تسهیل تحریم‌های ایران به ضرر قیمت نفت و اتحاد اوپک پلاس!

به گزارش ریال نیوز، اوپک، روسیه و چندین متحد دیگر با هدف تقویت قیمتهای نفت پس از همه گیری ویروس کرونا، محدودیت عرضه چشمگیری را به اجرا گذاشتند.

کارلوس پاسکوال که دیپلمات انرژی ارشد وزارت خارجه آمریکا در دوران باراک اوباما بود و در مذاکرات هسته ای نقشی کلیدی ایفا کرد، اظهار کرد: افزایش صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ ممکن است به رشد قیمت نفت لطمه بزند.

وی در این کنفرانس آنلاین گفت: تغییری نظیر این، تاثیر قابل توجهی در داخل اوپک خواهد داشت و به خصوص تاثیر بسیاری مستقیمی روی منافع عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه خواهد گذاشت و ممکن است مذاکرات جدی در داخل اوپک درباره امکان ادامه توافقات اوپک پلاس، چگونگی رسیدن به یک درک و پیامدهایی که برای قیمت نفت وجود خواهد داشت، شکل بگیرد.

پس از خروج دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا از برجام در ماه مه سال ۲۰۱۸ و وضع مجدد تحریمها علیه صنعت نفت ایران، صادرات نفت و به تبع آن تولید نفت ایران هم متاثر شد. اما اکنون تیم بایدن اعلام کرده که به دنبال احیای این توافق است.

پایگاه خبری اس اند پی گلوبال پلاس آنالیتیکس پیش بینی کرده که با فرض انعقاد توافق جدید تا اواسط سال ۲۰۲۱ و به شرطی که دولت بایدن در اجرای سیاست تحریمها به شدت دولت ترامپ عمل نکند، صادرات نفت ایران در فاصله ژوئن تا دسامبر ممکن است به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز رشد کند. در بهترین حالت، رشد صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز تا دسامبر امکان پذیر است.

با این حال ژنرال آموس یادلین، مدیر موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو معتقد است عدم شفافیت درباره سطح فعلی صادرات نفت ایران، ارزیابی تاثیر دقیق آن روی بازار را دشوار کرده است.

یالدین گفت: ما دقیقا نمی دانیم از چه میزان صادرات نفت ایران صحبت می کنیم. اگر آمریکا به ایرانی ها اجازه دهد نفتشان را صادر کنند، ممکن است یک میلیون بشکه در روز دیگر به صادراتشان اضافه شود. زمانی که ایران از آزادی بیشتری در صادرات نفت برخوردار شود، قیمت نفت پایین رفته و روی سایر بخشهای دیگر بازار تاثیر می گذارد.

اتحاد اوپک پلاس که حدود نیمی از عرضه نفت جهان را کنترل می کند، در حال اجرای محدودیت عرضه به میزان ۷.۲ میلیون بشکه در روز است. ایران به همراه ونزوئلا و لیبی از مشارکت در این پیمان معاف شده است.

این گروه درباره تسهیل تدریجی محدودیت عرضه تا پایان سال با توجه به روند احیای اقتصاد جهانی مذاکره کرده است اما عربستان سعودی در ششم ژانویه با اعلام کاهش یکجانبه تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز دیگر در ماههای فوریه و مارس، بازار را غافلگیر کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، اولویتهای متفاوتی که میان اعضای این گروه وجود دارد و شماری از آنها شامل عربستان سعودی به دنبال تقویت قیمتها و دسته دیگر نظیر روسیه و امارات متحده عربی به دنبال پس گرفتن سهم بازارشان هستند در صورت لغو تحریم‌های ایران ممکن است به بحران برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا