کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای ورودی از چابهار

بهروز آقایی گفت: با پیگیری مسئولین استانی و کشوری و با حمایت دولت، پیشنهاد 25 درصد کاهش در سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی چابهار مورد موافقت و تصویب هیات دولت قرار گرفت.

آقایی با بیان اینکه طی سه سال گذشته و پس از تکمیل و بهره برداری از فاز اول طرح توسعه با شناسایی فاکتورهای موثر بر افزایش ترافیک کالا و کانتینر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار؛ پیشنهاد کاهش سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق این بندر در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان و سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت تصریح کرد: کاهش 25٪ سود بازرگانی بر کالاهای وارده از طریق بندر چابهار موجب کاهش هزینه های وارداتی و ایجاد جریان کالایی و بهره مندی استان و منطقه از ترافیک های ناشی از افزایش واردات و صادرات خواهد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه موضوعات تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد، اختصاص 20 درصد واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور به بندر چابهار و کاهش 25 درصد سود بازرگانی، از پیشنهادهای سه گانه اداره کل بنادر و دریانوردی استان در راستای توسعه محور شرق و سواحل مکران بوده است که با پیگیری موثر سازمان بنادر و دریانوردی، مجموعه های استانی و حمایت دولت اکنون مصوب گردیده است افزود: قطعا تاثیر این تحقق، بر رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان، بندر چابهار و توسعه و پیشرفت محور شرق بیش از پیش خواهد بود.

در همین حال ایرج حسن پور دبیر شورای هماهنگی بندر چابهار نیز در این‌باره اظهارکرد:‌ بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران و بنا بر سیاست های اقتصاد مقاومتی و اختصاص بیش از 400 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی که با مجوز ایشان انجام شده است؛ خوشبختانه اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار نسبت به گذشته توسعه قابل ملاحظه ای یافته است به گونه ای که این اسکله با آبخور 16.5 تا 17 متر ، زیرساخت پهلوگیری کشتی های پهن پیکر و نسل جدید با ظرفیت بیش از 80 هزار تن را دارد.

وی با بیان این‌که ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از 2.5 میلیون تن در سال به 8.5 میلیون تن رسیده است، افزود: بندر چابهار در ماه‌های گذشته از جمله بنادر مهم در صادرات، واردات و ترخیص کالاهای اساسی بوده  و بر اساس آخرین آمارها میزان تخلیه کالاهای اساسی در این بندر به بیش از یک میلیون تن افزایش یافته است.

وی یادآور شد: وزارت صمت تخلیه 50 درصد از کالاهای وارداتی خرید دولتی که توسط دو مباشر دولتی یعنی “شرکت بازرگانی دولتی ایران” و “پشتیبانی امور دام” انجام می شود را به این بندر منتقل کرده و تاکنون 1.5 میلیون تن واردات در این راستا انجام و به مبادی انبارش و نگهداری کالا در سطح کشور ارسال شده است.

دبیر شورای هماهنگی بندر چابهار گفت: فراهم شدن امکان ترانزیت بخش عظیمی از کالاها به ویژه غلات توسط کشورهای منطقه از جمله هندوستان به مقصد کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه، آماده سازی و تجهیز انبارهای طریق القدس با ظرفیت 500 هزار تن (250 هزار تن مسقف و مابقی روباز) و فراهم کردن امکان صادرات کانی های معدنی که تاکنون بیش از 50 هزار تن به کشورهای هدف صادر شده است؛ از دیگر خدمات بندری چابهار در این مدت به شمار می آید.

حسن پور تصریح کرد: پیگیری جهت ایجاد زیرساخت هایی نظیر انبارش، سردخانه، ایجاد سیلوی غلات، مخازن نگهداری روغن وارداتی و ایجاد خط کشتیرانی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در این بندر حال انجام است.

وی با اعلام افزایش 54 درصدی عملکرد تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیر نفتی در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال 98 در بندر چابهار، گفت: در این مدت واردات کالاهای اساسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 برابر افزایش یافته است.

حسن پور با اشاره به رشد 188 درصدی تخلیه کالاهای غیرنفتی در بندر چابهار اضافه کرد: امسال واردات کالاهای اساسی در این بندر رشد چشمگیری یافته و طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال 541 هزار تن کالای اساسی از طریق این بندر وارد کشور شده است.
از مجموع کالای اساسی که امسال وارد این بندر شده 264 هزار تن به صورت حمل یکسره به مقاصد انبارش و نگهداری کالا در سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا