به یاد شاعره زرتشتی

ریال نیوز : پروفسور حسن امین طی پیامی درگذشت شاعره توران شهریاری را تسلیت گفت.

                                                                                                         به گزارش ریال نیوز ، متن پیام پروفسور حسن امین به این شرح است
: بانوی فرهیخته زرتشتی، شاعر، حقوقدان و ایران ستای نام آشنا، شادروان توران  شهریاری (بهرامی) هم رفت‌. من در برنامه معرفی کتاب آسیا نیوز آخرین دفتر شعرش «مهر ایران» را در حیات خودش معرفی کردم تا سنت دیرپای مرده پرستی و زنده ستیزی شکسته شود و قدر انسان ها را در حیاتشان بدانیم. چند سال پیش، نهاد زنان وابسته به ریاست جمهوری او را یکی از ۶۰ زن برتر و تآثیر گذار ایران برشمرده بود.

در ادامه پیام پروفسور امین آمده است : ما ناشر آثار توران شهریاری در ماهنامه حافظ بودیم؛ نشریه ای که در دولت احمدی نژاد به دلیل سرمقاله های من به سود دموکراسی و آزادی انتخابات و آزادی احزاب و مطبوعات، توقیف شد و چون من به ادامه نشر آن در مقام نافرمانی مدنی ادامه دادم، وزارت ارشاد علیه من به دادسرا برای انتشار مجله بدون مجوز اعلام جرم کرد !

در بخش دیگری از این پیام آمده است : ما در ماهنامه حافظ از توران شهریاری مقاله ای راجع به خاطرات او از دیدارش با دکتر محمد مصدق منتشر کردیم، همراه اشعار میهنی متعدد  از او که به همین دلیل گاهی بانوی شعر ملی خوانده می شد.
آخرین دفتر شعر توران شهریاری با مقدمه و تقریظ من و البته دو  دوست دیگر پیشکسوت من یعنی دکتر حسین وحیدی ( لیسانسیه حقوق و دکتر اقتصاد، پژوهشگر ایران باستان و آیین زرتشت) و عبدالعلی ادیب برومند (شاعر، لیسانسیه حقوق، مجموعه دار و وکیل دادگستری) منتشر شده بود.
توران شهریاری متولد کرمان، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کرمان گذرانده بود و بعد برای تحصیل در رشته حقوق به تهران آمد و تحصیلاتش را مانند خود من و دوستان  و همکاران پیشکسوتم در رشته حقوق قضایی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی به پایان رساند.  
توران شهریاری بعدها وکیل دادگستری و عضو هیئت مدیره کانون وکلا ی مرکز شد. او همچنین از پایه گذاران اتحادیه زنان حقوقدان ایران و از فعالان انجمن های فرهنگی زرتشتیان بود .

توران شهریاری متولد کرمان و  به قول یکی از همشهریانش ضیا مصباح دبیر کانون علوم اداری  «به شدت !کرمانی بود و در حدی غیر قابل تصور به دیار کریمان عشق می ورزید و سال‌ها در «انجمن کرمانی های مقیم مرکز » همراه با اساتید «باستانی پاریزی و روح الا مینی » و سایر بزرگان ارام شهر…..» حضوری فعال داشت.

 نزدیک بیست سال پیش برای  توران شهریاری مجلس بزرگداشتی در محله قدیمی دبیرستان فیروز بهرام برگزار شد که من هم یکی از سخنرانان مجلس بودم. این شاعره برای من چندین شعر دوستانه ساخته است که یکی از آنها در معرفی یا تعریف دانشنامه شعر از تالیفات من است و در کتاب «مهر ایران» او چاپ شده‌است.‌ وی متولد ۱۳ آبان ۱۳۱۰ بود و در ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در ۹۳ سالگی جان به اهورمزدایش سپرد.

  روان پاکش شاد و  یادش  گرامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا