با بانک مرکزی بازی برد و باخت نداریم!

به گزارش ریال نیوز، محمد اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز با اجرا شدن مالیات بر خانه‌های خالی یکی از مطالبات کهن مردم عملیاتی شد گفت: از امروز پیامک مالیات بر خانه‌های خالی برای تعدادی از مالک‌ها ارسال خواهد شد و تا 15 روز وقت دارند که این اطلاعات را تایید کنند یا نسبت به آن اعتراض داشته باشند.

وی افزود: در 15 روز کاری این پیامک‌های رفت و برگشتی انجلام می‌شود و راستی آزمایی خوداظهاری‌ها به پایان خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی فاقد سکونت شناسایی شده است اظهار داشت: فعلا مالکیت حقیقی‌ها شناسایی شده است و در این آمار مشخص شده 600 واحد مسکونی به نام یک فرد بوده و از بین حقوقی‌ها هم مشخص شده 23 هزار واحد مسکن به نام یک شرکت بوده است.

وی تاکید کرد: البته هنوز تا زمانی که پیامک‌های رفت و برگشتی راستی‌آزمایی‌ها به اتمام نرسد این آمار قابل قضاوت نیستند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته سامانه اسکان و املاک رونمایی شد و از آن پس هر دستگاهی که برای ارائه اطلاعات به این سامانه نیاز به مجوز داشت این مجوزها را تهیه کرد و برای اینکه امروز این سامانه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد یک عملیات طاقت‌فرسا و هماهنگ‌شده‌ای صورت گرفته است.

اسلامی ادامه داد: موضوع مهم بحث خروج مسکن از احتکار است تا با این سازوکار جلوی افزایش قیمت مسکن را بتوانیم بگیریم و مهمترین اقدامی که بر می‌داریم این است که بتوانیم این جریان را تثبیت کنیم.

اسلامی ادامه داد: گام بعدی این است که مجتمع‌های مسکونی که این آمادگی را دارند وارد طرح اقدام ملی مسکن شوند و دولت به ازای این واحدها به آنها زمین شهری مرغوب می‌دهد تا از این طریق جریان تولید و عرضه مسکن پایدار باقی بماند.

وی با اشاره به دستگاه‌هایی که هنوز اطلاعات خود را به سامانه املاک و اسکان ارائه ندادند گفت:  وزارت نیرو و وزارت نفت به این سامانه لینک خواهند شد. موضوع اصلی این است که خانه‌های متعلق به شرکت ملی گاز ایران یک کنتور مشترک دارند و باید این مشکل برطرف شود.

اسلامی تاکید کرد: هیچ نهاد و دستگاهی خود را معاف از همکاری با ما نمی‌داند مگر اینکه دستگاهی اطلاعات سری داشته باشد که نتواند آن را در اختیار سامانه قراردهد.

اسلامی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چند واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران شناسایی شده است گفت: 530 هزار واحد خالی از سکنه در تهران شناسایی شده است که امروز برای مالک 100 هزار واحد پیامک مالیات ارسال می‌شود و تا 10 روز آینده این پیامک برای مالک یک و نیم میلیون واحد خالی ارسال خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی براینکه رییس کل بانک مرکزی مدعی شده بانک‌ها هیچ خانه خالی ندارند، گفت: ما پیکره واحدی هستیم و برد و باختی در بین دستگاه‌های دولت وجود ندارد مهم این است که سرمایه‌های بی‌حساب وارد بازار مسکن نشود تا نتواند قیمت مسکن را افزایش دهد.

وی گفت:‌ اصلاحیه مجلس در مالیات بر خانه‌های خالی بسیار بازدارنده خواهد بود و قانون قبلی نرخ‌های اعلام شده بازدارندگی نداشتند.

اسلامی با تاکید بر اینکه مالیات بر خانه‌های خالی را یک فرصت برای درآمدزایی نمی‌دانیم اظهار داشت: این یک اهرم قوی برای این است که اجازه ندهیم با هجوم سرمایه‌ به بازار قیمت مسکن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تاکید ما این است مجری‌های ذیصلاح دارای پروانه مسکن ملی را بسازند، گفت: تعدادی از واحدهای مسکن مهر که هنوز ساخته نشده بودند در قالب مسکن ملی تولید و عرضه می‌شوند.

اسلامی ادامه داد: زمانی که ما وارد وزارت راه و شهرسازی شدیم، 130 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی وجود داشت که این امروز این تعداد به 13 هزار واحد رسیده که البته مراحل ساخت آنها در مرحله اسکلت و جانمایی زمین بوده و هنوز ساخته نشده بودند.

وی تاکید کرد:‌ قرار داد ما با پیمانکاران برای ساخت مسکن ملی بر اساس فهرست بها و شاخص تعدیل اعلامی از سوی سازمان برنامه و بودجه بوده و تمام تدابیر اندیشیده شده تا تجربه تلخ مسکن مهر را تکرار نکنیم.

وی افزود: البته تورم اخیر بر قیمت تمام شده ساخت مسکن ملی اثرگذار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا