رسانه حیاتی ترین قاعده زیربنای فرهنگ است
ریال نیوز : یک فعال رسانه ای گفت : سازمانهای رسانهای به سختی تحول را میپذیرند.
به گزارش ریال نیوز ، بیژن مقدم کارشناس و متخصص حوزه رسانه در خصوص بازتولید انقلابی رسانه و راهکارهای اصلی این حوزه گفت : تاکید بر فرهنگ اصلیترین و مهمترین زیربنا در حکمرانی و جوامع است که در سالهای اخیر بهخاطر فضای ایجاد شده، رسانه عنصر مهمتری در این وادی بشمار میآید، چنانکه رهبری هم در اکثر بیاناتشان تاکید بر تعابیری همچون ناتو فرهنگی، شبیه خون فرهنگی و غیره داشتهاند که در ذیل تعریفی فرهنگ، رسانه مهمترین و حیاتیترین قاعده آن است. طبق فرمایشات رهبری در اولین دیدارشان با دولت سیزدهم، نمود عینی این تحول و بازسازی در چهارچوب رسانه بازگشت به آرمانهای اصیل انقلاب است؛، حلقه مفقوده همه دولتها توجه فرهنگ و رسانه بوده، چه از حیث بودجه و چه عملکرد! و رهبری هم در بیانات اخیرشان خواستار بازسازی انقلابی این حوزه شدهاند و مفهوم و معنیاش این است که به آرمانهای اصیل و اولیه انقلاب برگردیم و رجوع کنیم و با توجه به بهروز بودن رقابتی این عرصه، آرمانهای انقلاب را در آن دخیل کنیم. برخی فکر میکنند اگر از تحول انقلابی سخن گفته میشود، منظور و مقصود یک نگاه سطحی، مقطعی و شعاریست، بلکه تحول و بازنگری باید کاملاً عقلانی و هوشمندانه در راستای اهداف انقلاب باشد.
وی گفت: رهبری مسئله را زیربنایی میدانند و بازگشت به اهداف اولیه انقلاب و تاکید ایشان حتی بر رسانههای نوین است، موضوعی که تنها ایشان نسبت به آن دغدغه داشتند و عنوانش کردند. و ایشان بیشترین ظرفیت را در این حوزه میدانند و اتفاقاً موافق رفتن به سوی رسانههای نوین هستند برخلاف چیزی که برخی گمان میکنند نظر ایشان بستن و سرکوب است خیر به هیچ وجه اینطور نیست. بلکه تاکید مکرر ایشان به شناخت و فهم درست رسانه خصوصاً رسانههای نوین و کشف دقیق ظرفیتهای آن برای ایجاد بستر فرصت در مقابل تهدید در جهت تحول انقلابی است.
بیژن مقدم ادامه داد: بهرهبرداری از رسانه در جهت انتقال تلاشها، حرکتها و عملکردهاست، این برای تزریق امید میان مردم است، چون جامعه نیازمند امید است و تاکید ایشان بر این است که سازوکار رسانهای نتوانسته این امید را نهادینه کند و دولتها در انتقال مفهومی رسانهای عملکردشان میان مردم ناموفق و از توفیق کمتری برخوردار بودهاند.
سازمانهای رسانهای به سختی تحول را میپذیرند
مقدم اظهار داشت: از نظر من این بازسازی و باز تولید در رسانه، باید بهگونهای محقق شود که شناخت حاصل شود، ما محتاج شناختیم و این شناخت نیازمند آینده پژوهی و مخاطب شناسی است، اگر رسانه بر اساس نیاز روز و جامعه هدف و ذائقه مخاطب پیش نرود موجب ناکارآمدی و از دست دادن مخاطب خواهد شد. بهروزرسانی ابزاری و محتوایی با یک فرم قوی بر اساس شناخت پیرامونی و جهانی اصلیترین مکانیزم توفیق رسانه است. نکته مهمتر اینکه باید ذائقه مردم درک و بر اساس آن حرکت نمود، یا اینکه این ذائقه را به سمت و سوی اصلی اهداف انقلابی نیل داد تا بتوان با داشتن مخاطب زیاد و جذب حداکثری به رسانهای پویا و قدرتمند برسیم.در مدیریت رسانهای نگاه غالب کشور به الگوبرداری از مدلهای جهانی و غربی بوده، البته که این بد نیست، ولی داشتن ابتکار و خلاقیت در این حوزه حرف اصلی را برای تحول و اثر گذاری حتی زودبازده خواهد زد و در دراز مدت قطعاً نتایج عالیتری را به بار خواهد آورد. ما همیشه بهدور از ابتکار و با تقلید صرف و بهدور از اتاق فکرهای مشترک و متحد، مرکز پژوهشهای قوی و همراستا، حرکتهای بعضاً موازی داشته یا به ناکارآمدی رسیدهایم
وی گفت: یعنی یا ذائقه مردم را با سمت و سوی به روز بودن جهانی و همراستایی همزمان مفهوم انقلابی ببریم یا اینکه از مفاهیم جهانی گذر کنیم و یک تعریف جدا و در عین حال بکر و رو به جلو در رسانه داشته و ذائقه سازی کنیم. نکته بعدی اینکه بر اساس رخدادهای موجود فکری برای قالب و فرم بهتری برای ارائه بکنیم، مثلاً در کرونا سینما تعطیل شد اما موارد جایگزین آن مانند اکران آنلاین و سینما ماشین تا حدودی موفق بود، به هر ترتیب یک فرم دقیق و به روز همراه با ارائه جذاب و خلاقانه میتواند در این بازسازی نمود داشته باشد.
بیژن مقدم در ادامه افزود: بهترین، سریعترین و زودبازدهترین راهکار این بازتولید همگرایی مجموعههای رسانهای برای ایجاد امید در میان مردم است. شناخت فرهنگی رسانهای نیازمند گذر زمان و تدریجی است و مدلی که سریعترین پاسخ را بدهد در حوزه فرهنگ و رسانه تا حدودی بی معنی است، اما میتوان گفت اگر مجموعه رسانهای کشور به یک وحدت رویه و همراستایی در جهت امید رسانی به مردم پیش بروند اولین و بهترین قدم در زودبازده و کوتاه مدت بودن آن برداشته است. دولت در این راستا اصلیترین نقش را دارد که به مجموعه رسانهای در این راستا از نظر مالی و حقوقی کمک کرده و رسانهها را روابط عمومی خود نکند.
وی ادامه داد: در مدیریت رسانهای نگاه غالب کشور به الگوبرداری از مدلهای جهانی و غربی بوده، البته که این بد نیست، ولی داشتن ابتکار و خلاقیت در این حوزه حرف اصلی را برای تحول و اثر گذاری حتی زودبازده خواهد زد و در دراز مدت قطعاً نتایج عالیتری را به بار خواهد آورد. ما همیشه بهدور از ابتکار و با تقلید صرف و بهدور از اتاق فکرهای مشترک و متحد، مرکز پژوهشهای قوی و همراستا، حرکتهای بعضاً موازی داشته یا به ناکارآمدی رسیدهایم. زیرساخت رسانهای باید در عین الگو برداری صحیح، خلاقانه و مبتکرانه با اتحاد به جلو برود تا این بازتولید حاصل شود.
مقدم اذعان کرد: ساختار رسانهای کشور با توجه به موازی کاری و تعدد دستگاههای عریض و طویل رسانهای متحول نمیشود مگر با گونهشناسی دقیق و آسیبشناسی درست، اولین قدم برای تحول گونهشناسی رسانهای در کشور است. یعنی مشکلات هر سازمان و مجموعه بهطور جدا شناسایی و با توجه به شرایط و حدود همان مجموعه رفع شود و نسخه و مدل هر رسانه جداگانه پیچیده، عملیاتی و پیاده سازی شود. نکته بعدی اینکه باید هر فعال در حوزه رسانه دارای مجوز، هویت و شناسنامه باشد تا مشخص شود بر چه اساس و ذیل کدام رویکرد فعالیت دارند. و نظارت و اجرا باید از هم کاملاً مستقل و تخصصی و کارشناسی شده باشد تا بشود بهطور مستقل و هویت دار و موکدا شفاف فعالیت کرد و موانع مجزا رفع و تحول مستقل و در عین استقلال، ذیل یک هدف کلی انقلابی پیش برود. باید گونه شناسی و بعد آسیب شناسی و سپس راهکارهای مجاز همراه با اراده کلان همراستا رخ دهد تا منتج به یک مسیر تحولی و بازسازی در همین سیستم حکمرانی شود.