تهدید چای با قهوه

ریال نیوز : مدیرعامل چای زوبین نسبت به تغییر ذائقه مردم از چای به قهوه هشدار داد .

زوبین امیری در گفت و گو با «اقتصاد سبز آنلاین» با بیان این‌که چای ایرانی سهم مصرف خود را به قهوه می‌دهد افزود : ۵ برابر شدن واردات قهوه ظرف ۵ سال گذشته، تغییر ذائقه مردم از نوشیدنی سالم چای به قهوه یک خطر بزرگ برای صنعت چای و نوشیدنی ایرانی است.

مدیرعامل چای زوبین گفت: سال ۹۷ میزان واردات قهوه به ایران ۱۰ هزار تن بود و این رقم در سال گذشته به ۵۵ هزار تن رسید؛ این بدان معناست که ظرف ۵ سال، واردات قهوه ۵ برابر شده و این به مثابه کاهش سهم چای از بازار مصرف است .

به گفته وی در سال های اخیر سرانه مصرف چای ۱۰۰ هزار تن بوده است اما به جرات می‌توان گفت که این مصرف سرانه به زودی افت خواهد کرد و به ۷۰ تا ۸۰ هزار تن خواهد رسید.

وی تغییر ذائقه مصرف کننده از چای به قهوه را یک تهدید برای صنعت چای دانست و اظهار داشت : حتی در استان های مازندران و گیلان، تابلوهای قهوه و اسپرسو را در همه جا می‌بینید و این بدان معناست که کشاورز باید یک شات اسپرسو بزند و بعد به سر کار برود. این در حالی است که قهوه در ایران تولید نمی‌شود و ما هیچ نوع خودکفایی در این زمینه نداریم و همه اتکای ما بر واردات است.

مدیرعامل چای زوبین در ادامه افزود : اگر بخواهیم در بعد گسترده‌تر نگاه کنیم کشت قهوه نسبت به چای تاثیرگذاری محیط زیستی و اثرگذاری بیشتری دارد. این در حالی است که چای از لحاظ علم پایداری، محصول پایدارتری برای محیط زیست محسوب می شود و تاثیرگذاری آن بر محیط زیست کمتر از قهوه است.

امیری با بیان این‌که از لحاظ خواص درمانی نوشیدنی چای بسیار سالم‌تر از قهوه است تصریح کرد: ماده تنین موجود در چای و کافئین موجود در قهوه تاثیر متفاوتی بر بدن دارند؛ به گونه ای که چای بیشتر آرامش بخش است اما قهوه در مدت زمان کمی ضربان قلب بالایی را ایجاد می کند و سپس ضربان قلب را پایین می‌برد و در واقع مانند یک ماده مخدر عمل می کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که ضربان قلب بالا می رود برای سیستم قلبی مشکل به وجود می آید؛ این در حالی است که یک فنجان چای باعث می‌شود انسان ۳ تا ۴ ساعت آرامش خود را حفظ کند ضمن این‌که چای برای تراکم استخوان هم مفید است.

این فعال صنعت چای با اشاره به این‌که علم امروز قهوه را نوشیدنی چندان سالمی نمی دانند گفت: با توجه به این موضوع در سایر کشورها، دولت‌ها سعی می‌کنند مردم را به سمت مصرف چای و دمنوش ها ببرند و از همین رو مثلا در سال های اخیر میزان مصرف چای در آمریکا رو به رشد و میزان قهوه رو به کاهش گذاشته است. اما از آنجا که این قهوه تولید شده باید در جای دیگری مصرف شود آن را روانه کشورهایی مانند ایران می کنند.

به گفته مدیرعامل چای زوبین واردات زیاد قهوه به ایران مانند ورود زیاد محصولات تراریخته است و این در حالی است که در دنیا محصولات تراریخته در حال جمع آوری است ولی متاسفانه این قبیل محصولات اعم از سویا، برنج و گندم به سمت کشورمان سرازیر می‌شود و اکثر کشورها، واردات و تولید محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند؛ در صورتی که ما هیچ قانون درستی برای جلوگیری از ورود محصولات تراریخته به کشور نداریم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + دو =

دکمه بازگشت به بالا