ضرورت حضور شورای رقابت برای حذف انحصار صنعت خودرو

ریال نیوز : سخنگوی وزارت صمت گفت : با توجه به برنامه‌ریزی وزارت صمت برای افزایش عرضه در سال جاری، برنامه تولید حداقل یک میلیون و ۷۰۰ دستگاه و بیشتر نیز در دستور کار است.

به گزارش ریال نیوز ، امید قالیباف در نشست علمی با موضوع چالش‌های قیمت‌گذاری خودرو که با حضور سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در محل دانشگاه علامه برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه برنامه‌ این است که بازار خودرو بدون مداخله بتواند، خود را اداره کرده، شرایط عادی بر آن حاکم و مصرف‌کننده حق انتخاب داشته باشد و قیمت‌ها در دامنه مناسبی قرار گیرد، اظهار کرد: بایستی تلاش شود که به این نقطه برسیم.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از سوی دیگر برای این مقطع گذار نیز، به نظر می‌رسد سامانه یکپارچه که پیشنهاد خود شورای رقابت هم بوده، تاکنون موفق عمل کرده؛ البته ممکن است افرادی که نوبت‌های دیر دارند یا مشتریانی که پلاک فعال دارند اما متقاضی خودروی جدید هستند، ناراضی باشند اما به هر حال تاثیر کاهنده قیمتی در بازار آزاد قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: این را هم باید در نظر گرفت که فروش خودروسازان ۵۰ درصد ظرفیت تولید آن‌هاست و ۵۰ درصد دیگر مشمول طرح جوانی جمعیت است؛ این نیز موضوع مهمی است که بایستی در آینده صنعت بدان توجه کرد.

قالیباف افزود: در مجموع تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت بر افزایش عرضه خودروهاست و بنا بر این است که تا پایان سال جاری تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه و بیشتر تولید صورت گیرد.  

دور شدن خودرو از دسترس مردم با افزایش تورم 

سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به کاهش چشمگیر قدرت خرید مصرف‌کنندگان و تورم بیش از ۳۰ درصدی طی پنج سال گذشته که بی‌سابقه بوده است (تورم عادی بر اقتصاد ایران حداکثر ۲۰ درصد برآورده شده بود)، اظهار کرد: متاسفانه طی پنج سال اخیر با تورم بالای ۳۰ درصد و حتی بیش از ۴۰ درصد بدون آنکه بتوان قدرت خرید مصرف‌کننده را به صورت ملموس ترمیم کرد، رسیدیم. بر این اساس خودرو از دسترس مردم دور و دورتر شد.

قالیباف با بیان این که صنعت خودرو در کشور، غالبا متاثر از انتظارات تورمی است و نمی‌توان عملکرد شورای رقابت را زیر سوال برد، گفت: برای از بین بردن انحصار در صنعت خودرو که انحصار در قیمت‌گذاری را به دنبال دارد، حضور شورای رقابت ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 2 =

دکمه بازگشت به بالا