ظرفیت ۲۰ میلیارد یورویی سرمایه‌گذاری در پتروشیمی مکران

ریال نیوز : مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تا پایان برنامه هشتم به ۲۰ میلیارد یورو حجم سرمایه گذاری در این منطقه می رسیم.

به گزارش ریال نیوز ، مرتضی شاه میرزایی، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مناسبت روز صنعت پتروشیمی و حاشیه بازدید از مجتمع‌های پتروشیمی مکران در جمع خبرنگاران با بیان این‌که امسال شصت و پنجمین سال آغاز عملیات اجرایی اولین طرح پتروشیمی است گفت: تا قبل از انقلاب توسعه پتروشیمی محدود بود گرچه در سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ تلاش‌های زیادی در این حوزه صورت گرفت اما تنها ۷ محصول در آن زمان تولید می‌شد اما در کل از لحاظ کاتالیست، طراحی و اجرا و تجهیزات صنعت صددرصد وابسته بودیم، به لحاظ نیروی انسانی نیز اوضاع خوب نبود، درواقع هسته اصلی اداره پتروشیمی به دست خارجی‌ها بود.

وی افزود: بعد از انقلاب صنعت پتروشیمی توسط مهندسان اداره شد، از سال ۵۷ تا پایان ۱۴۰۲ شاهد بودیم که تعداد مجتمع‌ها به عدد ۷۵ رسیده و از ۱.۵ میلیون تن تولید و ۲ میلیون تن ظرفیت به ۹۴ میلیون‌تن رسیده و تا پایان سال از مرزی ۹۵ میلیون تن عبور خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی اضافه کرد: امسال ۱۲ طرح در پتروشیمی در دستور کار است که از این تعداد NGL۳۲۰۰ از جمله طرح‌های زیست محیطی بوده است که عمده گازهای غرب کارون از این مسیر جمع آوری خواهد شد.

به گفته وی متان به شبکه سراسری و C2+ به عنوان خوراک پتروشیمی مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: در مکران از جمله مناطق ماندگار پتروشیمی در جنوب شرقی ترین منطقه که ویژگی ممتازی دارد، پی ریزی شد و تا پایان برنامه هشتم به ۲۰ میلیارد یورو حجم سرمایه گذاری در این منطقه می رسیم.

شاه میرزایی ادامه داد: فعالیت‌های جانبی در شهرک‌های پایین دست در مجاورت طرح‌های بالادست یعنی متانول هدایت می‌شود و تا محصول نهایی پتروشیمی به بازار عرضه می‌شود. همچنین بازچرخانی ۱۰۰ درصدی پساب بدون بازگشت به دریا از جمله مختصات این شهرک است و انتظار می‌رود از جمله هاب هایی باشد که برای سایر مناطق الگو شود.

به گفته این مقام مسئول طرح نیروگاه برق از دیگر دستاوردهای این منطقه است.

وی اضافه کرد: مکران نسبت به دیگر مناطق دارنده مجتمع‌های پتروشیمی به بازارهای جهانی نزدیک‌تر است، پاکستان و افغانستان و حتی با اجرای خط ریلی آسیای میانه از جمله بازارهای محصولات پتروشیمیایی این منطقه هستند.

شاه میرزایی افزود: انتظار می‌رود زیرساخت ریلی به همسایگان شرقی تمام شود و تا در بلندمدت محصولات آزادانه به بازارهای هدف ارسال شود.

وی با بیان این‌که بزودی ۲۰ هزار نفر در منطقه مکران اشتغال پایدار و دائم خواهیم داشت، گفت: پتروشیمی بزرگ‌ترین صنعت استان سیستان و بلوچستان است و علاوه بر شغل؛ پرهیز از صادرات محصولات خام و نیمه خام را خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان این‌که الگوی توسعه صنعت پتروشیمی در مکران همتراز با منویات مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: ایجاد ارزش افزوده از محصولات خام و نیمه خام و تولید محصول نهایی از جمله مختصات تولید در این منطقه است.

همچنین در ادامه مدیر عامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران گفت: در انتهای دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ مسأله ای مبنی بر ضرورت توسعه سواحل مکران مورد برسی قرار گرفت و در بهار سال ۹۰ مصوب شد هاب پتروشیمی ایجاد شود.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های شرکت صنایع ملی پتروشیمی و مقرر شد زنجیره خوراک تکمیل شود و طی هماهنگی‌های انجام شده وزارت نفت و وزارت نفت مقرر شد شرکت شستان سرمایه گذاری و توسعه این پروژه را انجام دهد.

وی افزود: ۴ تا ۵ سال اول پروژه صرف آماده سازی زیر ساخت‌ها شد و با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت ملی گاز برای خط خوراک از طریق ایران شهر به شهرک پتروشیمی چابهار منتقل شود و این موضوع در شهریور سال ۹۸ ساماندهی شد و سال گذشته خوراک را به شهرک پتروشیمی رساندیم.

وی ادامه داد: ۶ پلن تعریف شد که ۵ تای آن gts است.

به گفته این مقام مسئول پیش بینی می‌شود ۲۰ میلیارد یورو ظرفیت سرمایه گذاری در این منطقه وجود دارد و بالغ بر ۲۰ هزار شغل ایجاد می‌کند که ابتدا استفاده از ظرفیت بومی استفاده می‌کنیم و در این راستا هنرستان پتروشیمی را راه اندازی کرده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 7 =

دکمه بازگشت به بالا