دلار ارزان می شود

به گزارش ریال نیوز به نقل از تحریریه، دکتر مهدی غضنفری وزیر اسبق صمت در مصاحبه با رادیو گفتگو درباره مشکل حجم کالاهای دپو شده در گمرک گفت: برای رهایی از مشکلات باید قواعد حکمرانی را فهم کنیم و بکار بگیریم. در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد. بنظر من بانک مرکزی روش درستی با صادرکنندگان و روش تهاتری ارز ندارد و چون جریان تجاری را خوب نمی شناسد و با ارز صادراتی آشنا نیست به همین دلیل مخالفت می کند. تمام کمبودهای کالاهایی چون روغن و مرغ، به بانک مرکزی بر می گردد ولی متاسفانه رسانه ها نتوانستند آدرس درست به مردم بدهند و ریشه مشکلات را به مردم معرفی کنند و به سراغ وزارتخانه های واسط مثل صمت و کشاورزی رفتند. درحالیکه این بانک مرکزی بود که  جلوی تهاتر را گرفت و نهاده های دامی در گمرک رسوب شد؛ متاسفانه بخشی از آن هم آتش گرفت و دچار خودسوزی شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی روش اشتباهی را دنبال می کند. حفظ جریان پول ملی به این است که ارز صادراتی وارد کشور شود ولی بانک مرکزی با تاکید بر منشا ارز، تبادل تجاری را قطع کرده است و این می تواند تحریمها را موفق کند.

غضنفری راه حل مشکلات اخیر را مرکز مبادلات ارزی اعلام کرد و گفت: مرکز مبادله ارزی را که در سال 90-91 تاسیس کردیم وظیفه داشت ارز صادر کننده را در اختیار واردات کننده قرار دهد و ما به فرایند واگذاری ارز مشروعیت می بخشیدیم. بانک مرکزی باید این سیاست را بپذیرد و سیاست های غلط خود را تغییر دهد؛ سیاست هایی که باعث کمبود ارز در کشور شده است.

وی افزود: در این مواقع باید رییس جمهور، معاون اول و مجلس دخالت کنند؛ رسانه ها باید مطالبه ایجاد کنند تا ریشه مشکلات به مردم معرفی شود. بانک مرکزی تا کنون خودش را کنار کشیده در حالی که بسیاری از مشکلات بدلیل ناکارامدی بانک مرکزی است. من به افراد اتهام وارد نمی کند؛ همه آدمهای خوبی هستند ولی فهم درستی از جریان ارز رسانی به تولید در بانک مرکزی وجود ندارد. بانک مرکزی بر روشهای دوران غیرتحریمی تاکید دارد. ولی بدلیل تحریم ما باید جهت گیری متفاوتی داشته باشیم. برای آنکه تحریمها پیروز نشوند باید از هر جا که می توانیم ارز بیاوریم.

غضنفری ادامه داد: بانک مرکزی صادرکننده را به محاکم قضای معرفی می کند تا قوه قضاییه آنها را محاکمه کند. این روشها خیلی غلط است. اکنون صادر کننده مانند طبیب می ماند برای بیمار؛ حالا اگر با قیمت 12 تومان نفروخت با هر قیمتی که می تواند در اختیار واردکننده قرار دهد باید این کار انجام شود. اینجا باید سیاست وفور ارز و کالا بر سیاست قیمت گذاری ارز و کالا ترجیح پیدا کند. اگر سیاست وفور ارز و کالا بشود سیاست اول دولت آن زمان با وفور ارز و کالا قیمت پایین می آید. یعنی بانک مرکزی هر جریانی که باعث ورود ارز می شود را باید تشویق کند. این درحالی است که بانک مرکزی هر جریانی را که موجب می شود کالا و ارز در بازار فراوان و در نتیجه ارزان شود را برای تنبیه، به دادگاه معرفی می کند. بانک مرکزی باید صادر کنندگان را دست و پا و فکر خودش بداند و با آنها جلسه گذاشته و راهها دور زدن تحریمها و ارزآوری را بررسی کند.

وی در ادامه گفت: جریان نفت نمی تواند به کشور ارز رسانی کند و در نتیجه ارز کم شده است. در نتیجه قیمت ارز بالا رفته است؛ و بالا رفتن قیمت ارز یعنی بالا رفتن قیمت کالاها؛ تنها گروهی که می توانند بجای جریان نفت، ارزآوری داشته باشند صادرکنندگان هستند. البته طبق معمول صادرکنندگان حاضر نیستند ارز را با قیمتی که دولت می گوید به بازار عرضه کنند و این مساله برای الان نیست؛ در 40 سال گذشته وقتی به صادرکننده گفته می شد که بیاید پیمان دهد ارزش را با قیمت دولتی بدهد، قبول نمی کرد.

وزیر اسبق صمت تاکید کرد: یک واقعیت هایی در اقتصاد کشور هست که در کتابهایی که آقایان خوانده اند نیامده و ما باید آنها را از کتابهایشان جدا کنیم. بزرگترین اشتباهی که انجام شد این بود کسی را که قرار بود سفیرش کنیم و مدعی بودیم که او توانایی اداره یک سفارتخانه را دارد همزمان او را رئیس کل بانک مرکزی کردیم. در واقع اشتباه ما در حوزه بانک مرکزی منجر به بازار سیاه روغن و مرغ شد. منجربه این شد که مردم در این شرایط کرونا در صف های آبرو بر قرار بگیرند؛ و مرغ را مثل زمان جنگ بخرند. واقعا شرم بر من که در این شرایط بگونه ای مدیریت کنم که مردم در حالیکه کسب و کاری ندارند و در خانه هستند برای خرید مرغ در صف بایستند. چون بانک مرکزی می گوید که  منشا ارز ناشناخته است و من نمی گذارم نهاده های دامی را از گمرک ترخیص کنید؛ نهاده های دامی در گمرک می سوزد و مرغدار نمی تواند جوجه ریزی کند؛ 45 روز بعد قیمت مرغ به 35 هزار تومان می رسد؛ و بانک مرکزی صدایش را صاف می کند و می گوید ما در راستای سیاست های ارزی این کار را می کنیم.

غضفری خطاب به همتی گفت: سیاست ارزی که معاش و معیشت مردم را تامین نکند به درد چه کسی می خورد! آقای همتی، الان قیمت ارز بر اساس آمدن آقای بایدن و رفتن آقای ترامپ تعیین می شود، نه بر اساس سیاست های شما؛ پس سیاست های شما اصلا تاثیری در کاهش قیمت ارز ندارد؛ بلکه موجب افزایش قیمت ارز و کالا شده است.

غضنفری با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید پاسخگو باشد خطاب به همتی گفت: این حجم از رسوب کالا در گمرک فقط بدلیل اینکه منشا ارز مشخص نیست؛ را از کجا آورده است. چه کسی به ایشان اجازه می دهد که کالاهای مختلف مورد نیاز مردم و تولیدکنندگان را در گمرک نگه دارد. این کار یعنی کاهش تولید، کاهش اشتغال، گرانی اجناس و در کل یعنی پیروزی تحریم ها. چه کسی به ما اجازه داده است که تحریم ها را در ایران پیروز اعلام کنیم؟ این تحریم ها در سال 91-92 هم بود. با راه اندازی مرکز مبادله ارزی صادرکننده سر قیمت ارز با واردکننده توافق می کرد و این باعث می شد جریان ارزرسانی به کشور تقویت شود؛ و خود آمریکا اعلام کرد تحریمها شکست خورده است.

وزیر اسبق صمت در پایان گفت: این سیاست را ما به بانک مرکزی اعلام کردیم ولی گوش شنوایی نیست. من نمی دانم چرا باید کاری کنیم که دولت آمریکا احساس کند که فشار حداکثری موفق بوده است. فشار حداکثری با مرکز مبادله ارزی می تواند ناموفق باشد. تهاتر ارز صادرکننده را ایجاد کنند و روی قیمت ارز بیخود پافشاری نکنند؛ به تدریج قیمت پایین می آید و قیمت کالاها به حالت تعادل بر می گردد؛ این سیاستی است که در گذشته پیاده شده و جواب داده است. آن زمان آقای بهمنی حرف گوش می داد و فهمید این سیاست ها به نفع بانک مرکزی است ولی اکنون آقای همتی گوش نمی دهد و آقای رئیس جمهور هم همینطور نگاه می کند و ببینند که این مردم بالاخره در وضعیت کرونا در صف مرغ و گوشت میمیرند یا در صف روغن.

پایان/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا