تبیین شعار سال در سخنرانی نوروزی رهبری

ریال نیوز : رهبر معظم انقلاب نامگذاری امسال به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» را شعاری برجسته خواندند و افزودند: اگر با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان، نوعی بسیج مردمی برای حضور در امر اقتصاد صورت گیرد، تحقق شعار بسیار مهم «جهش تولید» ممکن خواهد شد.

به گزارش ریال نیوز ، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در نخستین روز سال نو، در دیدار نوروزی با قشرهای مختلف مردم، برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان برای «ورود و بسیج همت‌ها، سرمایه‌ها و ابتکارات ملت» در عرصه اقتصاد را لازمه تحقق شعار بسیار مهم سال ۱۴۰۳ یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» خواندند و با اشاره به تأثیر بهبود مسائل اقتصادی در دین و دنیای مردم، تأکید کردند: دشمن با انکار زمینه‌ها، ظرفیت‌ها و عوامل پیشرفت در کشور، خاموش شدن نور امید در دل ملت را نشانه رفته اما مردم و جوانان با تلاش بی‌وقفه و پرهیز از اختلافات، افق روشن آینده را پیگیری می‌کنند.

ایشان همچنین با اشاره به فرورفتن رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه و نفرت روزافزون ملت‌ها از امریکا به عنوان شریک اصلی جنایات صهیونیست‌ها، گفتند: در حوادث اخیر ظلمت حاکم بر غرب و حقانیت تشکیل جبهه مقاومت اثبات شد و این جبهه مردمیِ ضد ظلم، از توانایی و قدرت واقعی خود رونمایی کرد و به حول و قوه الهی، مسیر قطع ظلم بزرگ وجود رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک مجدد عید سعید نوروز به آحاد ملت، همزمانی بهار طبیعت و بهار معنویت را زمینه‌ساز طراوت و رویش و شکوفایی جسم و روح و جان انسان برشمردند و افزودند: هنر و قدرت ماه رمضان این است که با نسیم معنویِ روزه و عبادات و توسل و مناجات، انسان غیرغافل را در مسیر صلاح و بندگی به شوق و تلاش می‌کشاند.

ایشان انگیزه انتخاب و اعلام شعار هر سال را تمرکز و همت و تلاش مسئولان و آگاهی و مطالبه افکار عمومی برای تحقق این شعارهای راهبردی دانستند.

رهبر انقلاب با اشاره به تمرکز شعارهای چند سال اخیر بر مسئله اقتصاد گفتند: سال گذشته در تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» کارهای خوبی انجام شد اما با آنچه مطلوب و مورد نظر ما بود فاصله نسبتاً زیادی داشت؛ لذا مسئولان و فعالان مردمی باید در سال جدید هم تحقق آن شعار مهم را وظیفه‌ای اساسی بدانند.

رهبر انقلاب نامگذاری امسال به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» را شعاری برجسته خواندند و افزودند: اگر با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان، نوعی بسیج مردمی برای حضور در امر اقتصاد صورت گیرد، تحقق شعار بسیار مهم «جهش تولید» ممکن خواهد شد.

ایشان اقتصاد را از مسائل اساسی کشور برشمردند و با اشاره به نقاط ضعف و مشکلات موجود اقتصادی گفتند: بهبود اوضاع اقتصادی در همه مسائل کشور اثرگذار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری تلاش بی‌وقفه و جدی امریکا و همراهانش برای فروپاشی اقتصاد ایران و به زانو درآوردن ملت گفتند: به یاری حق این هدف تاکنون ناکام مانده و از این پس هم با تلاش و جدیت و عزم و اراده مسئولان و مردم محقق نخواهد شد.

رهبر انقلاب شکوفا شدن اقتصاد را در گرو به‌‎ حرکت درآمدن همه چرخ‌دنده‌های بزرگ و کوچک کشور خواندند و تأکید کردند: استفاده از زیرساخت‌های موجود، ابتکارات مردمی، قدرت مدیریت فعالان اقتصادی، نیروی جوان تحصیل‌کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان، بدون تردید اقتصاد کشور را به پیشرفت محسوس می‌رساند که تلاش بی‌وقفه مسئولان پرتحرک کشور و هنر آنان در به حرکت درآوردن این مجموعه‌ها و عوامل، زمینه‌ساز این توفیق بزرگ ملی خواهد بود.

ایشان، مصادف‌شدن سال نو با اولین سال اجرای برنامه هفتم توسعه را عامل دیگری برای تلاش روزافزون مسئولان دانستند و گفتند: باید در پایان برنامه هفتم که با هدف کلی شکوفایی اقتصادی همراه با عدالت تدوین شده، «تورم تک رقمی شود، ساختار بودجه اصلاح و نظام مالیاتی متحول شود، حداقل ۹۰درصد کالاهای اساسی در کشور تولید و طرح‌های عظیم ملی انجام شود» که رسیدن به این اهداف اساسی بدون حضور مردم در عرصه اقتصاد ممکن نیست؛ بنابراین باید از توانایی‌های مختلف و متفاوت ملت استفاده خردمندانه و کامل شود.

رهبر انقلاب با تمجید از آمادگی همیشگی ملت برای حضور در میدان افزودند: باید مانند دفاع مقدس، مردم در صحنه اقتصاد حضور واقعی و مثمرثمر داشته باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بازدید بهمن‌ماه خود از نمایشگاه دستاوردهای فعالان تولیدی افزودند: آن دستاوردها بسیارخوب و شگفت‌آور و نشاندهنده ظرفیت و توان و ابتکارات بالای مردمی به‌خصوص جوانان در عرصه اقتصاد بود و اثبات کرد می‌توان از این ظرفیت عظیم در صنایع بزرگ، بهینه‌سازی مصرف آب، بخش نفت، صنایع دستی، حمل‌ونقل، و دیگر عرصه‌ها استفاده کرد.

ایشان ادامه تحرک اقتصادی خارجی و بین‌المللی را هم لازم و مهم خواندند و خطاب به مسئولان گفتند: باید تفاهمنامه‌ها با کشورها را به قراردادهای ملی و اجرایی تبدیل کرد تا نتایج آنها در عمل مشخص و محسوس شود.
رهبر انقلاب همچنین با تأکید بر لزوم افزایش بهره‌وری در عرصه‌های مختلف و استفاده از تجربیات دیگران در این زمینه گفتند: «جهش تولید با مشارکت مردم» شعار یکساله نیست بلکه مسئولان باید با برنامه‌ریزی و کمک گرفتن از مردم، گام اول را در سال جاری بردارند تا ان‌شاءالله این شعار در طول زمان، کامل محقق شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نکته‌ای مهم به نگرانی برخی افراد دلسوز درباره احتمال بروز فساد و سوءاستفاده در مسیر حضور مردمی در عرصه اقتصاد اشاره کردند و افزودند: این نگرانی با توجه به سوءاستفاده‌های سال‌های گذشته از امکانات و وام‌های دولتی، بجاست؛ بنابراین مسئولان باید با چشمان باز، کاملا مراقب باشند که فساد و تبعیض و استفاده نامشروع در این مسیر رخ ندهد.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان، منافع ملی و افق روشن آینده کشور را وابسته به «ایمان» و «امید» دانستند و گفتند: اگر فروغ امید در دلها خاموش شود شود هیچ حرکتی اتفاق نمی‌افتد.

ایشان، «جوانان مستعد، ملت آماده به کار، منابع کم‌نظیر طبیعی و موقعیت ممتاز جغرافیایی» را از جمله ظرفیت‌های انبوه برای استمرار پیشرفت‌های کشور برشمردند و گفتند: لازمه ادامه پیشرفت این است که همه به آینده امیدوار باشیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیشرفت‌های علمی در عرصه‌های صنعت، سلامت، فضایی، سیاسی و سیاست خارجی و امنیت کم‌نظیر کشور را که در برگزاری امن راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات اخیر تجلی یافت، از جمله عوامل امیدزا و موجب تقویت حسّ عزت و افتخار در مردم دانستند و افزودند: هزاران گروه جوان، پر توان، پر انگیزه و با شوق در سراسر کشور در بخش‌های مختلف علمی و حوزوی و فرهنگی و هنری مشغول کار و تلاش و رونق‌بخشی به فضای جامعه هستند.

