واقع‌بین باشیم و بپذیریم که این اتفاق یک‌شبه رخ نمی‌دهد. رفتار مردم در شبکه‌های اجتماعی با دنیای واقعی ممکن است تفاوت داشته باشد. به درست یا نادرست این تصور و منطق، کاری ندارم ولی بسیاری از آنها تصور می‌کنند که اگر در پلتفرم داخلی فعالیت کنند ممکن است دچار دردسر شوند. در راه‌اندازی شبکه‌های عمومی باید به این نکات و ملاحظات مهم هم توجه کرد. قدم اول جلب اعتماد مردم است»

الفت نسب اظهار داشت: «اکنون که این زمینه‌ها فراهم نیست، با بستن شبکه‌های اجتماعی خارجی نه تنها اتفاق خوبی نمی‌افتد بلکه ممکن است عواقب بدی هم به دنبال داشته باشد. خلأ درست کردن هیچ فایده‌ای ندارد. برای مثال فیلترینگ تلگرام چه فایده‌‌ای به حال مردم و کشور داشت؟ آیا نرخ استفاده از شبکه‌های داخلی افزایش یافت؟ آمار نشان می‌دهد که مردم همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند. تنها اتفاقی که افتاد آن است که مردم به زحمت و سختی افتادند. افرادی که هیچ آشنایی با وی پی ان نداشتند به استفاده از آن رو آوردند. استفاده از این ابزار، پیامدهای اجتماعی خاص خود را به همراه دارد. فیلترینگ تلگرام نتیجه خاصی نداشته است اما ممکن است منافع عده‌ای را تامین کرده باشد. بازار فیلترشکن‌ها داغ شد».

لازم به ذکر است که طبق قانون خرید و فروش فیلترشکن غیرقانونی است اما بازار آن پررونق است و تاکنون به این سوال مهم پاسخ داده نشده است که شرکت‌های فروشنده چگونه می‌توانند آزادانه فعالیت کنند؟

تناقض بزگ!

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ضمن اشاره به این موضوع گفت: «اگر واقعاً اراده برخورد با فروشندگان فیلترشکن وجود دارد قاعدتاً پایان دادن به فعالیت آنها نباید کار چندان سختی باشد. این یک تناقض بزرگ است. استفاده از فیلترشکن هم به نوبه خو باعث کند شدن سرعت اینترنت و تحمیل هزینه به کاربران می‌شود. فقط مردم هستند که ضرر می‌کنند. امیدوارم که شاهد این اتفاق نباشیم. در کنار پلتفرم‌های خارجی باید پلتفرم داخلی هم داشته باشیم. این کار باید توسط بخش خصوصی واقعی انجام شود. به مردم قدرت انتخاب بدهیم و اجازه بدهیم این دو بستر در کنار هم وجود داشته باشند. به هر حال با بستن و فیلترینگ نمی‌توان به پلتفرم داخلی رونق داد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + شش =

دکمه بازگشت به بالا