سازندگان ایرانی از شرکت ترکیه‌ای «کوزو» بهترند

ریال نیوز : رئیس انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به اینکه اگر خواهان احداث ساختمان‌های خوب هستیم باید سازندگان افرادی متخصص باشند گفت: سازندگان ایرانی از شرکت ترکیه‌ای «کوزو» بهتر هستند.

به گزارش ریال نیوز ، «ایرج رهبر» در نشست تخصصی «بررسی موانع و ایرادات موجود در فرایندهای حوزه ساخت و ساز (گلوگاه‌های فساد، ایرادات و تخلفات شایع)» با بیان اینکه ما در کشور برنامه نهضت ملی مسکن را داریم که منجر به افزایش تولید مسکن خواهد شد گفت: این تولید کمک می‌کند که هم قیمت مسکن به یک ثباتی برسد و هم رکود مسکن از بین برود.

وی با اشاره به این‌که این طرح می‌تواند تعادل در عرضه و تقاضا را به همراه داشته باشد و دلیل کاهش قیمت مسکن باشد افزود: اگر مدیریت‌ها در کشور درست شود، ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی امکانپذیر است.

با روی کار آمدن دولت یازدهم بی‌مهری‌ها به مسکن مهر را شاهد بودیم، به طوری که عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی مسکن مهر راه پروژه‌ای «مزخرف» توصیف می‌کرد

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران به بی‌مهری‌هایی که دولت قبل به مسکن مهر داشت اشاره کرد و تاکید کرد: در دولت‌های نهم و دهم برای صنعتی سازی اعلام آمادگی کردیم و حتی تجهیز کارگاه نیز انجام شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم بی‌مهری‌ها به مسکن مهر را شاهد بودیم، به طوری که عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی مسکن مهر راه پروژه‌ای «مزخرف» توصیف می‌کرد و در آن سال‌ها شاهد بودیم مصوبات دولت به بخش خصوصی زیان زیادی وارد کرد.

رهبر ادامه داد: به هر حال ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی به قانون تبدیل شده و منابع آن نیز از صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده است، اما عدم هماهنگی‌هایی را در این زمینه مثل عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها را شاهد هستیم که به پروژه‌ها لطمه می‌زند.

وقتی تامین مالی پروژه از سوی بانک کافی نیست و آورده نقدی متقاضیان نیز اندک است، می‌توان تزریق مالی را از سوی بخش خصوصی انجام داد

وی اظهار داشت: باز هم تاکید می کنم که اگر مدیریت‌ها در کشور اصلاح شود، ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی با کمک بخش خصوصی دور از دسترس نیست؛ زیرا از نظر مصالح ساختمانی همچون آهن، سیمان و غیره هیچ مشکلی وجود ندارد. پس بنابراین وقتی تامین مالی پروژه از سوی بانک کافی نیست و آورده نقدی متقاضیان نیز اندک است، می‌توان تزریق مالی را از سوی بخش خصوصی انجام داد.

عدم پرداخت به موقع تسهیلات در مسکن مهر پروژه‌ها را طولانی کرده و به درازا کشانید و مساله تورم و عدم پرداخت ما به التفاوت قیمت مصالح ساختمانی نیز بر مشکلات افزود

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران به عدم پرداخت به موقع تسهیلات در مسکن مهر و همچنین آورده نقدی اندک متقاضیان اشاره کرد و گفت: عدم پرداخت به موقع تسهیلات در مسکن مهر پروژه‌ها را طولانی کرده و به درازا کشانید و مساله تورم و عدم پرداخت ما به التفاوت قیمت مصالح ساختمانی نیز بر مشکلات افزود.

رهبر با اشاره به این‌که عدم اعتماد بین دولت و بخش خصوصی و همچنین عدم تصمیم گیری به موقع، یکی دیگر از مشکلات اساسی بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن است ادامه داد: مهیا نبودن آماده‌سازی زمین‌ها و همچنین کمبود نیروی انسانی جزو دیگر موانع پیش پا افتاده‌ای است که اجازه نمی‌دهد طرح ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی که در مجلس نیز مصوب شده است، به خوبی پیش برود.

رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با بیان این‌که ایران از نظر مهندسی در رتبه دوم یا سوم جهان است گفت: همه ساله شاهد فارغ التحصیل شدن دست کم ۲۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی هستیم که از این نظر حتی از آمریکا نیز بالاتر هستیم. اما سوال این است که چرا به شرکت های ایرانی اعتماد نمی شود.

در طرح مسکن مهر بارها و بارها شرکت ترکیه‌ای «کوزو» به رخ بخش خصوصی و انبوه سازان ایرانی کشیده شد، اما ثابت کردیم کیفیت کار بخش خصوصی خوب است و حتی محاسبات ما در ساخت‌و سازها از شرکت های ترکیه ای بهتر و دقیق‌تر است

رهبر افزود: به عنوان مثال در طرح مسکن مهر بارها و بارها شرکت ترکیه‌ای «کوزو» به رخ بخش خصوصی و انبوه سازان ایرانی کشیده شد، اما ثابت کردیم کیفیت کار بخش خصوصی خوب است و حتی محاسبات ما در ساخت‌و سازها از شرکت های ترکیه ای بهتر و دقیق‌تر است.

وی در حالی خواستار سیستمی شدن صدور پروانه‌های ساخت شد که از تاسیس انجمن انبوه سازان بیشتر از ۲۰ سال می گذرد.

او در این خصوص گفت: از همان زمان یعنی سال ۱۳۸۰ انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران سعی داشته تا بازوی کمک رسانی کشور باشد، به طوری که در پروژه‌هایی همچون مسکن مهر این انجمن پیش قدم بوده است و در شهر جدید پردیس ۱۰ هزار واحد مسکونی به شیوه صنعتی سازی توسط فعالان این انجمن ساخته شد.

اگر خواهان آن هستیم که ساختمان‌های خوب ساخته شود باید سازندگان افرادی فنی و متخصص باشند، زیرا صرف حضور ناظران فایده‌ای ندارد و باید تکنسین‌ها و مهندسان طوری تربیت شوند که ساختمان‌ها را درست و با کیفیت احداث کنند

رهبر با بیان این که با سیستمی شدن صدور پروانه‌های ساخت به راحتی مدارک و نقشه‌ها را می توان آپلود کرد تا در کمتر از یک هفته مجوز صادر شود تاکید کرد: اگر خواهان آن هستیم که ساختمان‌های خوب ساخته شود باید سازندگان افرادی فنی و متخصص باشند، زیرا صرف حضور ناظران فایده‌ای ندارد و باید تکنسین‌ها و مهندسان طوری تربیت شوند که ساختمان‌ها را درست و با کیفیت احداث کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران یادآور شد: با اینکه برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تفاهمنامه‌های سه جانبه در قانون پیش بینی شده است، اما اکنون شاهد آن هستیم که بانک ها خود را از این تفاهم جدا کرده و در عمل به تفاهم دوجانبه تبدیل شده است که به معنای عدم هماهنگی است.

رهبر گفت: هنوز با مشکل تامین زمین، ناهماهنگی بانک‌ها در مسائل مالی و همچنین ناکافی بودن آورده متقاضیان مواجه هستیم.

منبع : بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا