کارت ملی، کارت بانکی نمی شود

ریال نیوز : مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت، گفت: بانک مرکزی هیچ‎گونه برنامه‌ ریزی برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد چراکه به لحاظ فنی این موضوع امکان پذیر نیست.

به گزارش ریال نیوز به نقل از بانک مرکزی، محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت، گفت: طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) که به «تراکنش‌های حضوری بدون کارت» معروف هستند با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور تا ۲ ماه آینده آماده خدمت‎ رسانی به مردم خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر ۹ بانک در شبکه بانکی کشور تمام تغییرات لازم برای اجرای پروژه کهربا را عملیاتی کرده ‎و از تعداد ۱۲ شرکت پرداخت نیز ۸ شرکت این ظرفیت‌ها را فعال کرده اند.

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت افزود: در تلاش هستیم که حداقل با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت شبکه پذیرندگی کشور یعنی بیش از ۲.۵ میلیون پایانه فروشگاهی این خدمت را به مردم ارائه دهیم.

مانی یکتا ادامه داد: این پروژه از اولویت بسیار بالایی در بانک مرکزی برخوردار است و برنامه ما این است که تا دو ماه آینده ظرفیت پذیرندگی شبکه کشور را به حد قابل قبولی برسانیم که هموطنان بتوانند در اکثر نقاط تجاری و حداقل مراکز استان‌ها از این خدمت استفاده کنند.

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت، هدف‎گذاری اصلی پروژه مذکور ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور و کارت‌های بانکی در اختیار مردم عنوان کرد و افزود: در این روش با توجه به عدم نیاز به حضور فیزیک کارت در زمان انجام تراکنش‌های حضوری، مخاطره کپی شدن کارت بانکی تقریباً از بین می‌رود.

کارت ملی و تراکنش‌های بانکی

مانی یکتا در ادامه با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در فضای رسانه‌ای کشور مبنی تجمیع کارت‌های بانکی در یک کارت یا جایگزینی کارت هوشمند ملی به جای کار بانکی تاکید کرد: بانک مرکزی هیچ‎گونه برنامه‌ ریزی برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد چراکه به لحاظ فنی این موضوع امکان پذیر نیست و دلیل اصلی نیز تفاوت‌های ساختاری جدی و البته عدم انطباق ظرفیت‌های تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین‌ المللی شبکه‌های پرداختی کارتی است.

وی گفت: اما آنچه به صورت مشخص در بانک مرکزی در حال پیگیری است تنوع بخشی به ابزارهای پرداخت است و بر این اساس به‌روزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت، ارائه امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از برنامک‌های همراه هوشمند و استفاده از کارت‌های مجازی به جای کارت‌های فیزیکی مطابق با آخرین فناوری روز که تحت عنوان پروژه کهربا شناخته می‌شود در این بانک، شبکه بانکی و پرداخت در دست پیگیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا