مالیات بر ارزش افزوده عامل اقتصاد زیرزمینی

به گزارش ریال نیوز، یک تولیدکننده در ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ در ابتدای راه با ناملایمتی‌های فراوان در مسیر اعطای مجوز شروع کسب‌وکار روبرو است. بعد از راه‌اندازی تولید، بیمه و مالیات نیز با رفتارهای سلیقه‌ای تولید را به شدت تضعیف کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین مشکلات حین کسب‌وکارها، مشکلات مالیات بر ارزش افزوده است که داد بسیاری از تولیدکنندگان را در آورده است. در همین راستا با حسن حلب‌سازان تولید کننده در رابطه مشکلات فراوان مالیات بر ارزش افزوده به گفتگو پرداختیم.

حلب‌سازان در ابتدای بحث به گیج‌کننده بودن قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: یکی از محصولات تولیدی ما عسل است. ارزش افزوده برای عسل لحاظ نمی‌شود یعنی معافیت مالیات بر ارزش افزوده دارد اما برای تأمین مواد اولیه مثل ظروف ما مجبور هستیم که ارزش افزوده پرداخت کنیم. در حالی که نمی‌توانیم در انتهای آن، ارزش افزوده از مشتری بگیریم. مالیات بر ارزش افزوده بسیار گیج کننده هست و حتی پس از دوازده سال از شروع اجرا هنوز قانون درست و حسابی ندارد.

تولید عسل طعم‌دار، مالیات بر ارزش افزوده دارد؛ عسل ساده نه!!

این تولیدکننده در رابطه با اجرای بد قانون و نبود معنی واحد از ایجاد ارزش افزوده، اظهار داشت: در اجرای قانون تناقضات فراوانی وجود دارد. برای بعضی از عسل‌ها مثلاً وقتی با یک محصول دیگری مخلوط می‌شود، ارزش افزوده برای آن تعلق می‌گیرد اما عسل ساده فاقد مالیات بر ارزش افزوده است. این چه قانونی است که با طعم‌دار شدن محصول باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنید؟ این خود یک معضلی برای ما است. یک مثال دیگر اینکه عسل را با مغز مخلوط می‌کنیم و این ارزش افزوده برای آن لحاظ می‌شود در حالی که خود آجیل و خشکبار هم معافیت ارزش افزوده را دارند ولی فرآوری در این محصول حساب می‌شود. این قانون واقعاً گیج کننده هست و هیچ راهکاری هم برای آن نیست.

مالیات بر ارزش افزوده عامل اقتصاد زیرزمینی

حسن حلب‌سازان در رابطه با اخذ مالیات بر ارزش افزوده و سوق یافتن تولیدی‌ها به سمت اقتصاد زیرزمینی اظهار داشت: با اخذ مالیات بر ارزش افزوده، در صنف ما تولیدکننده‌های زیرزمینی زیاد هستند. تولید کننده‌هایی که واقعاً اصلاً هیچ نام و نشانی حتی ندارند. با مارک خود محصول می‌فروشند و نه مالیات می‌دهند و نه ارزش افزوده‌ی آن را لحاظ می‌کنند ولی تولیدکننده شفاف، باید این مالیات را بپردازد. تولیدکنندگان غیرشفاف در بازار به وفور و زیاد پیدا می‌شوند که یک ریال هم مالیات نمی‌پردازند.

فروش بدون فاکتور بلای جان تولیدکنندگان

این تولیدکننده در ادامه با اشاره به فروش بدون فاکتور مواد اولیه و کاهش شدید فروشندگان قانونی مواد اولیه بر اثر اخذ مالیات بر ارزش افزوده، گفت: مشکلات یکی دو تا نیست. موضوع خیلی زیاد است ولی یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکننده‌ها، ارزش افزوده است. خیلی از تأمین کنندگان مواد اولیه، به خاطر مسائل مالیات بر ارزش افزوده می‌ترسند که حتی فاکتور به ما بدهند و فردا زمان حسابرسی مالیاتی برای من مشکل به وجود می‌آید، با آمدن مالیات بر ارزش افزوده تهیه مواد اولیه هم به معضل برای من تولیدکننده تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ما باید فاکتورهای خود را رسمی بفروشیم، باید تأمین مواد اولیه‌های ما هم طبیعتاً رسمی باشد ولی مثلاً همان ظروفی که من دارم هیچکدام از تولیدکنندگان این مواد اولیه حاضر به دادن فاکتور رسمی به ما نیستند. برای همین ما مجبور هستیم که برویم از چند تا از محدود تولید کننده‌هایی که فاکتور رسمی می‌توانند بدهند، خرید کنیم. مالیات بر ارزش افزوده، معضلی این شکلی هم برای ما ایجاد کرده است.

مالیات بر ارزش افزوده عکس شفافیت عمل کرده است

حلب‌سازان با اشاره به قانون ناکارآمد مالیات بر ارزش افزوده در حصول به شفافیت جریان کالا، افزود: هیچ شفافیتی در این ارزش افزوده نبوده است. اگر می‌بود باید یا همه پرداخت کنند یا همه پرداخت نکنند. روغن، معافیت ارزش افزوده دارد ولی همین می‌آید و تبدیل می‌شود و می‌خواهد دست مصرف کننده برسد، به عنوان یک غذا فرآوری می‌شود و ارزش افزوده گرفته می‌شود. پس این چه معافیتی برای روغن است، معضل دیگر این مالیات دقیقاً همین است؛ به نظر من مالیات بر ارزش افزوده یک کپی پیست بوده که از جاهای دیگر که اجرا شده است ولی روی آن درست فکر نشده و درست اجرایی نشده است. با این حجم اقتصاد زیرزمینی نه تنها شفافیت جریان کالایی ایجاد نشده است که شفافیت کمتر هم شده است.

محصول من را بدون فاکتور در بازار می‌فروشند ولی من باید مالیات بر ارزش افزوده‌اش را بدهم

وی در پایان با اشاره به دلسرد شدن تولیدکنندگان در شرایط فعلی بیان کرد: تمام دغدغه‌ی من تولیدکننده، نیروهای کارخانه، تأمین مواد اولیه‌، چرخاندن چرخه تولید و رفع مشکلات این کارخانه است ولی آن آقایی که سر چهارراه می‌ایستد و ارز را می‌فروشد یا هزار مدل دلالی دیگر، یک ریال مالیات نمی‌دهند و جنس من را بدون فاکتور در بازار به راحتی می‌فروشند ولی من باید مالیات بر ارزش افزوده‌اش را بدهم. این‌ها باعث می‌شود که خیلی از تولید کننده‌ها می‌بینند که با فعالیت اقتصادی مولد که همه اموال و سرمایه فرد را درگیر کرده است؛ آخر آن هم تمام بار مالیاتی کشور روی دوش تولیدکننده است و با سوداگر کاری ندارند؛ این باعث دلسردی تولیدکننده می‌شود و او هم از فعالیت مولد دست می‌کشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − ده =

دکمه بازگشت به بالا