روحانی : فرمانده بی سرباز و اسلحه بودم

ریال نیوز : رئیس‌جمهور گفت: رهبر انقلاب به من فرمودند شما فرمانده جنگ اقتصادی در کشور هستید اما من فرمانده‌ای بی‌سرباز و بی‌اسلحه بودم.

به گزارش ریال نیوز ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که آخرین روز مسئولیت را هم توانستیم آغاز کنیم و ان شاءالله به پایان هم خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه فراز و نشیب این ایام هشت ساله فراوان بود، عنوان کرد: معاون اول و وزرای محترم در بیانات خود بخش‌های مهم این فرار و نشیب را بیان کردند. آن روز که انتخابات دولت یازدهم انجام گرفت و در روزهای آغازین شروع به کار بودیم امید در سراسر ایران موج می‌زد و تدبیر دولت در سایه آن امید بود.

رئیس جمهور با بیان این که تدبیر در سایه امید بسیار آسان‌تر از تدبیر در سایه فشار جنگ و سختی‌ها است، گفت: آن روز، روز امید مردم بود. آثار آن امید را در انتظارات مردم به خوبی مشاهده می کریم و آثار آن انتظارات را هم در بازار ایران و هم در افکار عمومی جهان مشاهده می‌کردیم.

روحانی افزود: در آن امید بود که کار عظیم و بزرگی به ثمر نشست. غیر از بحث مذاکرات هسته‌ای مثالی می زنم تا بدانید افکار عمومی جهان به مردم ایران و ایران چگونه نگاه می‌کرد. در اولین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که در سال ۹۲ شرکت کردم در اولین سخنرانی خود به همه رهبران اعلام کردم که منطقه ما با یک خشونت و تروریسم عظیمی مواجه خواهد بود و پیشنهاد قطعنامه‌ای تحت عنوان جهانی عاری از خشونت و افراطی گری را مطرح کردم و این قطعنامه پیشنهادی ایران در پایان بدون مخالفت کسی و با اتفاق آرا رای آورد و به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: این موضوع سال‌ها بعد یک بار دیگر در مجمع عمومی مطرح شد و مورد تاکید قرار گرفت. waw به عنوان پیشبینی ایران نسبت به منطقه و به معنای نگاه امیدوارانه جهان به دولت یازدهم نسبت به منطقه بود. این شرایط، جهانی بود و در شرایط ایران هم همین امیدواری را مشاهده می‌کردیم. روز اول که آمدیم کاری نکرده بودیم اما ارز قیمت نزولی خود را پیمود. رئیس بانک مرکزی اصرار داشت و از مردم خواهش می‌کرد که قیمت ارز بالاتر و گران‌تر است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اینکه گفتم در صد روز اول تلاش می‌کنیم قدم‌های مهمی در کشور برداریم، برخی خودشان را به آن راه زدند که یا معنای صد روز را نمی‌دانستند یا خود را به حیرت زدند که در صد روز کاری نمی‌توان کرد. بسیاری از اقدامات را در ۱۰۰ روز اول به ثمر رساندیم. اولین تصمیم ما در دولت احیای دریاچه ارومیه بود که به مردم آذربایجان شرقی و غربی در دوران انتخاباتی قول داده بودم و در اولین جلسه دولت ۱۹ تصمیم برای احیای دریاچه ارومیه اتخاذ شد.

روحانی بیان کرد: بلافاصله برای موانع تولید در دولت تصمیم گیری کردیم و با دو فوریت لایحه آن را به مجلس تقدیم کردیم. اگر همین تاریخچه دولت را نگاه کنید دغدغه مردم برای سلامت، محیط زیست، مردم غرب و آذربایجان عزیز و تصمیم دولت برای حرکت در مسیر اقتصاد را می‌بینید.

وی اضافه کرد: دیروز در پنجشنبه افتتاح‌ها برای آخرین بار کلمه زیبای علی برکت الله را بیان کردم. رسول خدا در معراج وقتی می‌خواست از نهر عظیم نور عبور کند دید نمی‌تواند، جبرئیل به او گفت با برکت خدا عبور کن. در هر جنگ پیچیده‌ای مانند خندق پیامبر از کلمه علی برکت الله استفاده می‌کرد و امیرالمومنین با این کلمه پیروز می‌شد.

روحانی گفت: آن آخرین جملات علی برکت الله برای یک ساختمان همایش بین المللی در اصفهان بود که شهردار اصفهان می‌گفت بر مبنای تعامل سازنده ساخته شده تا مسئولین جهان برای یک همایش بین المللی جمع شوند.

رئیس جمهور گفت: آنچه در سال ۹۲ نسبت به ایران و راه حل نجات کشور به آن فکر می‌کردم امروز هم بی کم و کاست به آن فکر می‌کنم. راه نجات کشور اعتدال و تعامل سازنده است. امروز بعد از هشت سال تجربه باز هم تکرار می‌کنم اعتدال و تعامل سازنده در داخل و خارج. ما با افراطی گری و چنگ انداختن روی صورت یکدیگر به نتیجه و جایی نمی رسیم. با تخریب و هتاکی نسبت به یکدیگر نمی‌توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم. باید رها کنیم و به نتیجه برسیم. دوران تندروی و افراطی گری به پایان رسیده است.

روحانی با بیان اینکه در طول این هشت سال جناح‌های مختلف اختلاف سلیقه داشتند اما هر دو جناح به آینده امیدوار بودند تاکید کرد: شرایط امیدواری در این هشت سال در فراز و نشیب کار دولت یازدهم و دوازدهم تقلیل پیدا نکرد. به ملت ایران عرض می‌کنم کشور باید توسعه پیدا کند و باید به اوج برسد. کشور باید، کشور الگو برای منطقه و جهان باشد.

رئیس جمهور افزود: یکی از راه‌های اصلی آن تعامل سازنده با همسایگان، دوستان و جهان است. ما چطور توانستیم هفت قطعنامه خطرناک را از روی سر ملت ایران برداریم؟ این کار آسان نبود.

وی ادامه داد: کاری که وزیر خارجه و همه فعالان در مسیر مذاکره پیمودند راه ساده و آسانی نبود. من می دانم چقدر دشوار بود و روزهایی بود که تقریباً همه دوستان مایوس بودند که به نتیجه نمی‌رسد. البته از ابتدا امیدوار به موفقیت بودم و موفق شدیم. ما قطعنامه را برداشتیم. قطعنامه ۲۲۳۱ آمد و روی هفت قطعنامه فصل هفتی خط بطلان کشید. این کار باور کردنی نبود. خیلی مثال در ذهنم دارم که نمی‌خواهم بیان کنم.

رئیس جمهور عنوان کرد: کمتر کسی بود که باور کند این قطعنامه‌ها برداشته می‌شود. اراده ملت ایران و تلاش و تدبیر در سایه امید ما را به ثمر رساند. مقام معظم رهبری در تمام آن مراحل ما را حمایت و هدایت کرد و جای بحث نیست اما مردم در صحنه بودند.

وی خاطرنشان کرد: در وسط مذاکرات وزیر خارجه آمریکا گفت من استقبال مردم اصفهان از آقای روحانی و قدرت این دولت را دیدم. آن استقبال در میدان نقش جهان دنیا را تکان داد. مردم در صحنه بودند و حمایت کردند، به خیابان آمدند و در روزهای پیروزی و موفقیت کف زدند.

روحانی گفت: حالا ممکن است کسی بگوید در تعامل سازنده شما اگر صد خواستید به صد نرسیدید و به ۸۰ و ۹۰ رسیدید. من می گویم هیچکس در تعامل با کشورهای دنیا گرچه به دنبال صد هست اما به صد نمی‌رسد و طرف مقابل هم دنبال صد و منافع خود است. امروز هم راه حل معضلات ما تعامل سازنده با جهان است.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در آغاز دولت دوازدهم گفتند تعامل گسترده و سازنده با جهان. تعامل گسترده و وسیع با جهان راهی جز این ندارد. البته مذاکره کار سخت و مشکلی است. آسان‌ترین کار این است که بگویی کاری نمی‌شود کرد و سخت تمرین کار این است که به میدان بیاییم و مذاکره کنیم، حرف بزنیم زیرا توانمندیم و منطق و استدلال داریم.

رئیس‌جمهور گفت: پاسخ به سوال برخی که می‌گویند خاصیت برجام چه بود را به آثار برجام که همه مردم دیدند واگذار می‌کنیم. گفتند این هواپیماهایی که می‌گوئید بعد از برجام می‌آید کاغذی است اما ۱۶ هواپیما نو به ایرلاین ما آمده و کار می‌کند.

روحانی گفت: این هواپیماها درسایه چه بود؟ تمام طرح‌ها نیمه کاره مانده بود و خاک می‌خورد. من در این ایام ۶ بار رفتم عسلویه و آمدم. برجام باعث شد که قطعات و کمپرسورها رسید.

وی در ادامه گفت: ما وقتی با یک کشوری قراردادی می‌بندیم و توافقی می‌کنیم، دائمی نیست. توافق دائمی در تاریخ نداریم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما باید ببینیم اصل آن پیمان را در آن زمان انجام می‌دادیم بهتر بود یا انجام نمی‌دادیم؟ حالا ممکن است خاصیت و ثمر آن ۵ سال باشد یا ۵۰ سال.

روحانی گفت: البته همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند آدم نمی‌تواند به غرب و آمریکا اعتماد کند. اعتماد مقوله دیگری است اما حرف زدن، مذاکره کردن و توافق کردن چیز دیگری است.

وی ادامه داد: وقتی ایران پیشرفت کرد، آنها نمی‌خواستند ما به اینجا برسیم. انها فکر نمی‌کردند در این بهم ریختگی ما بتوانیم در مذاکره موافق بشویم. دیدند تنهایی نمی‌توانند مذاکره را بهم بزنند، برای همین وزیر خارجه سعودی رفت ژنو، نخست وزیر اسرائیل هم به اروپا رفت و تلش کردند تا ما به توافق نرسیم. مذاکرات در آذر سال ۹۳ تمام می‌شد اما اینها آمدند و نگذاشتند و به آمریکایی‌ها گفتند کمی صبر کن و ما نفت را از ۸۰ دلار به ۳۰ دلار می‌رسانیم و در آن شرایط ایران ناچار به هر توافقی می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما نگذاشتیم شرایط داعش، ناامنی منطقه، فشار بر کشور و نفت ۳۰ دلار ما را تسلیم کند. حرف‌هایی است که من نمی‌توانم بزنم و شاید تا سال‌ها بخواهم بزنم.

روحانی گفت: در دولت دوازدهم خر داغ می‌کردند اما آنها [سعودی‌ها و صهیونیست‌ها] بوی کباب می‌شنیدند. انها با خودشان گفتند ایران بهم می‌ریزد و دیگر مثل قبل نیست. دی ماه ۹۶ اولین علات را به آنها داد که می‌شود برجام را بهم زد.

وی ادامه داد: اسنادی که صهیونیست‌ها آمدند و بردند و منتشر کردند و به ترامپ نشان دادند و گفتند اگر اینها را منتشر کنیم چیزی از برجام باقی نمی‌ماند. حالا راست و دروغ مربوط به آن اسناد هم گذشت. افراطی‌های آمریکا هم با برجام مخالف بودند و خود ترامپ هم همیشه می‌گفت این بدترین توافق است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه این موارد دست به دست هم داد تا این توافق شکسته شد. دولت ما و همه رسانه‌های ما یک نقص بزرگ داشتیم. طوفانی که توسط دشمنان ما بوجود آمد، توطئه ای که طراحی کردند و جنگی که بر ما تحمیل شد و بمب را بر سر ما می‌ریختند و کسی کشته می‌شد، عده‌ای می‌گفتند دولت کجاست؟ نمی‌گفتند این بمب از طریق هواپیمای دشمن بر سر مردم ریخته شده است.

روحانی گفت: به جای اینکه به دشمن فحش بدهند به آنها که می‌خواستند از این کشور حراست کنند، حمله می‌شد. این هم توطئه دشمن بود. رسانه‌های داخلی ما متاسفانه حریف توطئه رسانه‌های صهیونیستی نشدند.

وی ادامه داد: انتظارات روز به روز افزوده شد و فشار به دولت بیشتر شد. شاید هر دولت معمولی بود کمرش شکسته می‌شد. ما ناچار شدیم در جنگ اقتصادی مسیر را ادامه دهیم. همه می‌دانند شرایط جنگ و صلح یکسان نیست.

رئیس جمهور بیان کرد: وقتی در دو سال و خرده‌ای ۱۱۶ میلیارد درآمد نفتی ندارید معلوم است به شما فشار وارد می‌شود. عرضه و تقاضا دو دو تا چهار تا است. وقتی دلار نمی‌رسد، گران می‌شود. وقتی دلار گران می‌شود در بقیه اجناس اثر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد.‌

روحانی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به من فرمودند شما فرمانده جنگ اقتصادی در کشور هستید؛ منتهی فرمانده ای بودم بی سرباز و بی اسلحه. فشاری که به ما در سال ۹۷ وارد شد و موجب تورم و کاهش رشد و رکود شد و به اشتغال فشار آورد باعث شد در ۹۸ شروع به جبران کنیم.

وی ادامه داد: صادرات سه ماهه اول ما نسبت به سال گذشته ۹۶ درصد بیشتر شد. اقتصاددان‌ها شرایط را به طور شفاف توضیح دهند. همان اقتصاددان‌هایی که گفتند تورم کشور سه رقمی خواهد بود و برای من نوشتند در سال ۹۹ رشد اقتصادی را نخواهید دید در حالی که ما رشد ۳.۶ درصدی را تجربه کردیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: البته در برابر فشاری که به مردم وارد شد و مشکلاتی که ایجاد شد توان ما کمتر بود و ما توانستیم بخشی از مشکلات را جبران کنیم و بخشی از آنها باقی ماند.

روحانی تصریح کرد: من فکر نمی‌کردم این روزهای پایانی دولت دوازدهم با ادامه جنگ اقتصادی پایان پیدا کند. اینکه می گویم معنایش خوش خیالی و فکر نکردن به موضوع نیست. همه چیز در ذهن من با دقت و با تمام چارچوب‌های تعیین مقام معظم رهبری است و بر اساس آن حرکت می‌کردیم.

روحانی با بیان اینکه فکر می‌کردم پایان دولت با پایان جنگ اقتصادی و مهار کرونا همراه باشد و قبلاً هم گفته بودم که قدرت را با این شرایط به دولت بعدی می‌سپاریم، گفت: حالا به هر حال آنچه می‌توان گفت این است که بینی و بین الله دولت کوتاهی نکرده است و من هیچ وزیر و معاونی را با توصیه فرد، جناح و رفاقت در دولت یازدهم و دوازدهم انتخاب نکردم و همه انتخاب‌ها بر مبنای این بود که احساس کردم آن فرد لیاقت دارد.

رئیس‌جمهور افزود: خدا را گواه می‌گیرم که یک نفر که از سوی وزرا و معاونین پیشنهاد شد بر مبنای رفاقت نه موافقت کردم نه مخالفت. می‌پرسیدم و به دفتر می‌گفتم بررسی و رسیدگی کنید و با افراد صالح مشورت کنید. به من گفتند خوب است امضا کردم و اگر به من گفتند ایراد دارد به وزیر گفتم فرد دیگر معرفی کند.

روحانی خاطرنشان کرد: هیچ وقت به هیچ وزیری نگفتم این فرد معاون یا مدیر کل شود. آنها طبق وظایف خود عمل کردند و من هم طبق وظایف خود کار را انجام دادم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 17 =

دکمه بازگشت به بالا