نامه وزارت جهاد کشاورزی ‌نتیجه نداد!

به گزارش ریال نیوز، درحالی که نهاده های دامی یا همان کنجاله سویا، ذرت و جو علوفه ای به عنوان محصول نهایی، به راحتی با ارز 4200 تومانی به کشور وارد می شود اما برای واردت نهاده هایی که برای تولید این محصولات در داخل کشور استفاده می شود، نه تنها ارز دولتی آنها حذف شده است بلکه به دلیل موانع ایجاد شده، امکان ترخیص از گمرک ها ندارد.

بخشی از این نهاده های تولید، حتی از سال گذشته ارز مورد نیاز آنها اختصاص و به طرف خارجی پرداخت شده اما به دلیل شرایط کرونا امکان واردات آنها به کشور وجود نداشته است؛ حال برای ترخیص آنها بانک مرکزی درخواست مابه التفاوت چند برابری قیمت اولیه خود نهاده کرده که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی واردات آنها با این شرایط و  افزایش قیمت تمام شده، برای بخش کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد.

تصمیمات یک شبه بانک مرکزی

در واقع بخشنامه یک شبه بانک مرکزی مبنی بر دریافت ما به التفاوت از بذوری که در سال گذشته خریداری شده باعث شد که ترخیص نهاده های تولید با ارز نیمایی صرفه اقتصادی نداشته باشد و کشاورزان برای تامین مواد اولیه از جمله بذر و کود و سم با مشکل مواجه شوند؛ محاسبه قیمت این نهاده های تولید با ارز نیمایی عملا باعث افزایش قیمت 5 برابری آنها می شود.

جواد وفابخش معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت این موضوع را با ارسال 3 نامه جداگانه به همتای خود در معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی این وزارتخانه گوشزد کرده و خواهان رفع مشکل و ترخیص این نهاده ها قبل از آغاز فصل تولید شده بود.

این نامه ها یک بار نیز از سوی معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت تکرار شده اما آن وزاتخانه این نامه ها را بی پاسخ گذاشت تا آنکه بالاخره مسئولیت ثبت سفارش محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی بازگشت اما با این وجود بانک مرکزی هنوز با وزارت جهاد کشاورزی تازه مسئولیت گرفته نیز همکاری نداشته است.

 بعد از گذشت 2 ماه از آخرین نامه وفا بخش، بذر به عنوان نهاد های تولید با وجود آغاز فصل زراعی، کماکان در شرایط بدی در گمرک مانده و طعمه باد و باران و خوراک موش شده است.

قوه نامیه بذور در گمرک در حال از دست رفتن است

در نامه اول، وفا بخش معاون امور وزارت وزیر جهاد کشاورزی به گیلان پور معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده که این محموله ها با وجود اینکه هزینه (ارز) آن به شرکت های خارجی پرداخت شده به دلیل تعیین مابه التفاوت سنگین، از گمرک ترخیص نمی شود.

وی همچین پیشنهاد کرده است که تعیین مابه التفاوت قطعی 4800 تومانی برای هر یورو برای کلیه این کالاها در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا