رقص دلار با سرنای بانک مرکزی

ریال نیوز : تامین 7 میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی به بهانه خرید کالاهای اساسی به معنای خلق پول و خریدن دلار از کف بازار است.

به گزارش ریال نیوز ، تبعات ویرانگر دلار 4200 تومانی ادامه دارد و هر روز یک بخش اقتصاد را با میدان داری توزیع رانت و ایجاد تورم درگیر می کند. در آخرین آمارهای اعلام شده، تنها یک سوم از ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی در 5 ماهه امسال را دولت تامین کرده و مابقی را بانک مرکزی تامین کرده است.

چنانکه رزم حسینی وزیر صمت به صراحت اعلام کرده است، عبدالناصر همتی هیچ مشکلی با ادامه سیاست ویرانگر پرداخت ارز ترجیحی نداشته و برای آن راهکار ارائه کرده است، زیرا در 3 ماهه نخست سال جاری همتی رئیس کل بانک مرکزی بود.

از 9.7 میلیارد دلار ارز تخصیص یافته برای واردات کالاهای اساسی، تنها یک سوم آن را دولت تامین کرده و مابقی را بانک مرکزی تامین کرده است. تامین ارز توسط بانک مرکزی به این معنی است که بانک مرکزی خلق پول کرده و از کف بازار دلار جمع آوری کرده است. یعنی هم با خلق پول به تورم دامن زده و هم با خرید ارز از کف بازار به فشار بر تقاضای کاذب برای ارز افزوده است. نتیجه اینکه کالاهای اساسی هم تقریبا دو برابر قیمت در بازارهای جهانی به بازار عرضه شده است.

سیاست پرداخت ارز ترجیحی به سه گانه:

خلق پول و تورم
فشار بر بازار ارز
گرانتر شدن کالاهای مشمول دریافت دلار 4200 تومانی با پرچمداری مرغ
انجامیده است و تا زمانی که متوقف نشود بازار به آرامش نمی رسد.

در صورتی که دولت سید ابراهیم رئیسی همین امروز اعلام کند واردات نهاده های دامی با ارز آزاد مجاز می باشد، قیمت ها به آرامش رسیده بساط صدها هزار میلیارد تومان رانت جمع خواهد شد. 200 هزار میلیارد تومان در 3 ماهه اخیر به بهانه خرید کالاهای اساسی و با پرداخت ارز ترجیحی برای واردات رانت بین ذی نفعان توزیع شده است. چه کسانی از این رانت عظیم منتفع می شوند؟

منبع : تحریریه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − یک =

دکمه بازگشت به بالا