تمام استعلام ها و تغییرات فرایند صدور کارت بازرگانی آنلاین شد

به گزارش ریال نیوز، مهدی فسنقری مدیر پروژه سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مورد دلیل انتقال تشکیل پرونده برای صدور کارت از سامانه هوشمند اتاق بازرگانی به سامانه جامع تجارت اظهار کرد: فرآیند تایید کارت بازرگانی تا پیش از این در سامانه اتاق بازرگانی صورت می‌گرفت و کارشناس اتاق و سازمان صمت آن را در سامانه اتاق بازرگانی بررسی و تایید می‌کردند. به عبارتی تا پیش از این در سامانه اتاق بازرگانی کارشناسان وزارت صمت، هم تایید را انجام می‌دادند اما طبق ضوابط دولت الکترونیک هر سازمانی تاییدی را انجام می‌دهد باید به وسیله سامانه خود انجام دهد تا از این طریق پاسخگویی هم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل این تغییر فرآیند آن است که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان شده است پنجره واحد تجاری کشور، سامانه جامع تجارت است. به همین دلیل کلیه فرآیند‌های مرتبط با کارت بازرگانی از جمله صدور، تمدید، ابطال و تعلیق همه باید ذیل پنجره واحد سامانه جامع تجارت برای بازرگان انجام شود، تا جابه جایی بین درگاه‌های مختلف را نداشته باشد و کل فرآیند را به صورت واحد انجام دهد.

فسنقری تصریح کرد: سامانه اعتبارسنجی یکی از زیر سامانه‌های، سامانه جامع تجارت است که متضمن فرآیند‌های کارت بازرگانی نظیر صدور، تمدید و ابطال است که متقاضی طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا درخواست خود را در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کند و کارشناسان سازمان صمت که تا کنون درخواست متقاضی را در اتاق چک می‌کردند، حالا در سامانه وزارت صنعت که سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری است بررسی را انجام می‌دهند و در نهایت تایید یا رد می‌کنند. چرایی این جابه‌جایی به همین مسئله مربوط می‌شود. بنابراین چیزی که قانون گفته را انجام داده‌ایم و اجرایی شده است.

نقص‌های سامانه اتاق بازرگانی در سامانه جدید وجود ندارد

وی افزود: سامانه اتاق بازرگانی نزدیک به ۱۰ سال است که فعالیت دارد و در زمان خود کار بزرگی انجام شده است اما چند مسئله وجود داشت که ما در این سامانه آن مشکلات را رفع کردیم.

مدیر پروژه سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه کرد: ما در سامانه اعتبارسنجی علاوه بر اجرای قانون به دنبال تسهیل برای متقاضی و بازرگانان هم هستیم. مثلا؛ فرم «دال» تا پیش از این وجود داشت که متقاضی باید از سامانه اتاق بازرگانی این فرم را پرینت و به دفترخانه مراجعه کرده و تعهد می‌داده است. اما اکنون در سامانه جامع تجارت به صورت الکترونیکی به آن پرداخته‌ایم. مورد دیگر مراجعه متقاضی به بانک برای پر کردن فرم «الف» بوده است که نشان دهنده آن بود که متقاضی دارای حساب جاری است و چک برگشتی هم ندارد. اما در سامانه فعلی فرم «الف» حذف شده و حساب جاری و چک برگشتی به صورت آنلاین با شماره ملی و یا شناسه ملی متقاضی استعلام می‌شود.

وی افزود: شاید جالب باشد بدانید که در پرونده‌ای که روزهای اخیر با آن مواجه شدم، در اتاق بازرگانی و در فرآیند اتاق تا مرحله نهایی و امضای سازمان رفته بود که بحث انتقال سامانه‌ها پیش آمد و باعث شد که این درخواست از ابتدا در سامانه جامع به ثبت برسد. اما پس از ثبت درخواست در سامانه جامع مشخص شد متقاضی دارای حساب جاری نیست و نمی‌تواند فرآیندی را شروع کند. به دلیل اینکه استعلام در اتاق بازرگانی وجود نداشت. از این دست خطا‌ها پیش می‌آمد زیرا متقاضی به همراه برگه‌ای به بانک مراجعه می‌کرد و باید مورد تایید بانک قرار می‌گرفت که چک برگشتی ندارد.

حذف مراجعه حضوری و تسریع روند

فسنقری با بیان اینکه با حذف مراجعه حضوری دقت کار نیز بالا رفته است، گفت: مورد دیگری که وجود دارد بحث سو پیشینه است که آن هم به صورت الکترونیکی شده است و به صورت آنلاین استعلام می‌کنیم که تا پیش از این متقاضی باید به صورت حضوری برای دریافت سو پیشینه اقدام می‌کرد و فرآیند زمانبری هم بود. بحث سو پیشینه نیز بهبودهایی در دیتاهای آن اتفاق افتاده است که این فرآیند را بهتر خواهد کرد.

وی ادامه داد:  همچنین بحث مدرک تحصیلی تا پیش از این، افراد باید درخواست تاییدیه تحصیلی می‌دادند و به صورت فیزیکی بوده است. اما اکنون به صورت مستقیم از دانشگاه آزاد، وزرات علوم، وزارت بهداشت وآموزش وپرورش هر کدام به صورت جداگانه استعلام دارد. همچنین این نکته را نباید از یاد برد که ما با وجود این سامانه دیگر تشکیل پرونده به صورت فیزیکی نداریم تمام استعلام‌ها به صورت آنلاین و برخط انجام می‌شود.

فسنقری ادامه داد: از نظام وظیفه هم به همین شکل استعلام دریافت می‌شود و حتی بحث تطابق مدیرعامل که ما بدانیم شخصی که معرفی می‌شود آیا واقعا مدیرعامل این شرکت که کارت بازرگانی دارد، است یا خیر؟! زیرا همین موضوع مسئولیت ایجاد می‌کند در نتیجه برای شخص مدیرعامل کارت بازرگانی و روی کارت بازرگانی نیز نام مدیرعامل قید می‌شود. همچنین در پاره‌ای از موارد، افراد در روزنامه‌های آگهی می‌دهند و به دلیل عدم استعلام از تغییرات احتمالی بی‌خبر می‌ماندند و این موضوع مورد بررسی قرار نمی‌گرفته است. اکنون برای نخستین بار تطابق مدیرعامل اتفاق افتاده است و در لحظه چک می‌شود که شخص متقاضی مدیرعامل است یا خیر. تمام استعلام‌ها به صورت سیستمی و آنلاین است و در عین اینکه قانون را اجرا کرده‌ایم به دنبال این بوده‌ایم و هستیم که زمان فرآیند و دریافت را کاهش دهیم هم اینکه متقاضی نیاز نباشد به مراکز متعددی مراجعه کند و هم اقدامات نیز به صورت یکپارچه زیر نظر یک سامانه و به صورت آنلاین استعلام می‌شود که منجر به افزایش دقت و سرعت نیز شده است.

وی تاکید کرد: تا قبل از راه‌اندازی این سامانه مدارک به صورت فیزیکی دریافت می‌شد برای بحث کارت بازرگانی و در این بخش بحث عضویت در اتاق بازرگانی نیز حائز اهمیت است که یکی از شروط دریافت کارت بازرگانی عضویت در اتاق است که هم اکنون باید عضویت شخص از طریق اتاق بازرگانی به تایید برسد که ممکن است اتاق بازگانی بخواهد مدارک و مستنداتی را دریافت کند.

پشتیبانی فعال سامانه جامع تجارت

فسنقری اضافه کرد: در اتاق بازرگانی به دلیل اینکه مدارک به صورت فیزیکی دریافت می‌شد مراجعات زیادی هم به اتاق می‌شد که پشتیبانی این امر همچنان با اتاق بازرگانی است و فرآیند‌های مرتبط با کارت بازرگانی ما پشتیبانی سامانه جامع تجارت را دارد و از این طریق کارشناسان به بررسی می‌پردازند. هرکسی هم مراجعه تلفنی داشته باشد، مشکل بررسی می‌شود و مطابق آن می‌توانند هر لحظه که خواستند درخواست خود را پیگیری کنند. در فرآیند‌های مرتبط با صدور یا تمدید کارت بازرگانی سامانه جامع پشتیبانی فعال دارد و پاسخگو است هرچند در سامانه ویدئوی آموزشی و فایل‌های پی دی اف موجود است، در کنار این‌ها پشتیبانی نیز وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا