بانک ملی از زیان دهی خارج شد

ریال نیوز : روند زیان‌دهی بانک ملی ایران کُند شد.

به گزارش ریال نیوز ، با مدیریت فنی و تخصصی، اصلاح ساختار مالی، پیگیری مطالبات معوق، تلاش در جهت بهبود نسبت‌های مالی و….، بانک ملی ایران توانسته است شیب تولید زیان را نزولی کرده و ترمز زیان‌دهی را بکشد.
در حالی که در سال 1399 عملکرد بانک ملی ایران با 67 هزار میلیارد ریال زیان همراه بود، با تغییر مدیریتی و استقرار مدیریت درآمد-هزینه، زیان بانک در سال مالی 1400 به حدود 26 هزار میلیارد ریال کاهش یافت و عملا تولید زیان را 60 درصد کاهش داده است.

بانک ملی ایران در سال 1400 توانست به تراز عملیاتی مثبت برسد که تداوم این موضوع در کنار کاهش هزینه‌های جاری و مطالباتی می‌تواند به سودآوری این بانک تبدیل شود.
بر اساس گزارش ارائه‌شده در مجمع عمومی بانک ملی که صبح امروز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، تراز عملیاتی بانک ملی در سال گذشته حدود 14 هزار میلیارد ریال مثبت بوده است و این در حالی است که این تراز در سال 99، منفی 16 هزار میلیارد ریال بود.
شهریور سال گذشته بود که انتشار صورت‌های مالی بانک‌های دولتی، زیان قابل توجهی را در عملکرد آن‌ها روایت می‌کرد اما به نظر می‌رسد بانک ملی با تغییر مدیریتی توانسته است روند تولید زیان خود را کاهنده کند.
اصلاح ساختار مالی، تغییر ترکیب منابع و افزایش اعطای تسهیلات از جمله مهم‌ترین عوامل مثبت شدن تراز عملیاتی بانک محسوب می‌شوند.

* تغییر ترکیب منابع
در همین حال، این بانک توانسته است با تغییر ترکیب منابع و جذب بیشتر منابع ارزان‌قیمت و افزایش تسهیلات پرداختی، سود پرداختی به سپرده‌ها را کاهش داده و در مقابل، درآمدهای تسهیلاتی خود را افزایش دهد.
در سال گذشته میزان منابع قرض‌الحسنه جاری بانک ملی ایران 43 درصد و قرض‌الحسنه پس‌انداز 37 درصد افزایش داشته است. در عین حال، سهم منابع سرمایه‌گذاری بلندمدت از 34 درصد منابع در سال 99 به 31 درصد کاهش یافته است.

* رشد تسهیلات پرداختی
تسهیلات پرداختی بانک ملی ایران در سال 1400 حدود 2274 هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال قبل از آن بیش از 50 درصد افزایش یافته است.
این بانک در سال گذشته بیش از 746 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت کرده است که رقم تسهیلات پرداخت‌شده نسبت به سال قبل از آن، 83 درصد افزایش نشان می‌دهد و بیانگر نگاه حمایتی و ویژه این بانک به بخش تولید و اشتغال است.

در چهارماهه نخست سال 1401 نیز سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن به 36 درصد افزایش یافته است و این بانک قدم‌های مناسبی برای تحقق افزایش سهم حوزه صنعت و معدن از تسهیلات بانکی به 40 درصد برداشته است.
پیش از این محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی گفته بود این بانک دارای نگاه حمایتی به بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی است و طبیعی است که وظیفه بانک ملی ایران به عنوان بازوی پرتوان دولت، در این زمینه پررنگ‌تر است.

در همین حال، در سال گذشته تسهیلات پرداختی از سوی بانک ملی ایران به بخش کشاورزی 75 درصد، مسکن و ساختمان 53 درصد، بازرگانی 85 درصد، خدمات 22 درصد و صادرات 39 درصد رشد داشته است.

* وصول مطالبات
عملکرد موفق بانک ملی ایران در وصول مطالبات توانسته است قدرت تسهیلات‌دهی این بانک را تقویت کند. عملکرد بانک در بخش وصول مطالبات در سال 1400 حدود 226 هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال قبل از آن 41 درصد افزایش نشان می‌دهد.

* تحقق یک وعده
محمدرضا فرزین در مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران قول داده بود که «ماشین زیان دهی» این بانک را متوقف کند و اکنون صورتهای مالی سال 1400 و اقدامات صورت گرفته تا پایان تیرماه سال جاری در بانک ملی ایران نشان می دهد که این وعده محقق شده است.

استفاده از ظرفیت کارشناسی، به کارگیری روش های نوین مدیریتی و تسلط بر پارامترهای موثر، اکنون صورت های بانک ملی ایران را به نقطه مطلوبی رسانده و ادامه این روند می تواند شرایط را به نفع بانک تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا