شناسایی پتانسیل آهن-مگنتیت پرعیار در “کوه گبری” رفسنجان

ریال نیوز : طی ماه نوامبر سال 2022، جمهوری اسلامی ایران بر هفتمین جایگاه فولاد سازان دنیا ایستاد. پیشرفت این صنعت در سایه سرمایه گذاری زیرساختی در زنجیره فولاد، پتانسیل معادن سنگ آهن کشور و همچنین انرژی ارزان شکل گرفته است. با این حال، علاوه بر عدم وجود رویکرد منسجم نسبت به سازماندهی قراضه در کشور، به استناد طرح هادی جامع فولاد، ایران تا سال 1404 با کمبود 22 میلیون تنی سنگ آهن روبرو خواهد شد.

به گزارش ریال نیوز ، با این وصف، در راستای مرتفع سازی کمبود عرضه سنگ آهن در کشور و حفظ دستاوردهای فولادی سالهای اخیر و دستیابی به هدف 55 میلیون تنی فولاد در چشم انداز 1404، نیاز به سینرژی در بخش معدنی سنگ آهن و صنعت فولاد، بیش از پیش احساس می شود. ایجاد عزم جمعی نسبت به اکتشاف سنگ آهن، اتخاذ استراتژی های مناسب نسبت به تامین انرژی همسایگان کشور با پتانسیل تبدیل شدن به رقیب فولادی، حمایت از معادن خصوصی سنگ آهن، همکاری های منطقه ای و پیش بینی لازم جهت واردات قراضه و سنگ آهن در آینده نه چندان دور، چاره اندیشی در حوزه ملاحظات زیست محیطی استخراج ذخایر پلاسری می تواند از سرفصل های حائز توجه این حوزه باشد.

استان کرمان با در اختیار داشتن حدودا 45 درصد از ذخایر سنگ آهن کشور، یکی از استان های ارزش آفرین در زنجیره فولاد است. ناحیه کوه گبری رفسنجان به عنوان یکی از مناطق مستعد این استان، بر لبه شمالی کمربند ماگمائی ارومیه-دختر و میان زون های سنندج-سیرجان واقع گردیده است. نفوذ دو استوک گرانیتوئیدی حاصل از سرد شدن مذاب در درون زمین، محیط اطراف خود را دگرگون کرده که بخش عمده ای از آهک را به فرم کریستال (سنگ چینی) درآورده است. حاصل این هاله دگرگونی، متاسوماتیسمی است که موجب اسکارن زائی در منطقه از نوع آهن و مس گردیده است.

محدوده کوه گبری شهرستان رفسنجان با ذخایر قابل توجه پلی متال و همچنین اسکارن زایی چشمگیر در برخی نواحی، در حوزه اکتشاف نیمه عمیق و عمیق مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، شرکت نوآوری معادن نیکان (سهامی خاص)، در پی جویی های اولیه و اکتشاف مقدماتی موفق به شناسایی پتانسیل قابل توجهی از سنگ آهن از نوع مگنتیت گردید. حفر گمانه های اکتشافی، مجموعا به متراژ 5 کیلومتر در محدوده کوه گبری رفسنجان در دست اقدام این مجموعه قرار گرفته است که یکی از گام های اساسی این مجموعه در نقش آفرینی موثر در زنجیره فولاد کشور است.

نگارنده: محمد حسین سادات حسینی خواجوئی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 6 =

دکمه بازگشت به بالا