ایشان شکل‌گیری راهپیمایی‌های عظیم اربعین و اعیاد غدیر و نیمه شعبان را جلوه‌هایی امیدزا و نشاط آفرین خواندند و با ابراز تأسف از نارسایی تبلیغاتی در کشور در نشان دادن واقعیات برجسته افزودند: با وجود این جلوه‌های امیدآفرین برخی افراد غافل با منفی‌بافی به دنبال انکار وجود امید در جوانان و تلاش برای زائل کردن آن هستند.

رهبر انقلاب اسلامی اینگونه اقدامات را کمین گرفتن برای میراندن امید در دلهای جوانان خواندند و افزودند: قلم به دست گرفتن و مقاله نوشتن درباره اینکه به آینده نباید امیدوار بود به نفع کیست و اصلا چرا نباید با وجود این‌همه ظرفیت و عوامل نویدبخش، به آینده امیدوار بود؟

ایشان بکارگیری انواع ترفندهای تبلیغاتی و رسانه‌ای برای بزرگ‌نمایی ضعف‌ها و انکار پیشرفت‌ها را از جمله اقدامات همیشگی بدخواهان دانستند و افزودند: دشمن سالها است که اینگونه کارها را می‌کند اما در داخل نباید این خطا و غفلت را مرتکب شویم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جوانان را به جلوتر از بودن از نقشه دشمن توصیه مؤکد کردند و گفتند: آنها می‌خواهند شما را مأیوس کنند و نگذارند بعضی صداها از پیشرفت‌ها به شما برسد ولی شما بیش از تلاش نومیدکننده دشمنان، برای ایجاد امید و شکوفایی کار و تلاش کنید.

«وحدت ملی و اتحاد دلها و عزم‌ها و اراده‌های مردم» عامل دیگری بود که رهبر انقلاب از زاویه منافع ملی مورد تأکید قرار دادند و با ابراز تأسف از وجود مشکلات و عقب‌افتادگی در این زمینه گفتند: در این زمینه دچار غفلت شده‌ایم و به دست خودمان وحدت ملی و همدلی اجتماعی را مخدوش کرده‌ایم. همه هم در این غفلت شریکیم و همه نیز وظیفه داریم وحدت ملی و اتحاد مردم و مسئولان را حفظ و روز به روز تقویت کنیم.

رهبر انقلاب، تقویت وحدت ملی را سیاست قطعی نظام اسلامی از روز اول خواندند و با اشاره به تأکیدهای امام خمینی(ره) بر این مسئله، خاطرنشان کردند: امام در مقابل افرادی که بر سر مسائل سیاسی و جناحی با یکدیگر دچار اختلاف می‌شدند، نهیب می‌زدند که هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اختلاف فکری و سلیقه‌ای و سیاسی در کشور را طبیعی دانستند اما گفتند: رقایت‌های داخلی و اختلاف‌های سیاسی نباید موجب نفرت‌پراکنی و ایجاد دشمنی و اهانت و آزار و احیاناً دروغ و افترا علیه یکدیگر شود.

ایشان خطاب به جوانان تأکید کردند: سعی کنید در جامعه نفرت‌پراکنی نشود و با وجود اختلاف سلایق، در مسائل جامعه و در مواجهه با دشمنان کشور و ملت همه با هم برادرانه و یکسان حرکت کنند.

رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان، از چند زاویه مسئله فلسطین و غزه را به عنوان مهمترین مسئله بین‌المللی مورد توجه قرار دادند.

ایشان قضایای غزه و قتل عام بیش از ۳۰ هزار نفر زن و کودک و پیر و جوان در مقابل چشمان دنیای به اصطلاح متمدّن و مدعی حقوق بشر را نشان‌دهنده ظلم و ظلمت حاکم بر دنیای غرب خواندند و افزودند: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نه فقط از جنایت‌های رژیم اشغالگر جلوگیری نکردند بلکه از همان روزهای اول با سفر به سرزمین‌های اشغالی حمایت خود را اعلام و انواع سلاح و کمک نیز برای استمرار جنایتها ارسال کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اثبات حقانیت تشکیل جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا را نتیجه دیگر حوادث چند ماه اخیر غزه دانستند و افزودند: این حوادث نشان داد حضور جبهه مقاومت در این منطقه جزو حیاتی‌ترین مسائل است و روز به روز هم این جبهه که برخاسته از وجدان‌های بیدار و برای مقابله با ۷۰ سال ظلم و اشغالگری جنایتکاران صهیونیست است، باید تقویت شود.

ایشان رونمایی مقاومت از توانایی‌های خود را ثمره دیگر جنگ کنونی غزه خواندند و گفتند: نه غربی‌ها و نه دولت‌های منطقه از قدرت و توانایی‌های مقاومت اطلاع نداشتند اما امروز مجبورند صبر مردم مظلوم غزه و اراده و انگیزه مقاومت فلسطین از حماس تا بقیه گروههای مقاومت، و قدرت و اراده مقاومت در لبنان، یمن و عراق را مشاهده کنند.

رهبر انقلاب، عیان شدن قدرت مقاومت را موجب بهم ریختن همه محاسبات آمریکایی‌ها و برنامه‌های آنها برای تسلط بر کشورهای منطقه دانستند و افزودند: قدرت مقاومت محاسبه آنها را بهم زد و نشان داد آمریکایی‌ها نه تنها نمی‌توانند بر منطقه مسلط شوند بلکه حتی نمی‌توانند در منطقه بمانند و ناچارند منطقه را تخلیه کنند.

ایشان، روشن شدن وضعیت آشفته و بحرانی رژیم صهیونیستی برای همگان را واقعیت دیگر حوادث غزه دانستند و گفتند: این حوادث نشان داد رژیم صهیونیستی نه فقط در حفاظت از خود دچار بحران است بلکه در بیرون آمدن از بحران هم دچار بحران است؛ زیرا با ورود در جنگ غزه به باتلاقی وارد شده که چه از غزه بیرون بیاید چه نیاید، شکست خورده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: تناقض‌ها و اختلافات عمیق در میان مسئولان رژیم غاصب این رژیم را به سقوط نزدیک‌تر می‌کند.

ایشان با تأکید بر این‌که آمریکا در قضیه غزه بدترین موضع را انتخاب کرد، گفتند: تظاهرات مردم به نفع فلسطین در خیابان‌های لندن و پاریس و خود آمریکا در واقع اعلام نفرت از آمریکا است.

رهبر انقلاب موضع‌گیری و محاسبه غلط آمریکا در ماجرای غزه را باعث منفور شدن آمریکا در دنیا و افزایش ده برابری نفرت از آن در منطقه دانستند و در بیان نمونه دیگری از فهم و محاسبات غلط آمریکایی‌ها در مسائل منطقه گفتند: در هر جای منطقه از یمن و عراق تا سوریه و لبنان که نیروهای مبارز و شجاع مقاومت اقدامی علیه آمریکایی‌ها می‌کنند، آنها این اقدام را به ایران نسبت می‌دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: این نشان می‌دهد آمریکایی‌ها مردم منطقه و جوانان شجاع و با عزم و اراده آن را نشناخته‌اند و همین محاسبه غلط هم قطعاً آمریکایی‌ها را به زانو درخواهد آورد.

ایشان با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران از مقاومت حمایت و تمجید و تا قدر ممکن پشتیبانی می‌کند، گفتند: اما این در واقع خود گروههای مقاومت هستند که تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند و حق نیز با آنها است.
رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه ظلم بزرگ موجود در منطقه یعنی وجود رژیم صهیونیستی که باید قطع شود، گفتند: ما طرفدار و حامی و کمک کننده هر کسی هستیم که در این جهاد اسلامی، انسانی و وجدانی وارد شود و به توفیق الهی به این مقصود نائل خواهیم آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا