خط ترمز سکه کجاست؟

به گزارش ریال نیوز، کمتر زمانی پیش می آید که حتی معامله گران در دل بازار نگران روند قیمت ها باشند. این روزها بازار ارز و سکه در حال تجربه چنین نگرانی است.

اوج هیجان در بازار سکه

بازار ارز و سکه در شرایط هیجانی قرار دارند؛ قیمت ها از صبح روز جمعه در معاملات پشت خطی پرشتاب روند صعودی گرفته اند و این حرکت تا ساعات پایانی روز شنبه ادامه یافت.

برخی معامله گران و فعالان بازار اعتقاد دارند با توجه به معاملات پشت خطی قابل حدس بود که قیمت ها روز شنبه بتواند پس از مدت ها پشت مرز نشینی وارد کانال جدید شود اما عبور از مرز با یک پرسش جدید روبرو شده است. قیمت سکه و دلار در کانال جدید ماندگار است؟

یکی از نشانه های روند بازار معاملات پشت خطی است، در این معاملات که به صورت غیر نقدی داد و ستد انجام می شد و به قول فعالان معاملات کاغذی است روند قیمت می تواند علامتی به بازار نقدی تلقی شود. البته برخی تحلیل گران بازار فردایی را دنباله رو بازار نقدی می دانند اما تیم قبلی مدیریت ارزی در بانک مرکزی بر این عقیده بود که در مواقع هیجان بازار فردایی قابلیت آن را دارد که به بازار نقدی سیگنال بدهد. چند روز قبل نیز ولی الله سیف از مقام های نظارتی خواست اجازه دهند بانک مرکزی با استقلال کامل در بازار فردایی دخالت کند تا از طریق مدیریت نوسان در این بازار روند قیمت در بازار نقدی نیز تعدیل شود. گرچه تیم ارزی کنونی در بانک مرکزی عقیده دارد وقتی در بازار یک ریسک عمومی حاکم است مداخله در بازار فردایی نمی تواند کمکی به بازار نقدی کند و باید زمینه برای تعدیل ریسک عمومی فراهم شود.

با این تفاوت نگاه اما یکی از سنسورهای قیمت در بازار ارز معاملات فردایی می تواند باشد. معامله گران می گویند روند قیمت ها در معاملات پشت خطی شنبه نشان می دهد که احتمال ماندگاری قیمت دلار و سکه در کانال کنونی وجود دارد. حتی برخی ادعا دارند امکان پیش روی قیمت در این محدوده نیز ممکن است.

حباب صابونی در بازار سکه

در اقتصاد به رشد بی پشتوانه قیمت ها حباب صابونی گفته می شود حبابی که ممکن است به یک اشاره بترکد. از دید برخی تحلیل گران با فرض اینکه در بازار ارز کمبود حواله دلار وجود دارد اما قیمت های کنونی دلار و اونس جهانی از نرخ سکه حمایت نمی کند. بنابراین امکان دارد قیمت با یک اشاره که می تواند یک رویداد سیاسی یا خبری علیه وضعیت کنونی بازار باشد بترکد. از دید این تحلیل گران بازار ارز و سکه از حالت عادی خارج شده اند و در زمانی که شرایط بازار طبیعی نیست، احتمال افزایش حباب بیشتر می شود.

حباب یک میلیون و 300 هزار تومانی سکه

محاسبات نشان می دهد در حال حاضر حباب قیمت سکه به بیش از یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. رشد حبابی به معنای افزایش ارتفاع یک هواپیما با سوخت بسیار کم است. اما پرسش این است که این هواپیما باز هم امکان افزایش ارتفاع دارد؟ برخی تحلیل گران بازار سکه پاسخ مثبت می دهند. به گفته این گروه قیمت سکه بدون پشتوانه بنیادی باز هم می تواند به روند افزایشی خود ادامه دهد و قیمت های بالاتری را تجربه کند. اما مساله اینجاست که تمام معامله گران می دانند، روزی بازار باید از شرایط حبابی خارج شود. این موضوع موجب می شود که هم زمان با افزایش شدید قیمت ها، هراس از ریزش هم در دل معامله گران جاری باشد. آن ها هم زمان با خرید، آماده خروج از بازار در وقت مقتضی هم هستند. زیرا در بازار حبابی هر آن باید آماده سقوط قیمت بود.

  بر اساس گفته های معامله گران، به نظر می رسد این وقت خروج قرار نیست قبل از انتخابات آمریکا باشد.

احساس نااطمینانی به قیمت ها

زمانی که احساس نااطمینانی در بازار وجود داشته باشد، هر تغییر کوچکی می تواند به نوسانات بزرگ تری منجر شود. بازار ارز و سکه در هفته های اخیر بیشتر تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار داشته اند و  به احتمال زیاد خبرها تا انتخابات آمریکا، نقش پررنگی بر روند بازار خواهند داشت. آنچه مسلم است معامله گران در شرایط فعلی که هراس از افت قیمت دارند، تصمیم گرفته اند بیشتر از تاکتیک خرید به فروش استفاده کنند. از نگاه آن ها هر چقدر بتوانند، سقف قیمت سکه و دلار را بالاتر ببرند، بی ثباتی بیشتری بر بازارها حکم فرما خواهد شد و برنده چنین شرایطی، مالداران خواهند بود.

البته عده زیادی هم در بازار باور دارند تا زمان انتخابات آمریکا، نمی توان به صورت قاطع اقدام به خرید یا فروش کرد. از نگاه آن ها بازار شرایط عجیب و غریبی دارد و اعدادی که سکه و دلار در روزهای اخیر تجربه کرده اند، پیشتر هرگز در بازار ثبت نشده بودند. به باور آنها، احتیاط و عدم خرید و فروش می تواند تا حدی آنها را از استرس های دلار و سکه دور نگه دارد  که هر لحظه می تواند به صورت شدیدی افزایش یا کاهش را تجربه کند.

با این حال، عده زیادی هم در بازار حضور دارند که معتقدند نباید از شرایط فعلی بازار جا ماند و به عنوان مثال، باید از طریق تاکتیک هایی مانند خرید به فروش از نوسانات بازار کسب سود کرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − شش =

دکمه بازگشت به بالا