بازار کم رونق مسکن پشت پرده معاملات بورس

به گزارش ریال نیوز، قیمت مسکن در 3 سال اخیر بیش از 6 برابر افزایش یافته و برای خانوارها به یک کالاای سرمایه ای دست نیافتنی تبدیل شده است.

در مدت یاد شده میزان دستمزدها تنها دو برابر افزایش یافته و شکاف بی سابقه ای را باعث شده است که نشان می دهد نیروی کار، چشم انداز روشنی برای خرید مسکن ندارد.

احسان سلطانی اقتصاددان می نویسد: در تحریمهای قبلی میانگین قیمت زمین تهران بیش از ۳ برابر افزایش یافت و از نقطه اوج خود در سال ۱۳۹۲ مقداری ریزش پیدا کرد و پس از آن به مدت ۳ سال ثابت ماند. با بررسی قیمت حقیقی (با تعدیل تورم) زمین ملاحظه می شود که در شرایط ثبات قیمت اسمی زمین، تورم در عمل قیمت حقیقی زمین را به شدت پایین آورد. تجربه تخلیه حباب قیمت زمین (و همینطور قیمت سهام) پس از شوک ارزی سال ۱۳۹۱ نشان می دهد که حباب دارایی ها پس از شوک ارزی تخلیه خواهند شد.

سقوط بازار سهام و محو شدن بخش قابل توجهی از دارایی سهامداران باعث شده است تا سواپ از بازار بورس به بازار مسکن از تعادل خارج شده و افراد حقیقی پیروز در دوران شکل گیری ابرحباب بازار سرمایه؛ بخش قابل توجهی از قدرت خود را از دست بدهند.

افزایش قیمت مسکن و کاهش قیمت سهام باعث می شود تا برندگان اسمی بازار سهام دچار ثبات نسبی در قدرت خرید مسکن شوند و توهم پیروزی به جای خود پیروزی داشته باشند.

به نظر نمی رسد که سطح کنونی شاخص به معنای کف سقوط شاخص باشد و بخش دیگری از قدرت سهامداران از دست خواهد رفت.

برآوردهای کارشناسی در میز بازار سرمایه تحریریه نشان می دهد که نسبت بازگشت سرمایه بازار سرمایه نباید بیش از 10 باشد، درحالیکه هم اکنون بیش از 25 است.

کسانی که نسبت به فروش مسکن خود اقدام کنند در بهترین زمان ممکن اقدام کرده اند و خریداران دستپاچه مسکن، بازندگان شتاب و عدم تمرکز خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا