تحقق ۲۰ درصدی برنامه تولید کنسانتره زغالسنگ

به گزارش ریال نیوز به نقل از ایرنا، برپایه داده‌های آماری وزارت صنعت، میزان کنسانتره زغالسنگ در سه ماهه ابتدایی پارسال برابر با ۳۵۵.۸ هزار تن بود که امسال ۴.۴ درصد افت دارد با این حال تولید زغالسنگ در  سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد برنامه پیش‌بینی شده تولید را برای سال ۹۹ محقق کرده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته میزان تولید زغال سنگ مورد نیاز به میزان ۶۴ درصد نیاز بود و بقیه از محل واردات تامین شد تا آنجا که از مجموع ۲.۵ میلیون تن زغالسنگ مورد نیاز در سال ۹۸، بالغ بر ۱.۶ میلیون تن از محل تولید داخل تامین شد.چهار حوزه اصلی زغالسنگ کشور طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی است.

نیاز چهار میلیون تنی زغالسنگ

اکنون کارخانه ذوب آهن اصفهان مصرف کننده اصلی زغالسنگ تولیدی است و مسوولان این کارخانه میزان نیاز سالیانه خود را بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن ذکر کرده اند و معتقدند، تمام نیاز خود را نمی توانند در داخل تامین کنند.

سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار تن کنسانتره زغالسنگ از سوی واحد های تولیدی برای مبادی مصرف ارسال شده بود.

برآورد شده با توجه به روند مصرف زغالسنگ در کشور ( واحد های فولاد سازی کوره بلند) حدود چهار میلیون تن زغالسنگ سالیانه مورد نیاز است.

کارشناسان صنعت زغالسنگ کشور برآورد کرده اند میزان تولید این بخش با حمایت های وزارت صنعت با برنامه ریزی لازم به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید که از این رقم پنج میلیون تن کنسانتره حاصل می شود.

ذخیره قطعی یک میلیارد تنی

مطالعات زمین شناسی حاکی است که اکنون یک میلیارد تن ذخیره قطعی زغالسنگ در کشور وجود دارد و برنامه های اکتشافی در دست اجرا می تواند، میزان ذخایر را افزایش دهد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) پیش از این آمار داد که برنامه های اکتشافی در دولت های یازدهم و دوازدهم تا پایان سال ۹۸ میزان ۳۴۵ میلیون تن ذخیره جدید زغال کک شو( برای فولاد سازی) به دست آمد، ضمن اینکه ۲۲۰ میلیون تن هم زغال حرارتی به ذخایر کشور افزوده شده است.

میزان قبلی زغال کک شو ۷۵۲ میلیون تن ثبت شده بود، اکنون به یک میلیارد و ۹۷ میلیون تن رسیده و زغال حرارتی هم از ۴۱۰ میلیون تن، اکنون ۶۳۰ میلیون تن ثبت شده است.

قیمت زغالسنگ دغدغه تولید

آذرماه سال ۹۷ پس از مدتها بحث و بررسی در مورد شیوه قیمت گذاری زغالسنگ که همواره مورد نارضایتی تولید کنندگان بود، به فرمولی مورد رضایت بین تولید کنندگان ( انجمن زغالسنگ) و مصرف کننده ( ذوب آهن اصفهان) رسیدند.

برابر فرمول تعیین شده قیمت خرید زغال سنگ بر مبنای ۲۶.۵درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا بر مبنای مشخصات فنی مورد توافق بین ذوب آهن اصفهان و انجمن زغال سنگ ایران به تصویب رسید.

تولید کنندگان اکنون باردیگر موضوع بازنگری نسبت به نرخ را با توجه به رشد قیمت فولاد خواستار شده اند.

ضرورت ارتقای ایمنی در معادن زغالسنگ

«عباس نعیمی» قائم مقام ایمیدروبه تازگی ضمن اعلام ضرورت ارتقای ایمنی در معادن زغالسنگ کشور،گفت: ایمیدرو تا بهمن ۱۴۰۰ (سال آینده) چهار پایگاه امداد و نجات معادن زغال سنگ راه‌اندازی می‌کند.

وزارت صنعت پیشتر گفته بود، چهار مرکز ایمنی و نجات در حوزه های اصلی زغالسنگ کشور طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی باید احداث شود.

نعیمی اضافه کرد: بازسازی سه پایگاه امداد و نجات در معادن البرز مرکزی، شرقی و کرمان و نیز طراحی و احداث پایگاه امداد و نجات در منطقه طبس، اجرایی شده و پس از احداث، تحویل وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود.

قائم مقام ایمیدرو با بیان اینکه مهمترین اقدام برای ارتقای ایمنی معادن و کاهش حوادث احتمالی، آموزش نیروی انسانی است، گفت: حفظ جان یک فرد با هیچ رقمی قابل قیاس نیست و از این رو، قبل از هر چیز، باید افراد پیش از شروع به کار، آموزش لازم را فراگرفته و گواهی ورود به کار در معادن زغال سنگ دریافت کنند.

تازه ترین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که بیش از پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال درسطح کشور وجود دارد که تعداد ۱۱۵ معدن مربوط به زغال‌سنگ است و سهم اشتغال بیش از ۱۷ هزار نفری را به خود اختصاص داده‌اند.

ظرفیت زغال‌سنگ کشور در سال گذشته سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام شد، میزان تولید هم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کنسانتره برآورده شده و در سال ۹۷ هم به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره تولید شد.

سیزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ در نتیجه وقوع انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر (گلستان) ۴۳ نفر از کارگران جان خود را از دست دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا