بوی بهبود در بورس

به گزارش ریال نیوز، روز شنبه شاخص کل بورس 38 هزار و 92 واحد رشد کرد و شاخص هم‌وزن نیز 7 هزار و 252 واحد بالا آمد. همچنین شاخص کل فرابورس  437 واحد صعود کرد و به رقم 18 هزار و 447 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 356 نماد رشد قیمت و 118 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 72 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 24 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)، تامین سرمایه امین (امین) و بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی غدیر (شغدیر)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، بیمه تجارت نو (بنو)، کشاورزی و دامپروری ملارد (زملارد)، جنرال مکانیک (رنیک) و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وتوصا (گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران)، آسیا (بیمه آسیا) و ثفارس (عمران و توسعه فارس) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت‌های بیمه کوثر (کوثر)، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه (ثباغ) و فراوری زغال سنگ پروده طبس (کپرور) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد تقاضای هزار و 782 میلیارد تومانی بسته شد که علامتی مثبت برای سهام‌داران بورس است.

رشد ارزش صف های خرید

در پایان معاملات روز شنبه، ارزش صف‌های خرید 40 درصد افزایش یافت و به رقم 2 هزار و 691 میلیارد تومان رسید.

کاهش ارزش صف های فروش

روز شنبه  ارزش صف‌های فروش نیز 12 درصد کاهش یافت و 909 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز شنبه شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 284 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شپنا (پالایش نفت اصفهان)، سپیدار (سپیدار سیستم آسیا) و شتران (الایش نفت تهران) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز شنبه بیشترین صف فروش نیز به نماد کدما (شرکت معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 77 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته تابلوی بورس سبزپوش شد و دو رکورد مهم را ثبت کرد. دیروز شاخص بورس 38 هزار واحد صعود کرد که  بالاترین رقم رشد شاخص در 37 روز کاری گذشته از 10 آذرماه به این سو است.

رکورد دوم به مازاد تقاضای چشمگیر در معاملات بورس تعلق دارد. دیروز ارزش مازاد تقاضا به هزار و 782 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در 19 روز کاری گذشته از 6 دی به این سو است.

علاوه بر این، در اولین روز هفته هم شرکت‌های کوچک و متوسط و هم شرکت‌های بزرگ بازار شاهد ورود پول حقیقی بودند. در این روز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی 892 میلیارد تومان بود که رقم ورود نقدینگی حقیقی به نمادهایی با ارزش بازار کمتر از 40 هزار میلیارد تومان 596 میلیارد تومان بود و 296 میلیارد تومان پول حقیقی به نمادهای با ارزش بازار بیش از 40 هزار میلیارد تومان وارد شد. همچنین در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش 12 درصد کاهش یافت و ارزش صف‌های خرید رشد 40 درصدی داشت. در مجموع می‌توان گفت روندهای درونی نشان از بهبود وضعیت بازار سهام در روزهای پیش رو را دارد. اما برخی تاکید دارند که روندهای کنونی گرچه ممکن است سبز باشد اما این سبز پوشی ها فرصتی برای فروش است. برخی گمان می کنند برای پایداری بازار لازم است شاخص به سطوح بالاتری از این حد برسد. این حد گفته می شود یک میلیون و 400 هزار واحد است. در غیر این صورت هر آن امکان برگشت بازار وجود دارد. زیرا برخی به دنبال خروج با زیان کمتر هستند. برخی بدبینان نیز تاکید دارند سبز پوشی شاخص موقت و حداکثر تا پایان هفته آینده است. با این حال اکثرا امروز و فردا را برای بورس فرصتی برای سبز پوشی می دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا