گمانه زنی ها از سرنوشت قیمت دلار

به گزارش  ریال نیوز ، نرخ دلار در بازار آزاد از 27 هزار تومان هم فراتر رفت و بار دیگر بازار را دچار بی عملی و نشستن به انتظار آینده کرد.

کوتاه شدن دوره های جهش تورمی در 3 سال اخیر نشان می دهد که شدت پمپاژ نقدینگی به بخش مالی؛ اقتصاد ایران را دچار بحران پیوسته کرده و نتیجه این بحران های به هم پیوسته، از بین رفتن سرمایه گذاری در بخش واقعی و تولید شده است.

علیرغم اینکه در دوران ریال ضعیف زمینه های صادراتی فراوانی فراهم شده و کالاهای ایرانی در منطقه طرفداران فراوانی دارد، اما سنگ اندازی های مکرر دولت حسن روحانی باعث عدم عملیاتی شدن استفاده از بازارهای منطقه و افزایش صادرات غیرنفتی شده است.

در صورت ورود انبوه کالاهای ایرانی به بازار کشورهای همسایه، ارز بیشتری وارد کشور شده و نرخ دلار تعدیل می شود، اما ممانعت دولت حسن روحانی و دمیدن بر آتش تورم با افزایش های بی منطق در نرخ کالاهای دولتی داخلی مانند آهن و کود شیمیایی مورد استفاده برای صنعت و کشاورزان به مانعی بر سر راه صادرات تبدیل شده است.

سیاست بانک مرکزی همچنان بر مبسوط الید بودن بانک های خصوصی برای عمل به اختیار و مدیریت دلبخواهی بخش پولی استوار است و نتیجه این سیاست نمی تواند به سفته بازی و بحران رژه قیمت ها پایان دهد.

تک نرخی شدن ارز باعث شده است انگیزه صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه نیما افزایش یافته و به قانون 3 ساله و غلط قبلی که صادرکننده را مجبور به قانون شکنی و یا تحمل زیان فراوان می کرد، پایان داده شود.

با این حال در نخستین روز پس از اعلام این تصمیم نرخ دلار و سایر ارزها در بازار آزاد مجددا افزایش یافت که نشان می دهد احتمال دستکاری در بازار و حاکم بودن هیجانات بر منطق فعالان اقتصادی پررنگ است.

عوامل بیرونی هم بر نرخ برابری ارزهای خارجی در بازار ایران اثرگذار است و تغییرات در سطح رئیس بانک مرکزی و وزیر تجارت در کشور عراق خبرهای امیدوارکننده ای است که می تواند به آزاد شدن دلارهای فراوان ایران در این کشور بیانجامد که ظاهرا قرار است با خرید کالاهای اساسی مورد نیاز ایران عملیاتی شود.

پیش از این صحبت هایی مبنی بر دریافت این مطالبات با یورو و یا دینار عراق در جریان بود که ظاهرا جای خود را به خرید کالا داده است.

مجموعه این دلایل نشان می دهد که نرخ دلار در قیمت های کنونی منطقی نیست و متغیرهای اقتصادی آنرا در این عدد ننشانده اند.

انتظار می رود که قیمت دلار نتواند در نرخ های کنونی مقاومت کرده و شاهد ریزش قیمتی در بازار ارزهای خارجی خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا