بهبود وضعیت ساختمان در آذرماه

به گزارش ریال نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، با استناد به اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ ساختمان در آذرماه نسبت به ماه قبل افزایش یافت. دو شاخص میزان سفارشات جدید و میزان فعالیتهای انجام شده نسبت به ماه گذشته افزایش مطلوبی را تجربه کردند. شاخص های میزان مواد اولیه خریداری شده و سرعت انجام سفارشات به یک میزان افزایش یافتند. شاخص میزان بکارگیری نیروی انسانی تغییر چندانی نسبت به ماه قبل نداشت. روند رشد دو شاخص قیمت خرید مواداولیه و قیمت فروش، نسبت به ماه گذشته کاهش یافت. کمبود عرضه بخشی از مواداولیه بویژه در اقلام وارداتی منجر به افزایش شاخص میزان کارهای معوق شد که مشکلات مربوط به ثبت سفارشات و ترخیص مواد اولیه و تغییرات مداوم قوانین، از جمله موانع اعلام شده از سوی فعالان این حوزه بود.

به گزارش واحد آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، عدم نظارت بر توزیع مواد اولیه نظیر آهن و فولاد و افزایش مجدد قیمت این اقلام نیز از دیگر مشکلات مطرح شده در صنعت ساختمان است. شاخص میزان مصرف حامل های انرژی نیز بیشتر شد. شاخص صادرات این بخش نسبت به ماه گذشته تفاوت محسوسی نداشت. شاخص میزان فروش نیز افزایش یافت.

فعالان بخش ساختمان با توجه به ثبات نسبی موجود در قیمت برخی اقلام و نیز نزدیکی به ماه های پایانی سال، افزایش فعالیتهای کسب و کار خود را در دی ماه پیش بینی کردند.

یادآور می شود، صنعت ساختمان براساس استاندارد بین المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

در بخش مسکونی تحت تاثیر عواملی نظیر ثبات نسبی نرخ ارز و بدنبال آن رشد کمتر یا حتی ثبات نسبی قیمت  برخی مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز این بخش، متوسط قیمت معاملات مسکن نسبت به ماه گذشته (در تهران به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور) کاهش یافت و میزان پیشرفت فعالیت های ساخت و ساز بخش مسکونی بیشترشد.  در بخش های عمرانی بدلیل عدم تحقق بودجه عمرانی، پیشرفتی در میزان فعالیتها نسبت به ماه گذشته گزارش نشد.

گفتنی است، اتاق تعاون  ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرد که نتیجه آن بصورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − نه =

دکمه بازگشت به بالا