رئیسی: تحریم‌ها را شکست دادیم

ریال نیوز : رئیس‌جمهور گفت: ۱۱ پرتاب فضایی در دولت سیزدهم، تحریم‌ها و طرح انزوای جمهوری اسلامی ایران را با شکست مواجه کرد.

به گزارش ریال نیوز ، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی » رئیس جمهور کشورمان امروز در مراسم گرامیداشت روز فناوری فضایی اظهار کرد: دشمنان تلاش کرده‌اند با تحریم، ایران را در انزوا قرار داده و متوقف کنند اما ۱۱ پرتاب فضایی در دولت سیزدهم، تحریم‌ها و طرح انزوای جمهوری اسلامی ایران را با شکست مواجه کرد.

وی افزود: تلاش‌ها و دستاوردهای ماندگار عزیزان‌مان در حوزه هوافضا، علی‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها حقیقتاً جلوه «ما می‌توانیم» است.

رییس‌جمهور با اشاره به بخش‌های مختلفی که می‌توانند از پیشرفت‌های فضایی کشور بهره ببرند گفت: می‌توان از توسعه رشد هوا و فضا در جهت پایش حوزه کشاورزی، منابع آب، اکتشاف معادن، دریاها، حضور و پایش امنیتی در مرزها و نیز در حوزه‌های اقتصادی و… بهره برد؛ با حضور در فضا و کسب اطلاعات دقیق از آن، ما می‌توانیم در بسیاری از عرصه‌ها رشد کنیم.

رئیسی گفت: حضور در فضا قدرت می‌آورد زیرا ماهواره در فضا، مانند چشمی است که بشر می‌تواند از فضا بهتر ببیند و با پایش داده‌های دریافتی، برای بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کند.

رییس‌جمهور با اشاره به فعالیت ارگان‌های مختلف در رشد و توسعه صنعت فضایی کشور گفت: سازمان ارتباطات، وزارت علوم و بخش‌هایی از سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت دفاع و نیز سپاه پاسداران و ارتش، با همکاری و همگرایی برای رشد صنعت فضایی کشور در تلاش هستند تا توان فضایی کشور افزون شود.

وی با اشاره به اهمیت و نقش بخش خصوصی در توسعه فضایی کشور، گفت: برای توسعه فضایی کشور باید به بخش خصوصی میدان داد؛ آن‌ها باید بیایند و کمک کنند زیرا بدون حضور بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور، بخش هوافضا نمی‌تواند پیشرفت کند.

رییسی ادامه داد: میدان‌دادن به بخش خصوصی، ضرورت دارد زیرا موفقیت و انجام کارهای اثربخش فضایی و پیشرفت در این حوزه، موکول به فعالیت بخش خصوصی و ایفای نقش ارزشمند توسط این بخش است.

رئیس جمهور افزود: میدان دادن به بخش خصوصی هم مهم است و باید به شرکت‌های فن آور میدان داد. شرکت‌های دانش بنیان باید به میدان آمده و کار را به دست بگیرند. باور داریم که کارهایی که با حضور بخش خصوصی انجام شود، اثربخش خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که تعداد پرتاب‌ها بیشتر شده و با دقت بیشتری باید انجام شود، افزود: حضور در ارتفاع‌ بالاتر مهم است. ارتفاع اهمیت دارد. توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور باید دنبال شود مثل کاری که در چابهار انجام می‌شود. صنعت فضایی و حضور در فضا میزان بهره‌وری در کشور را افزایش می دهد. اقدامات انجام شده باید تجاری‌سازی شود تا ثروت آفرینی کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در صنعت فضایی دقت نباید فدای سرعت شود. امیدوارم در روز فناوری فضایی پرتاب های بعدی هم امیدآفرین باشد که تاکنون اینگونه بوده است. پرتاب‌های شما برای کشورهای دیگر هم ایجاد امید می کند. دشمن نتوانسته است ما را متوقف کند.

رئیسی با بیان این‌که امیدوارم پایگاه چابهار به عنوان پایگاهی برای پرتاب تثبیت شود، گفت: حضور در فضا در کشاورزی، صنعت و معدن کاربرد دارد. حضور در فضا هم قدرت‌آفرین و هم ثروت‌آفرین است. در دیدار با مسئولان سایر کشورها آنها به ما می گویند که این پرتاب‌ها برای آنها هم ایجاد امید کرده است. ایران با وجود همه موانعی که دشمن ایجاد کرده متوقف نشده بلکه توانش افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: صنعت فضایی پیشران اقتصادی است و می‌تواند قدرت و ثروت را برای کشور به دنبال داشته باشد.

رئیسی با ابراز امیدواری نسبت به پیروزی ملت فلسطین اظهار کرد: ظالمان هر روز مفتضح‌تر شده‌ و نقاب بیشتر از چهره نفاق کنار زده می‌شود و مردم دنیا متوجه می شوند این‌ها در ظاهر مدعی حقوق انسان و حیوان بوده ولی دنبال اهداف سلطه طلبانه خود هستند و حقوق انسان‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به ارتقای رتبه ایران از ۴۵ به ۱۰ در صنعت فضایی در جهان، گفت: قطعا آینده ملت ایران بسیار روشن خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − دو =

دکمه بازگشت به بالا