برق برای مشترکان کم‌مصرف رایگان می‌شود

به گزارش  ریال نیوز، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در نشستی خبری اظهار داشت: گزارش وزارت نیرو در خصوص عملکرد بخش صنعت برق و توفیقاتی که در عرصه مدیریت مصرف نصیب کشور شده و همکاری و همراهی که مردم در تمام بخش‌ها اعم از صنعت،‌ معدن، کشاورزی، خدمات، عمومی و بخش خانگی به روش‌های مختلف با خدمتگزاران خود در صنعت برق و وزارت نیرو داشته‌‌اند، در  نشست روز گذشته هیئت دولت منجر به مصوبه ای شد که در آن مصرف کنندگان در بخش خانگی را به سه گروه دسته‌بندی کردیم.

وی افزود: هدف ما در این طرح آن است که با اجرای آن برای مشترکان در بخش کم مصرف‌ها تخفیف صد درصدی در قبوض برقشان قائل شویم.

وزیر نیرو تصریح کرد: به عنوان قطعه‌ای از یک مجموعه فعالیت با عنوان مدیریت مصرف بنا داریم تا از کسانی که در این راستا فعالیت خوبی داشتند به نحو مناسبی قدردانی کنیم؛ اساس کار ما ناظر بر حمایت از مشترکان کم مصرف و در عین حال تشویق مشترکان پر مصرف است که این‌ها هم به جرگه مشترکان خوش مصرف که الگو را رعایت می‌کنند، بپیوندند.

وی ادامه داد: می‌خواهیم از مشترکان خوش مصرف که الگو را رعایت می‌کنند قدردانی کرده و دعوت کنیم تا پرمصرف‌ها نیز به گروه کم مصرف‌ها بپیوندند و از تخفیف صد درصدی برخوردار شوند.

اردکانیان با بیان اینکه “برای مشترکان پر مصرف هم دو برنامه مهم داریم که با انتخاب یکی و یا هر دو اینها می‌توانند عنوان پر مصرفی را از خود دور کرده و به جرگه خوش‌مصرف‌ها بپیوندند”، گفت: یکی از این برنامه‌ها کاهش مصرف از طریق آموزش به مردم توسط شرکت‌های مدیریت مصرف و استارتاپ‌هاست که با چه کارهای ساده و کوچکی می‌توانند در بخش خانگی مصرف برق خود را مدیریت کرده و کاهش دهند.

وی افزود: یک راه حل دیگر هم که تدارک دیده شده استفاده از پنل‌های خورشیدی کوچک و نصب آنها توسط مشترکان پرمصرف روی پشت بام‌ها و یا کولرهای آبی است؛ کسانی که نیاز مالی دارند می‌توانند از طریق سیستم بانکی از این نظر وام کم بهره‌ای را دریافت کنند تا شرکت‌های مختلفی که از این طریق در توسعه نیروگاه‌های کوچک خورشیدی فعال می‌شوند این پنل‌ها را نصب کنند.

وزیر نیرو با بیان اینکه “میزان برقی که از این طریق تولید می‌شود به راحتی به شبکه برق مشترکان وصل و می‌تواند مصرف آنها را از شبکه سراسری کاهش داده و اینها هم از گروه پر مصرف‌ها خارج شوند”، گفت: به همین خاطر برنامه‌ریزی شده که در ماه‌های باقی مانده از سال تدارک لازم برای این موضوع دیده شده و اجرای عملی کار هم حداکثر برای اول سال آینده گذاشته شود.

وی افزود: مصوبه هیئت وزیران دو ماه فرصت داده که تدارک را برای مدیریت پرمصرف‌ها ببینیم و این فرصت و امکان فراهم شود که مصرف خود را کاهش دهند.

اردکانیان همچنین با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در نشست روز یکشنبه با هیئت دولت که به صورت تصویری برگزار شد، اظهار داشت: آنچه که نحوه برخورد ما را با این منبع تجدیدناپذیر یعنی فرصت بیش از پیش با اهمیت می‌کند این است که کار و فعالیت ما نه فقط انجام وظیفه برای خدمت به مردم که سرافرازی کشور و کمک به عبور سالم و ایمن از این گردنه حساس است.

وی افزود: آنچه که معظم له دیروز فرمودند و نصب‌العین ما و همه همکاران ما در دولت است، این است که حاصل کار ما علاوه بر پاسخگویی به این اهمیت، در شکل دادن به یک الگوی جدید برای حکمرانی است؛ الگویی که با وجود همه کاستی‌هایی که به واسطه عمل ما می‌تواند داشته باشد و رفع خواهد شد الگوی متفاوت و متمایزی از الگوهای برگرفته از مکاتب موجود و امتحان پس داده در دنیا است.

وزیر نیرو عملکرد دولت در بخش آبرسانی روستایی را عملکردی موفق دانست و گفت:  با اجازه مقام معظم رهبری، تاکنون 132 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای آب روستایی، دریافت کردیم که منجر شد تا امروز بیش از 10 هزار و 800 روستا را در طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به آب سالم و پایدار وصل کنیم.

وی افزود: تاکنون 7 میلیون و 700 هزار روستایی در طی دولت یازدهم و دوازدهم به شبکه آب پایدار متصل شده‌اند که این تعداد تا میانه سال آینده به حدود 10 میلیون نفر می‌رسد و در این صورت گزارش خواهیم داد که بیش از 83 تا 84 درصد جمعیت روستایی دسترسی به آب پایدار دارند.

اردکانیان اذعان داشت: این که بتوانیم مصرف در بخش خانگی را مجموعا” 10 درصد کاهش دهیم؛ کاری که امسال بخشی از آن محقق شد. ما حتی توانستیم تعهدات صادرات انرژی را در سال جاری بیش از سال گذشته محقق کنیم و این در حالی است که درآمدهای نفتی ما کاهش یافته است. در صورتی که حدود سه درصد از انرژی تولیدی صادر شود 30 درصد از نیازهای ارزی صنعت برق را جوابگویی می‌کند و برای تولید این میزان انرژی چیزی کمتر از یک درصد گاز تولیدی کشور در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

وی افزود: مهلت دو ماهه‌ای توسط دولت برای تدوین دستورالعمل‌ها برای اجرای طرح «برق امید» داده شده و هدف اصلی ما کاهش مصرف در بخش خانگی است. چرا که در این بخش از حدود 58 هزار مگاوات اوج بار تابستان امسال حدود 23 هزار مگاوات صرف دستگاه‌های سرمایشی شد که با مدیریت مصرف، می‌توان 10 درصد از این 23 هزار مگاوات را کاهش داد.

اردکانیان گفت: 900 هزار کیلومتر شبکه انتقال و توزیع موجود در کشور در حال فرسودگی است. حتی ممکن است کمبود تولید نداشته باشیم ولی به دلیل فرسودگی شبکه در جاهایی اتفاق‌هایی رخ داده و قطع برق داشته باشیم. این، مورد تاکید رهبری هم در زمان ارائه گزارش اولین‌های صنعت برق بود.

وی همچنین با یادآوری 227 طرح بهره‌برداری شده در قالب فاز نخست پویش هرهفتهالفب_ایران در سال گذشته با 33 هزار و 500 میلیارد تومان گفت: از این میزان، حدود 29 هزار میلیارد تومان مربوط به صنعت برق بود و از این رقم 24 هزار میلیارد تومان(70 درصد) مربوط به تولید برق بود.

وزیر نیرو ادامه داد: در هفت سال گذشته و یک سال پیش رو، سال آینده این مواقع یا کمی زودتر موفق خواهیم بود گزارش دهیم که در دولت تدبیر و امید، مجموعا 20 هزار و 200 مگاوات نیروگاه جدید به مدار بهره‌برداری آمده است که سالی متوسط 2500 مگاوات در مقابل متوسط 1800  مگاوات در سال های قبل از این دوره می‌شود.

اردکانیان گفت: امسال هم پویش را با اعتماد به نفس بیشتری شروع  و 250 طرح با سرمایه گذاری حدود 50 هزار میلیارد تومان هدفگذاری شده است.

وی افزود: هر دو ماه یکبار هم یک واحد تصفیه‌خانه آب شهری وارد مدار شده که تعداد این تصفیه‌خانه‌ها که در دولت تدبیر و امید افتتاح شده تاکنون 39 واحد بوده که تا پایان دولت به 53 واحد خواهد رسید.

وی ادامه داد: ما در احداث سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی توفیق‌های بزرگی داشتیم که در نتیجه آن محصولات غذایی کشور 30 درصد افزایش یافته است و اکنون پنجمین کشور دنیا پس از چین، هند، ژاپن و آمریکا در کشت آبی در جهان هستیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا