تشکیل ستاد ویژه برای حل مشکلات آموزش و پرورش

ریال نیوز : سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ستادی با مسئولیت معاون رییس جمهور، تشکیل و به حل مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش خواهد پرداخت.

به گزارش ریال نیوز، علیرضا کاظمی با حضور در برنامه به «وقت ایران»، شبکه آموزش، در خصوص موضوعات؛ بازگشایی مدارس، چشم انداز و استراتژی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: در جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش و بر اساس مصوبه شورای عالی، مقرر شد؛ ستادی به نیابت از ریاست جمهوری با مسئولیت معاون رئیس جمهور، تشکیل شود که در آن به حل مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش و اجرای سندتحول بنیادین پرداخته شود.

کاظمی با اشاره به این که این روزها دغدغه همه مسئولان نظام و بسیاری از خانواده‌ها، آغاز سال تحصیلی است، تصریح کرد: در آستانه مهر، فصل رویش غنچه‌های خرد، دانش و شکوفایی گل‌های زندگیمان در بوستان «تعلیم و تربیت» آغاز می‌شود و امیدواریم که امسال، سالی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته برای نظام آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: در آغاز سال تحصیلی از همه معلمان، مدیران و تمام همکارانم که شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا زمینه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس را فراهم کنند؛ قدردانی می‌کنم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل اولین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور رئیس جمهور، گفت: عملکرد دولت سیزدهم و شخص آیت الله دکتر رئیسی در همین زمان کوتاه، نشان داده است که این دولت، رویکرد متفاوتی نسبت به فضای حکمرانی در کشور و نگاه ویژه ای به فضای تعلیم و تربیت و مسائل فرهنگی دارد و سعی دارد آموزش و پرورش را به مسیر اصلی خود بازگرداند.

وی با اشاره به این که یکی از دغدغه‌های تمام صاحبنظران حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت، این است که دستگاه تعلیم و تربیت و حوزه فرهنگ در اولویت اول دولت‌ها نبوده، بیان کرد: رئیس جمهور با حضور و مدیریت جلسه شورای عالی و با وقت گذاری زیاد، حمایت‌های جدی خود را از دستگاه تعلیم و تربیت ثابت کرد.

کاظمی گفت: مأموریت اصلی ما در نظام تعلیم و تربیت، اجرای سند تحول بنیادین است و خوشبختانه برای آن، در جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش و بر اساس مصوبه شورای عالی، مقرر شد؛ ستادی به نیابت از ریاست جمهوری با مسئولیت معاون رئیس جمهور، تشکیل شود که در آن به حل مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش و اجرای سندتحول بنیادین پرداخته شود و بنا بر دستور رئیس جمهور، مشکلات نظام تعلیم و تربیت و معلمان یک بار برای همیشه حل شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا در عرصه‌های مختلف کشور و در زیست بوم جدید، خسارت‌هایی را شاهد بودیم. در همین راستا در عرصه آموزش نیز شاهد «افت کیفیت آموزشی» و یادگیری دانش آموزان بوده ایم. همچنین عدم حضور دانش آموزان در فضای مدرسه، در بسیاری از موارد باعث ایجاد آسیب‌هایی نظیر افسردگی، پرخاشگری و ناراحتی‌های روحی و روانی برای دانش آموزان شد.

وی افزود: کم تحرکی دانش آموزان در این ایام، باعث ایجاد آسیب‌های جسمی برای بسیاری از دانش‌آموزان شد و ما به زمان زیادی برای بازگرداندن دانش آموزان به زندگی عادی و ارتقای مهارت‌های ارتباطی آنها نیاز داریم.

کاظمی گفت: دانش آموزان در مدارس، چگونگی زندگی کردن در اجتماع، مهارت ارتباط با همسالان و مهارت‌های زندگی اجتماعی را می‌آموزند و در فضای کلاس همراه با آموزش، مسائل تربیتی را یاد می‌گیرند. عدم حضور دانش آموزان در مدارس، سبب فقدان این مهارت‌ها شده و آسیب‌هایی را به دانش آموزان و حتی خانواده‌ها، وارد کرده است که اگر فرصت‌ها را به سادگی از دست ندهیم، قابل جبران است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که برای دستیابی به «کیفیت آموزشی» در یک فضای بسیار خوب سه رکن مهم داریم؛ بیان کرد: یک رکن اساسی «محتوا و برنامه درسی» است یعنی اگر بتوانیم محتوای درسی کاملاً قابل قبولی را با برنامه درسی «تربیت محور» ارائه دهیم؛ می‌تواند کمک شایانی به تربیت فرزندانمان و پیش برد اهداف سندتحول بنیادین کند. به عبارت دیگر قلب برنامه‌های تعلیم و تربیت، محتوایی است که به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و سند تحول بنیادین در ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت، به اهمیت این موضوع اشاره کرده است.

