هیچگونه ناترازی به بانک ملی منتقل نشده است

ریال نیوز : رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براین که هیچ گونه ناترازی از موسسه اعتباری سابق نور به بانک ملی منتقل نمی شود، گفت :۳۳۰ هزار میلیارد ریال سپرده های مردمی در موسسه اعتباری سابق نور به بانک ملی منتقل شده است و بانک مرکزی نیز مطالبات خود را از طریق دارایی های این موسسه تسویه می کند.

به گزارش ریال نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل این بانک در حاشیه رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی در مرکز مبادله ایران، درخصوص موسسه اعتباری سابق نور گفت: شخصاً در ابتدای سال تعهدی درباره سه موسسه ناتراز دادم. یکی از این موارد موسسه اعتباری توسعه بود که انحلال آن را اعلام کردیم و پس از آن موسسه اعتباری سابق نور بود که در حال حاضر بخشی از دارایی هایش که نقدشونده است به بانک ملی منتقل شده.

وی افزود :‌در حال حاضر در موسسه اعتباری سابق نور حدود 330 هزار میلیارد ریال سپرده داریم که متعلق به مردم است. کل این سپرده را به بانک ملی منتقل کرده ایم. بدین معناکه بانک ملی متعهد است اگر فردی مراجعه کرد این سپرده را پرداخت کند. ولی ما به ازای آن 250 شعبه موسسه سابق اعتباری نور به بانک ملی داده شده است. همچنین ما به التفاوت برخی از دارایی های نقد مانند سپرده قانونیشان نزد بانک مرکزی را به بانک ملی دادیم که اینگونه جمعاً این میزان به رقم 26 هزار میلیارد تومان می رسد.

وی ادامه داد: مابه التفاوت این رقم تا 33 هزار میلیارد تومان نیز خط اعتباری اعطا شد و بنابراین به بانک ملی هیچ ناترازی منتقل نشده است. اما برخی دارایی های موسسه سابق نور که متأسفانه به دلایل اقتصادی زیادی طی 10-12 سال اخیر ایجاد شده است، حجمش نیز زیاد است ما آن را در بانک مرکزی نگه داشته ایم تا احکام دادگاه مشخص شود. همچنین به دنبال آن هستیم که مطالبات خود ما از سهامداران که معادل آن دارایی هایی است را از طریق دادگاه بگیریم و هیچ کدام از این موارد به بانک ملی منتقل نشده است.

دکتر فرزین خاطرنشان کرد: موسسه اعتباری سابق نور حدود 47 هزار میلیارد تومان اضافه برداشت دارد و مطالبات ما از موسسه نور است البته دارایی دارد و احکام دادگاه نیز هست و به دنبال آن هستیم که دارایی ها را بگیریم و مطالبات خود را تسویه حساب کنیم.

پول ایران در قطر قفل نشده
رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا ۶ میلیارد دلار پول‌های ایران در قطر قفل شده است؟ گفت: پول‌های ایران به هیچ وجه قفل نیست و وضعیت و روند ورود ۶ میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم.

رئیس شورای پول واعتبار در پاسخ به سوالی در مورد محرمانه بودن مصوبات این شورا، با بیان اینکه مصوبات شورای پول و اعتبار به طور کلی محرمانه نیست، تأکید کرد: البته ما درخصوص برخی مصوبات پیش از اینکه اقدامی انجام دهیم نمی توانیم موارد را اعلام و اطلاع رسانی کنیم. برای مثال فرض کنید همین موسسه نور را اگر زودتر اعلام می کردیم ممکن بود برخی سپرده گذاران نگران شوند. لذا نمی خواهیم سیاستی را اجرایی کنیم که قبلش نگرانی ایجاد کند و هر زمانی که سیاستی را اجرایی کردیم آن را اعلام و اطلاع رسانی می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره برخی گمانه زنی ها در خصوص افزایش قیمت دلار تا پایان سال، گفت: این ارقام را از شما می شنوم ولی باید به حرفهای ما گوش دهید نه این نرخ های اعلامی.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه سیاست‌های ارزی این بانک در بلند مدت خطرآفرین نیست و احتمال بروز اتفاقات مشابه در دولت های قبل وجود ندارد؟ اعلام کرد: به هیچ عنوان این موضوع صحیح نیست و سیاستی که ما اجرا می کنیم، سیاستی است که منجر به تثبیت شده است. اطمینان داریم ادامه این سیاست‌ها منجر به تثبیت در بازارهای مالی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره جزئیات برنامه این بانک برای ورود طلا و سکه به مرکز مبادله ایران، گفت: بازار طلا، بازار بسیار بزرگی است بانک مرکزی به دنبال این هدف است که همانند ابزاری که برای ارز تعریف شده است، برای طلا نیز تعریف شود. به دلیل اینکه طبق قانون خرید و فروش طلا نیز با بانک مرکزی است و مقررات طلا را بانک مرکزی تعیین می کند ولی اگر بخواهیم اوراقی را برای آن تعریف کنیم بایستی با سازمان بورس اوراق بهادار با یکدیگر به تفاهماتی دست یابیم.

دکتر فرزین افزود:‌ بانک مرکزی سکه را به صورت عمده عرضه می کند و صرافی ها خرید و فروش کنند. از این رو، در مرکز مبادله،‌ خرده فروشی انجام نخواهد شد و اگر قرار باشد از طریق طلا سیاستهای پولی تعیین شود، حتما به صورت عمده فروشی خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی در زمینه تورم بخش صنعت تاکید کرد که تلاش می‌کنیم با تداوم ثبات اقتصادی به سمت کنترل تورم به نرخ‌های پایین حرکت کنیم و با اجرای سیاست تثبیت، شاخص تورم تولید کننده در آبان ماه به کمتر از یک و در بخش صنعت به صفر رسیده است که با تاخیر بر تورم مصرف کننده تاثیر خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + یک =

دکمه بازگشت به بالا