آمادگی انبوه سازان برای کمک به تحقق وعده دولت در حوزه مسکن

ریال نیوز : رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: در نظر داریم علاوه بر بسته های تشویقی که وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران تدوین کرده است، بسته های جدیدی را رونمایی کنیم تا بدینوسیله گره توسعه درونی شهرها نیز باز شود.

به گزارش ریال نیوز ، سیدمحمد مرتضوی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری همایش نقش انبوه سازان در نهضت ملی مسکن با تحقق بازآفرینی شهری که ۲۲ خردادماه در سالن تلاش وزارت کار برگزار می‌شود گفت: در حال حاضر طرح نهضت ملی مسکن به عنوان طرح ملی و فراگیر شناخته می شود اما متاسفانه در این طرح علارغم اینکه از قانون کارآمدی به نام ساماندهی برخوردار بودیم باز هم به توسعه درونی شهرها توجه چندانی نشده است. شاید اگر در گذشته شرایط اجرایی، ابزارهای مالی مناسب و زیرساخت های حمایتی برای بخش خصوصی فراهم شده بود امروز نیاز چندانی نبود تا با قانون جهش تولید مسکن وارد طرح حمایتی جدید با این شیوه ناکارآمد شویم.

وی درباره میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در سال های اخیر گفت: در بخش هایی از طرح نهضت ملی مسکن ناکارآمدی های مهم و اساسی دیده می شود و با گذشت حدود 2 سال ای طرح در مرحله اجرایی و عملی توفیق چندانی نداشته است.

مرتضوی در ادامه درباره علل عدم پیشرفت این طرح گفت: از مهم ترین بخش هایی که مانع پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن شده است می توان به تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده برای این طرح اشاره کرد که نه به لحاظ کمیت و نه به لحاظ کیفیت روند مثبتی را طی نمی کند. در گذشته و در طرح مسکن مهر، نرخ سود تسهیلات در شهرهای کوچک چهار درصد، در مراکز استان ها هفت درصد و در پایتخت 9 درصد محاسبه می شد که از این نظر تفاوت چشمگیری میان کیفیت تسهیلات طرح مسکن مهر و تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد. از طرفی میزان تسهیلاتی که برای طرح مسکن مهر تعیین شده بود به اندازه ای بود که بیش از 70 درصد منابع ساخت را در اختیار سازندگان قرار می داد و متقاضیان این طرح با آورده محدودی می توانستند خانه دار شوند.

وی با بیان این‌که نرخ سود تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن بسیار بالاست، گفت: طی توافقات انجام شده در سال جاری تسهیلات نهضت ملی مسکن از 350 میلیون به 550 میلیون تومان (در همه مناطق کشور به صورت یکسان) افزایش یافته است، اما نرخ سود این تسهیلات به گونه ای نیست که متقاضیان بتوانند اقساط آن را به بانک ها بازگردانند. بنابراین امیدواریم دولت راهکارهایی را ایجاد نماید تا نرخ سود این تسهیلات همانند نرخ سود تسهیلات مسکن مهر شود تا متقاضیان بتوانند از این تسهیلات در پروسه ساخت مسکن بهره بیشتری ببرند.

رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران ادامه داد: موضوع مهم تر این است که متاسفانه هنوز مشارکت انبوه سازان و توسعه گران در این طرح چندان جدی گرفته نشده است و دولت با قیمت های عجیبی که برای ساخت در نظر گرفته است عملا باعث شده است تا سازندگان، پیمانکاران و انبوه سازان نتوانند کار را به خروجی برسانند، در حالی که یکی از مدل های پیشنهادی انبوه سازان به وزارت راه و شهرسازی این است که از سرمایه انبوه سازان و توسعه گران در نهضت ملی مسکن به خوبی استفاده شود تا از این طریق میزان آورده اولیه متقاضیان کاهش یابد و فشار از دوش متقاضیان این طرح برداشته شود.

وی ادامه داد: همانطور که قبلا نیز اشاره شد یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند این طرح را متحول کند و شرایط را تغییر دهد این است که بافت های ناکارآمد شهری را نیز در طرح نهضت ملی مسکن اقدام نماییم و از این طریق کمک کنیم به این‌که هزینه خدمات شهری و هزینه زیرساخت ها که هزینه بسیار بالایی را به مردم و شهرها تحمیل می کند را کاهش دهیم. در واقع با جانمایی بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در درون شهرها موجبات کاهش هزینه های اضافی فراهم خواهد شد.

مرتضوی درباره هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: در شهرها و استان های مختلف قیمت ها متفاوت است و نمی توان قیمت ثابتی را برای کل کشور بیان کرد اما به نظر ما متوسط قیمت ساخت قطعا کمتر از 10 میلیون تومان نیست و این عدد می تواند در استان های مختلف کشور متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی توانایی لازم برای ساخت یک میلیون واحد که بخش قابل توجهی از این طرح را شامل می شود را دارد، گفت: بخش قابل توجهی از چهار میلیون واحد مسکونی قرار است در روستاها عملی شود که بنیاد مسکن به خوبی آن را مدیریت می کند و بخشی از طرح نیز به خودمالکی اختصاص یافته است، اما بحث این که می گوییم یک میلیون واحد می توانیم بسازیم بر می گردد به دهک هایی که فاقد بضاعت مالی مناسب برای خانه دار شدن هستند و ما قصد داریم با ارائه راهکارهای کارشناسی شده این دهک ها را نیز صاحب خانه کنیم. بخش خصوصی و انبوه سازان قادر هستند 50 درصد وعده دولت را تحقق ببخشند و این نیازمند تحرک مناسبی از سوی وزارت راه و شهرسازی هست.

سیدمحمد مرتضوی در پایان گفت: طی مجموعه مذاکراتی که با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان کمیسیون عمران داشته ایم به نظر می رسد در قالب یک برنامه جامع و اقدام مشترک بخش خصوصی، دولت و مجلس می توانند به این تفاهم برسند تا بخش قابل توجهی از این طرح را عملی نمایند و قفل بزرگ نهضت ملی مسکن را باز کنند و بار سنگینی را از دوش مردم بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا