بهره برداری از طولانی ترین تونل غرب آسیا

ریال نیوز : مدیرعامل شرکت آزادراه تهران – شمال، از بهره برداری آزمایشی از تونل البرز به عنوان بخشی از آزادراه تهران – شمال به عنوان طولانی‌ترین تونل آزادراهی کشور و غرب آسیا با دستور رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش ریال نیوز به نقل از صدا و سیما، سعید شاهسواری با اشاره به تاکید رئیس بنیاد مستضعفان برای تکمیل تعهدات این بنیاد گفت: پس از تکمیل و بهره برداری از قطعه یک آزادراه در اسفند سال ۱۳۹۸ با دستور رئیس این بنیاد و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، مقرر شد تکمیل باند رفت قطعه دوم در اولویت قرار گیرد و در مرحله اول تونل البرز شرقی و اتصال دهنه شمالی آن به جاده چالوس در دستور کار اصلی قرار گرفت و در اولویت بعدی مقرر شد قطعات باقیمانده از دوراهی شهرستانک تا پیچ سرهنگ تکمیل شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون پیشرفت فیزیکی کل منطقه دو در حدود ۴۹ درصد و باند اول ۶۷ درصد است و اگر تورم غیر منتظره‌ای رخ ندهد قطعه اول با سرمایه گذاری ۲۳۰۰ میلیارد تومانی در سال آینده قابل بهره برداری است و باند برگشت هم در سال ۱۴۰۳ قابل عبور خواهد بود.

شاهسواری با تاکید بر اینکه در طراحی، ساخت و اجرا همه مهندسان مشاور و پیمانکاران داخلی بودند و از هیچ نیروی خارجی در قطعه دوم آزادراه استفاده نشد گفت: همه قطعات و تأسیسات الکترومکانیکال پروژه و جت فن‌ها و کابل‌ها و لوله کشی و دوربین‌های نظارتی ساخت داخل بودند و برای تأمین آن‌ها از ظرفیت صنایع داخلی کشور استفاده شد.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران – شمال در مورد تونل البرز که قرار است روز پنجشنبه با دستور رئیس جمهور به بهره برداری آزمایشی برسد توضیح داد: تونل البرز شرقی به طول بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ متر بخشی از قطعه دو آزادراه تهران – شمال است که از محل پیچ سرهنگ آغاز شده و بعد از عبور از گسل کندوان در محدوده پل زنگوله با یک اتصال ۱۷۰۰ متری به جاده چالوس می‌رسد و این تونل بزرگترین تونل آزادراهی منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود.

وی افزود: با بهره برداری از این تونل ۵ کیلومتر از مسیر فعلی جاده چالوس حدفاصل پیچ سرهنگ تا پل زنگوله کوتاه می‌شود و زمان سفر را در ایام عادی ۱۵ دقیقه و در ایام پیک ترافیک، بیش از این مدت کوتاه خواهد کرد.

شاهسواری در خصوص رعایت استانداردهای ایمنی در این طرح نیز گفت: این تونل یکی از سخت‌ترین سازندهایی بود که در محدوده آزادراه تهران شمکال قرار داشت چراکه سازندهای مختلفی در رشته کوه البرز و معادن گاز، زغال سنگ و محدوده‌های عبور آب‌های سطحی در این بخش واقع شده بودند و به همین دلیل، تأسیسات ایمنی خاصی برای تونل تعبیه شده است.

وی افزود: سیستم‌های روشنایی و تهویه تونل در مواقع عادی و مواقع اضطراری و همچنین سامانه‌های ارتباطی و اطفای حریق و تلفن اضطراری و دوربین‌های مدار بسته مرکز مانیتورینگ و پیجینگ اتاق کنترل در طول مسیر تعبیه شده است و ۵۰ جت فن در مواقع عادی تهویه تونل را برعهده دارند.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران – شمال افزود: در مواقع اضطراری نظیر بروز حریق و آتش سوزی، سقف دومی برای تونل تعبیه شده است که هر زمانیکه آلاینده‌ها از حد استاندارد بیشتر شوند، بوسیله دمپرهای سقفی که در هر یکصد متر تعبیه شده و ۶ فن بزرگ موجود در دو طرف تونل، هوای آلوده مکیده و تخلیه می‌شود ضمن اینکه کپسول‌های آتش نشانی و مخازن تخلیه آب اضطراری آتش نشانی نیز در صورت بروز حریق قابل استفاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − سه =

دکمه بازگشت به بالا