کاظمی افزود: رکن دیگر «نیروی انسانی» است که می‌خواهد این محتواها را عرضه کند. اساسی‌ترین رکن تعلیم و تربیت و مؤثرترین متغیری که می‌تواند تعلیم و تربیت را به حداقل برساند؛ معلم است. معلمی که برخوردار از شایستگی و صلاحیت‌های حرفه‌ای و مرتبط با حوزه کار خود باشد؛ در دستیابی به کیفیت آموزشی بسیار تأثیرگذار است. لذا برای دست یابی به نیروی انسانی کارآمد، فرآیند جذب نیروی انسانی بر اساس تحقیقات و فرمایش مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین، باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیرشهید رجایی بگذرد و این دو دانشگاه تنها راه‌های ورود معلمان به آموزش و پرورش باشند.

وی ادامه داد: رکن سوم «تجهیزات و تکنولوژی آموزشی» است که هر چقدر بتوانیم در تجهیزات آموزشی از استانداردهای بالاتری برخوردار باشیم به همان نسبت می‌توانیم عدالت آموزشی را در کشور برقرار کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه امروز شاهد استانداردهای دقیق فضاهای آموزشی و فضاهای استاندارد در کشور هستیم و دیگر از مدارس کپری و مدارس خشتی و گلی خبری نیست. بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که با توجه به آن باید به استانداردسازی فضاهای باقی مانده آموزشی و سیستم گرمایی و سرمایی مدارس بپردازیم.

کاظمی با اشاره به این که شعار ما در آغاز تحصیلی، «استمرار آموزش»، «ارتقای کیفیت» و «تضمین سلامت» است، گفت: در بازگشایی مدارس، حفظ سلامت دانش آموزان خط قرمز ماست برای این که بتوانیم سلامت دانش آموزان را تأمین کنیم اختیار و تصمیم گیری نحوه بازگشایی را به مدرسه، شورای مدرسه و منطقه سپرده ایم. تا هر منطقه با وجود شرایطی که دارد تصمیم به چگونگی بازگشایی مدارس بگیرد.

وی افزود: همچنین به تمهیدات متفاوتی در حوزه ارتقای کیفیت اندیشیده ایم. در همین شرایط یکی از متغیرهایی که به شدت می‌تواند به ارتقای کیفیت کمک کند، محتواهای استاندارد و متناسب با زیست‌بوم جدید است که خوشبختانه معاونت آموزشی و پرورشی، از سال قبل در این حوزه ورود پیدا کرده و استانداردهای تولید محتوا برای دانش‌آموزان تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: استودیوی تولید برنامه و روش‌های تدریس برپاشده است که سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار محتوا از سوی معلمان تولید شد ما این تجربه را به روز آوری می‌کنیم و در دستور کار ما خواهد بود همچنین دوره آموزشی را برای معلمان استانی طراحی کردیم تا روش‌های نوین آموزشی مبتنی بر زیست بوم جدید را فرا بگیرند.

وی افزود: اولین دستگاهی که به کمک نظام تعلیم و تربیت آمد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی، فضای آرامشی در جامعه ایجاد کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که امسال در حوزه تولید محتوا سال متفاوتی خواهیم داشت گفت: عظمت مدرسه تلویزیونی ایران، منعکس نشد بیش از ۱۹ هزار ساعت تولید با یک عقبه گسترده ستودنی است؛ اولین دستگاهی که به کمک نظام تعلیم و تربیت آمد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی، فضای آرامشی در جامعه ایجاد کرد و بعد آموزش و پرورش طراحی انجام داد.

وی با اشاره به رونمایی نسخه جدید شاد افزود: شبکه شاد با نگاه کیفیت بخشی، ادامه فعالیت می‌دهد شعار ما ادامه آموزش و پرورش با اجرای ۳ راهبرد است.

کاظمی درباره حقوق معلمان نیز بیان کرد: تلاش‌های زیادی برای این موضوع و ترمیم آن صورت گرفته و ما نیز از این موضوع رنج می‌بریم شاید رتبه بندی بخشی از این چالش را برطرف کند.

کاظمی افزود: رویکرد سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت تمام ساحتی است تربیت، یعنی نهادیته شدن مهارت‌ها برای داشتن یک زندگی خوب، خوشبختانه در حوزه برنامه ریزی درسی چرخش‌های خوبی انجام شده است اما برای رسیدن به اهداف نیاز به الزاماتی داریم.

وی گفت: مسیر توسعه پایدار یک کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد و آینده یک جامعه در مدرسه است.

کاظمی با بیان این که بخشی از مشکلات به متغیرهای خارج از آموزش و پرورش برمی‌گردد؛ تصریح کرد: اول مهر روز غنچه‌ها است و روز سوم مهر زنگ آغاز سال تحصیلی را با حضور رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به صدا درخواهیم آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + بیست =

دکمه بازگشت به بالا